Sgt. Kabukiman N.Y.P.D. (1990)

Actie / Komedie

geregisseerd door Michael Herz en Lloyd Kaufman
met Rick Gianasi, Susan Byun en Bill Weeden

Harry Griswald is een agent bij de NYPD die op een dag bezeten wordt door de geest van een overleden Kabuki master. De Kabuki heeft Griswald als zijn opvolger gekozen en als Sgt. Kabukiman moet Harry nu de strijd aanbinden met The Evil One.

avatar van pjotr
Deze ken ik alleen van de nacht van de wansmaak...
Troma toch?....

Zie onderkant plaatje

avatar van pjotr
Oh ja..

avatar van bladonis
Superleuke cop-movie van Troma. Rick Gianisi speelt de stuntelige New Yorkse plattepet Harry Griswold. New York heeft te maken met veel bendegeweld en kleine misdaad.
Als hij te hulp wordt geroepen door een mooi Japans meisje om haar opa te beschermen tegen 'Kwade Krachten', neemt hij de opdracht schoorvoetend aan. Tijdens een optreden van het Eeuwenoude Traditionele Japanse Kabuki-theater wordt Harry per ongeluk bezeten door de Gees van de overleden Kabuki Master! Harry is nu Sgt. Kabukiman NYPD, en moet de stad én de wereld redden uit de klauwen van The Evil One!!! Maar éérst heeft hij nog een lange weg te gaan alvorens hij de Krachten van de Kabuki onder de knie heeft!

Dit is een van de betere Troma's. Samen met the Toxic Avenger heeft deze film Troma op de kaart gezet. Het absurde gegeven van een New Yorkse agent die de Kabuki-geest kan aanroepen om zo de misdaad te bestrijden is briljant! Hij gebruikt chopsticks of death, his ancient sushi skills, én de mysterieuze Dance of 1000 Fans, om zijn tegenstanders uit te schakelen!

Let ook op de verbluffende auto-lanceer en -explosie stunt! Op de ware Troma-manier gebruikten de makers voor de explosie een totaal andere 'opblaas'auto dan de bedoeling was, waardoor het geheel in het geheel niet matchte!!!! Kniesoor!!! Het werkt!
Deze stunt is later in bijna alle andere door Troma gemaakte films gebruikt! En zo wat als de auto's niet matchen?? Als je snel met je ogen knippert zie je d'r nix van! En het gaat om het effect, en de explosie is cóól...

Voor Kabukiman, een coole autoexplosie en een maffe clown op een mini-driewieler 4 in zeewier gewikkelde sterren!

avatar van jeroentjuhhhhh
Kabuuuuki!!

Fantastische Troma film met natuurlijk die typische Kaufman humor en ongein. Itt alle andere ´humoristische´ politie flicks is dit wél ge-wel-dig . Kon natuurlijk ook niets anders verwachten van dit gouden duo.

Kabukiman is een fantastisch personage die de badguys met japanse clichés inrekent. Het mythische verhaaltje is lekker dom aangezet (aap op een jaguar ) en de badguys zelf zijn weer van die typische langharige imbicieltjes.

De laatste transformatie van Bill Weeden is echt briljant. Lijkt te zijn weggelopen uit een Power Rangers aflevering maar dan met charme en humor. Zo is eigenlijk alles in Sgt. Kabukiman N.Y.P.D wel te omschrijven, overgoten met die typische Troma charme.

dominion
Een wat mindere Troma werkje.

Het verhaal is geweldig leuk bedacht maar had er wel meer van verwacht.
De humor was hier ook niet zo bizar als ik had gehoopt op een paar dingen na bijvoorbeeld de bizarre profetieën .
Ook niet zo veel gore als ik had gehoopt.

Het politie Lethal Weapon achtige gebeuren was ook nog wel leuk maar de film is zo gigantisch langdradig en 104 minuten is ook te veel van het goede.
80 minuutjes was wel genoeg geweest.
Alle leuke dingen zijn ook met een hand op te tellen.

Had hier echt meer van verwacht.
Want SGT. Kabukiman was erg leuk in Citizen Toxie en hij was de enigste die de film toen nog echt leuk maakte maar dit viel dus wel vies tegen.
Erg jammer !

avatar van Donkerwoud
Rare hybride van transformerende superheld (Japanse stijl) en copmovie (typisch Amerikaans). Een paar leuke grappen daargelaten is het vooral erg flauw. De titelsong is bijna nog het meest interessante van deze hele film.

Heb er erg van genoten!

avatar van PEN15
Is me voor een Troma behoorlijk tegengevallen.

Die Kabukiman duikt in andere films telkens op als cameo en wat ik er retegeinig aan vond is dat hij overdreven slecht was gedubd. Met zo'n Frank Sinatra-stem en op zo'n manier dat er geen mond beweegt of dat hij veel te ver staat om zo goed verstaanbaar te zijn.

Op het eerste gezicht is er een veel serieuzere aanpak dan met Toxic Avenger en er had meer potentie in gezeten als ze meer met de clown, het kinderfeestje en de boeven hadden gedaan. Die Brick Bronsky die ik ook al zag in Class of Nuke em high II acteert precies als zijn bijnaam, als een baksteen. Niet eens goed naar Troma-begrippen. En echt waar, een vent die de hele film een damespruik draagt? kabukiman zag er niet eens uit als in al die cameo's (lees: sluikreclame).

Het acteren is wat te geforceerd. Er wordt altijd opzettelijk overdreven slecht geacteerd en dat heeft zo zijn charmes. Maar hier heb ik het idee dat iedereen zit te kaartlezen, in het bijzonder die zogenaamde Japanse dochter. Weinig vertrouwen in gehad en voor het einde afgezet. Er zijn veel leukere Troma's zoals Terror Firmer, Toxic avenger I en IV, poultrygeist.

avatar van Woland
Misschien is het omdat ik hiervoor een wangedrocht van een parodie van Seduction Cinema heb bekeken (Spiderbabe, doe het jezelf niet aan), maar dan is dit toch oneindig veel grappiger. Alsnog wat flauw op momenten, natuurlijk, het blijft Troma - maar Sgt. Kabukiman NYPD is een vermakelijke komedie over politieman Harry Griswold die in een soort van Japanse kabuki-superheld verandert. Die met sushi, samuraizwaarden, waaiers en eetstokjes zijn tegenstanders te lijf gaat, inderdaad dat soort humor. Maar de film heeft een lekker tempo waarin de grappen en het standaard-misdaadverhaaltje prima doorkachelen. Lang niet zo goor of uitbundig als ik in andere Troma-films wel gezien heb (Poultrygeist, Terror Firmer, Toxic Avenger), maar ik vond dit alsnog prima vermaak als je in de stemming bent voor wat flauwe meligheid.