• 8.349.435 stemmen

Hvordan vi Slipper af med de Andre (2007)

Komedie / Drama | 94 minuten

Genre: Komedie / Drama

Alternatieve titels: How to Get Rid of the Others / How to Get Rid of Others

Oorsprong: Denemarken

Geregisseerd door: Anders Rønnow Klarlund

Met onder meer: Søren Pilmark, Louise Mieritz en Søren Fauli

Oorspronkelijke taal: Deens

Plot Hvordan vi Slipper af med de Andre

Om de economie aan te zwengelen, vaardigt Denemarken een oorlogswet uit. Zich baserend op het gegeven dat 20% van de Deense bevolking 60% van het overheidsbudget gebruikt, geeft de overheid het leger de volmacht om deze minderheidsgroep van de bevolking te identificeren en te berechten. De "losers", de drugsgebruikers, de inactieven, de alcoholverslaafde moeders, de gewelddadige vaders, de ouderen, de gehandicapten, de profiteurs van allerlei slag bevinden zich binnen de vuurlinie. Om dit project tot een goed einde te brengen, wordt een lijst van criteria, de zogenaamde "criteria van Kopenhagen", opgesteld. De militairen - geassisteerd door parlementariërs - die aangesteld worden om deze lijst toe te passen, interpreteren ze echter vaak verkeerd...

avatar van DJ Pierre

DJ Pierre

Verfrissend filmpie

avatar van s0062423

s0062423

Zeer amusant tussendoor filmpje...

lag het nu aan mij of lijkt die Søren Pilmark belachelijk veel op John Cleese?

avatar van scumfrog

scumfrog

Laatste tijd veel Deense films gekeken en met veel genoegen. Dit vond ik een mindere, het is natuurlijk ook niet gemakkelijk om op te boksen tegen Efter Brylluppet, Adams Æbler of De Grønne Slagtere

avatar van Elementofone

Elementofone

Ben erg benieuwd. Hij is geloof ik vanaf nu te bewonderen in De Melkweg voor een paar weken.

avatar van Chainsaw

Chainsaw

Amusante film met een heerlijk absurd plot vol zwarte humor. Lekker overdreven uitgevoerd, zonder ook maar enige vorm van subtiliteit. Vooral de openingsscène is sterk en hoofdrolspeler Pilmark doet het hilarisch. Na een uur zakt de film jammer genoeg wat in, maar blijft desondanks hier en daar best geestig.

Kleine 3,5 sterren.

kappeuter (crew films)

Het idee is erg leuk en het begint goed, maar het lijkt te veel op een toneelstuk van een plaatselijk gezelschap.

Het wist me maar matig te boeien. De humor is te flauw.

De heren van Radio Bergeijk hadden van hetzelfde gegeven een hilarisch schouwspel kunnen maken. Of Anders Thomas Jensen met z'n vaste groep acteurs. Hoewel Søren Pilmark wel prominent in deze film zit. Hij komt alleen niet veel verder dan boos kijken en de stoere bink uithangen.

avatar van TomVer

TomVer

Fantastisch Idee, maar o' zo slecht uitgewerkt. Helemaal over de top. Jaren 80' humor en ook bijzonder saai gefilmd. De figuren in de film waren ook net iets te veel van het juiste. Het einde was al helemaal triest.

1.5

avatar van merlijns sikje

merlijns sikje

Supergoede film met een idee waar niemand achter zal staan maar toch iets opwekt van...'ja, er zit wel wat in'...

Erg goed uitgewerkt en regelmatig hilarisch!!

Soms wat amateuristisch gefilmd maar als je van zwarte humor houdt dan beveel ik je deze beslist aan!! Desondanks ook een pijnlijke knipoog naar onze maatschappij en de verzakelijking ervan.

avatar van cales77

cales77

• 2025 stemmen

het kon me niet boeien, vond het allemaal zoveel van hetzelfde

avatar van Aapje81

Aapje81

• 1928 berichten

Erg orgineel plot en een aantal erg orginele vondsten vooral de brief op het einde en het schouwspel wat daaraan vooraf ging vond ik erg indrukwekkend. Dat de film ondanks de positieve punten maar krap aan een voldoende scoort heeft ermee te maken dat alles wat traag en langdradig is. Bovendien gaat het theatrale acteren wat tegen staan. Maar alleen al voor de orginaliteit en het lef is deze film zeker de moeite van het kijken waard

avatar van Justinx

Justinx

Deze film heeft meer potentie, dan wat er werkelijk uitkomt. Het plot geeft zoveel ruimte om hier iets moois van te maken, maar dat kan er naar mijn mening niet uitkomen. Het acteerwerk blijft zo-zo en ook het verloop van Hvordan vi Slipper af med de Andre bevredigt minder dan ik had gehoopt. Een aantal scenes worden aardig in beeld gebracht - vooral de 'ophangscene' staat me erg bij - maar het totale plaatje laat me met een leeg gevoel achter. Het idee is leuk, de uitwerking had veel beter gekund. Voor nu een magere 3*.

avatar van G to the J

G to the J

Ik zie de humor niet...??

Wat een slap einde btw..>_

avatar van glimlicht

glimlicht

Het verhaal was de reden om deze film mee naar huis te nemen,,
helaas is de uitwerking minder spectaculair gedaan dan ik verwacht had.

Verwachtte namelijk een gitzwarte film,, die het niet erg vond om over-the-top te gaan. Probleem is echter dat er niet echt iets "gebeurd" er word veel gepraat, iemand neergeschoten, gegild door een heel irritant persoon en een minimaal verhaaltje aangedikt. Dan heb je het allemaal wel gehad met de film. Een kleine spanningsboog of een opzienbarende gebeurtenis had best wel erin gemogen.

Had het gevoel dat ik meer naar een soort registratie zat te kijken dan een zwarte komedie. Heb één keer moeten lachen: toen christian emotie-loos Folke achterna ging om hem neer te knallen.

avatar van je80roen

je80roen

Vond het een aparte en toch ook wel geestige film. Einde vond ik juist super! Maakt hem lekker grimmig. Ik vond de leger-generaal ook een hele goed rol neerzetten.

avatar van latrat

latrat

Klein applausje voor de afrikaanse muziek.

avatar van je80roen

je80roen

latrat schreef:

Klein applausje voor de afrikaanse muziek.

Muziek was inderdaad wel grappig. Snapte alleen niet zo heel erg waarom juist Afrikaanse muziek in deze film.

avatar van Tarif

Tarif

De film begint op een meesterlijke wijze en de Deense humor laat zich weer van zijn beste kant zien. Vol met cynisme.

Past heel goed in het rijtje Adam's Apple, Green Butchers en nog meer van die Deense toppers.

avatar van mayhemblik

mayhemblik

je80roen schreef:

Dat was volgens mij omdat zij lid was van de ''Mandela'' groepering, tenminste dat zei ze.

Het is maar een idee hoor.

avatar van mayhemblik

mayhemblik

Leuke film, en om de grote Here Jezus nog maar eens te qouten

''HIJ DIE VRIJ VAN ZONDEN IS WERPE DE EERSTE STEEN'', tja dat was me der toch één die Heiland.

Maar toch, vind ik het mooi gesproken van die ouwe hippie.

avatar van sinterklaas

sinterklaas

Een erg onderhoudende dystopische komedie van Anders Klarlund, waarvan ik 4 jaar terug aangenaam verrast werd door Possessed. Nu schetst hij een maatschappij neer waarbij iedere gehandicapte of buitenstaander geexecuteerd moet worden. Al ben je werkeloos, ziek, ziet je in de AOW of heb je een Wajong uitkering, moet je dood want dan ben je een parrasiet van de maatschappij.

Maar Klarlund schetst dat ook erg op een humoristische maar vooral cynistische wijze neer. Wat me wel weer tegenviel is dat alles wel weer erg goedkoop oogde. Possessed was bv kwa montage en stijl uitstekend, maar het lijkt wel alsof Klarlund ineens bij HTGROO geldgebrek heeft. Ook al is de film geslaagd en onderhouden, toch had er wel wat meer ingekund. De gevangenen (een omaatje, Alcolistische moeder, studenten enz) worden wel weer erg leuk neergezet en het is meer lachen dan verdrietig afwachten tot je zekere dood. Ook die directeur was lekker medogenloos. Het einde was ook grappig.

Mooi concept waar wel wat meer in gekund had.