Ryû ga Gotoku: Gekijô-Ban (2007)

Alternatieve titel: Like a Dragon

Japan
Actie / Misdaad

geregisseerd door Takashi Miike
met Kazuki Kitamura, Goro Kishitani en Sho Aikawa

Kazuma Kiryu neemt, als lid van de Yakuza, de schuld op zich neemt van een moord die hij niet gepleegd heeft. Het gevolg is dat hij tien jaar achter de tralies moet slijten. Na zijn vrijlating lijkt niets meer als het voorheen was en worden oude afspraken genegeerd. Kazuma moet vervolgens vechten om te overleven.

avatar van Chr.s
Niet bij te houden deze man.

Vreemd inderdaad, had nog niet van deze film gehoord. Volgens mij is hij gewoon met meerdere projecten tegelijkertijd bezig, aangezien alle "hype" nu van z'n Western project komt.

avatar van sinterklaas
Coole scenefoto, hopelijk komt ie ook snel in Nederland.

Trouwens Quintin Tarantino speelt een rol(letje) in die western die Miike aan het maken is.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Miike's films halen zelden de bioscoop in Nederland. Volgens mij hebben alleen Audition en Ichi the Killer een officiele release gehad. Voor de rest moet je naar de festivals.

avatar van sinterklaas
Het hoeft van mij ook niet in de bioscoop verschijnen. Als het op dvd verschijnt vind ik het al goed genoeg. Ga toch al zelden naar de bioscoop.

avatar van Goodfella
Een 'vervolg' op het gelijknamige Playstationspel, als ik me niet vergis.

Achja.

avatar van 606
vette poster

avatar van Bacon
1,5* voor de honkbalbal die mooi in het voorhoofd werd geslagen.

Erg fijne Miike weer.

De man is amper bij te houden, maar deze film valt het best te vergelijken met Deadly Outlaw: Rekka denk ik. Beetje zelfde outline en structuur.

Verder is Miike wel gegroeid. Opvallend mooi kleurgebruik en fraaie belichting in deze film. Verder een ruime cast met veel Miike regulars. Ook leuk hoe hij toch een mooie basis aan acteurs heeft opgebouwd. Altijd gaaf om mensen als Sho Aikawa, Tomorowo Taguchi en Kenichi Endo terug te zien bijvoorbeeld.

Verder een erg charismatisch hoofdrolspeler. Zorgt allemaal voor een solide basis waarop Miike z'n kunstjes kan loslaten.

Blijft onmogelijk om Miike vast te pinnen op stijlkenmerken. De enige manier waaraan hij eigenlijk echt te herkennen is, is de onnavolgbaarheid van z'n films. Hoewel dit verre van z'n meest extreme werk is, is er eigenlijk niemand anders die een film als deze kunnen maken had.

Wacky personages, met name die kerel met z'n ooglapje. Scene met het hoofd en de honkbalknuppel, de helicopter en toch vooral dat drankje zijn gewoon Miike. Punt.

Fijn filmpje dus, brengt niet veel nieuws maar is uiterst vermakelijk, lekker harde knokscenes, zotte personages, vage intermezzos, grappig doorheen de hele film. Luchtige Miike chaos gaat er altijd in.

avatar van tovenaar
Heel klein 4tje. Nergens speciaal, nieuw of echt spannend, maar wel heerlijk luchtig vermaak van Miike's hand. Dit gaat er inderdaad altijd wel in, op naar de volgende 238.

avatar van sinterklaas
Komt deze nog in Nederland op Dvd?

Vreselijke soundtrack helpt de film om zeep (was toch al niet mijn ding)

avatar van MaNiAc E
*3 een aardige maar standaard film van Miike. Deze zal niet snel op dvd komen in NL je moet echt importeren wil je er 1 bemachtigen met engelse Subs.

de verfilming van yakuza voor de ps2

avatar van belchinees
Ik las ergens dat Miike in deze film een kleine eerbetuiging doet naar Kim Ki-Duk.
Iets met een wachtwoord: Kim Ki-Duk's Address Unknown...
Klopt?

belchinees schreef:
Iets met een wachtwoord: Kim Ki-Duk's Address Unknown...
Klopt?

word idd gebruikt als wachtwoord. Antwoord is "niemand met die naam aanwezig, retour afzender. Uiteraard in koreaans gesproken.

Weer een ervaring op zich deze film. En wat een humor.

Man, man. Wat blijft deze vent mij verbazen. Toch raar, je zou denken dat je na 3 of 4 films niet meer verbaasd zal zijn over zijn kunnen. Zeker niet na 5 of 6 films. Maar mij verbazen bij elke film die ik zie, ik weet niet of een andere regisseur dat ooit bereikt heeft. Ha ha!

Opnieuw een geweldig stukje film. En begin steeds meer te begrijpen wat Miike voor regisseur is. Of misschien ook niet... Waarschijnlijk niet. Ben het in ieder geval eens met Onderhond: "Miike blijft onmogelijk vast te pinnen op bepaalde stijlkenmerken". Opnieuw een film (na hiervoor Crow's Zero gezien te hebben) die niet direct typisch Miike is, maar wel overduidelijk van zijn handen komt.

Hij lijkt te groeien in alles dat hij doet - ongetwijfeld door zijn groeiende mogelijkheden wat betreft budget; Doet hij goed. En hij verdient dat als geen ander. Dat hij hard kan werken heeft hij al lang en breed laten zien.

Typische intro in ieder geval. Coole montage en toffe muziek. Rap gevolgd door een maffe, hilarische, bankoverval. Wat al gauw opvalt is dat hij steeds overtuigender word binnen zijn montagetechnieken. Vooral combinatie beeld/muziek word steeds leuker. Scène dat die bende met knuppels door dat smalle winkelsteegje loopt is daar een voorbeeld van (gevolgd door de spinnende honkbal-scène).

Natuurlijk zijn er de echt typische Miike-scènes. Eerder genoemd zijn de helikopter-scène en het eindgevecht met het energiedrankje. Vooral die laatste foute scène doet mij zo hard lachen en genieten.

Nergens uniek, maar juist zo cool omdat dit nergens serieus blijft. Weirde personages, hilarische moderne Japanse folk in combinatie met harde gitaarmuziek en ontzettend genietbare sfeer. Wat mij betreft de betere vergeleken met Sukiyaki en Crow's Zero uit hetzelfde jaar.

4.5/5.0

avatar van Imperial Figure
ik dacht al wat kwam mij de poster, naam van hoofdpersoon en stijl bekend voor

En wat maakt die Takashi Miike een zootje films in een vrij korte tijd, en ze duren ook nog ongeveer allemaal 2 uren of langer, niet te geloven.
Ik ben niet echt japanse films liefhebber meer Chinese action movies liefhebber maar Like a Dragon heeft precies dezelfde stijl als de game dus dat noem ik wel missie volbracht.

avatar van Mochizuki Rokuro
Dat je met zo'n mooie poster zo'n lelijke NL-se DVD release kunt uitbrengen. Ook dat is soms onbegrijpelijk.

avatar van Pastaman
wat een verschrikkelijke film bah

Mochizuki Rokuro schreef:

Waneer komt ie op dvd dan?

groente12
Een film gebaseerd op de Yakuza games van de playstation? Yeah heel erg dope deze ga ik zeker kijken ben een grote fan Kiryu Kazuma en Majima. Nu ik deel 3 op PS3 pas heb uitgespeeld ga ik deze zeker kijken.

groente12
Vreemde film die ik wel kan waarderen. De film is gevuld met bijzondere personages als Majima en Date san. Over de vecht scenes en humor kan ik echt niet klagen. De structuur van het script vind ik wel enorm tegenvallen, eigenlijk is alles wat er daar in de film gebeurde slaat gewoon nergens op, wat toch eigenlijk weer de joke is van de regisseur neem ik aan.

avatar van Mochizuki Rokuro
sinterklaas schreef:

Waneer komt ie op dvd dan?

Foutje van mijn kant. Bedoelde de Amerikaanse release.

avatar van FillumGek
Ik dacht zomaar even met een 'normaal' Miike filmpje te maken te hebben, zie ik vlak voordat ik hem opzet dat het een verfilming is van de 'Yakuza'-games! Nu heb ik al die games gespeeld en ben een enorm fan dus was ik reuze benieuwd. Een paar dagen geleden vroeg ik mezelf nog af of er niet een film over bestond. En hier is hij dan, door Miike nog wel. Hij kan hier natuurlijk als geen ander wat moois van maken. Vanzelfsprekend ben ik wel continu aan het vergelijken. Hier gaat ie dan.

De eerste game neemt zo'n 25 uur in beslag, logisch dus dat het verhaal in de film oppervlakkig wordt gehouden. Hier draait het vooral om de vete tussen Kazuma en Majima terwijl het echte verhaal zo ongelooflijk diep is met oneindig veel zijtakken. Sterker nog, waar het eigenlijk omdraait kom je niet eens te weten. Van welke moord neemt hij de schuld op zich en wie heeft het gedaan? In de game zie je een behoorlijke proloog en tal van flashbacks, hier nada. De man in de witte jas op het laatst, Nishiki, is zelfs een belangrijke schakel, maar krijgt hier niet eens een naam.

De casting is over het algemeen goed gedaan. De charismatische Kazuma wordt goed gespeeld door Kitamura maar Majima steelt de show. Hij is werkelijk perfect gecast want in de game is hij minstens net zo gestoord en excentriek. Heerlijk om naar te kijken. Nishiki vond ik dan slecht gecast maar die speelde ook een kleine rol. Haruka is misschien wat te oud en te groot en Date heeft maar een klein rolletje. De bankoverval kon ik niet plaatsen, had ook geen meerwaarde en de film richt zich ook voor een deel op de avonturen van Yumi. Het einde verschilt ook. Dit zijn slechts verschillen die ik noem, niet per se minpunten. Want de film is verder op en top genieten!

De sfeer is goed getroffen. De drukbevolkte straten van Kamurocho komen echt tot leven en de smalle steegjes, barretjes en hotelkamers doen sterk denken aan de game. De film trapt goed af met een paar random gevechten waar we kennis maken met de altijd stoere Kazuma.

Verder zijn er nog wat Miike dingetjes aan toegevoegd die totaal niet misstaan in deze film. De honkbal, helikopter en de schokkende camera tijdens het schieten. Het flesje op het laatst is ook tof, maar niet helemaal uit de duim gezogen. In de game wordt Kazuma namelijk ook omringd door vuur wanneer hij op dreef is. Hier en daar is ook wat droge en zwarte humor te bespeuren. Dit alles maakt de film een genot om naar te kijken, al helemaal door fans van de game. Ik neem aan dat de users die laag hebben gestemd de game dan ook niet hebben gespeeld. Aan de andere kant, mocht je deze film goed vinden en een PS2 bezitten dan is het aan te raden die games te gaan checken.

Erg stoere film met dank aan Kazuma en Majima die helaas slechts een deel van het verhaal laat zien terwijl het Yakuza universum zulke ongelooflijk mooie verhalen kent. Heb ook een enorme zin gekregen in Yakuza 4 (PS3)!

avatar van sinterklaas
Waneer komt er toch eens een R2 release??

avatar van sinterklaas
...de R1 release maar gehaald. Lang leve laptops...

Ja, van één van mijn favorietste regiseurs is het alweer lang geleden dat ik wat aanschouwd heb, en deze had ik al, zoals ik hierboven al vermeld had, lang willen zien. Het is nu alweer overduidelijk dat Miike graag experimenteerd in zijn films; Van heuse bioscoophits tot direct to video's tot amateurwerkjes tot handycam werkjes tot zelfs toneelstukken. Like a Dragon valt, zoals ik niet had verwacht, bij de amateurwerkjes. Het was nog best een goed te verhapstukken film van Miike, maar niet zoals ik had verwacht.

In deze Yakuza-hit haalt Miike weer alles uit de kast aan maffe figuren (die twee overvallers, dat stelletje, die wapenhandelaar etc) tot stoere Yakuza-leden, de vanoudse bruisende Shinjuku Centrum in Tokyo en het bekende onderwereld verhaaltje, die een beetje verlopen als een mozaikfilm. Leuk inderdaad om Sho Aikawa te zien als Yakuza-lijder en ook leuk om te zien wat Kazuki Kitamura deed voordat hij de ubervette rol als sociopaat Nomura mocht neerzetten in de Indonesische Killers. De film verloopt weer lekker maf van de hak op de tak en de weirdness, onwaarschijnlijke humor, hak en zaag werkjes, en de actiescenes word weer lekker gemixt, met als hoogdepunt die shootout met Scarface achtergrond.

Toch is het wel jammer dat de film wat stijl mist en visueel gezien erg karig word neergezet. Dead or Alive was ook geen dure film maar de stijl daarvan had deze film wel makkelijk kunnen gebruiken. De boel komt toch een beetje blokkerig en amateuristisch over, en dat is best wel zonde als het om een (blijkbare) remake van de game Yakuza gaat.

Desalniettemin heb ik me nog wel prima vermaakt en mogen we ook, na een lange tijd niks meer van hem gezien te hebben, niet klagen over de Japanse grootheld Miike.