

Identificazione di una Donna (1982)
Genre: Drama
Speelduur: 128 minuten
Alternatieve titel: Identification of a Woman
Oorsprong:
Italië / Frankrijk
Geregisseerd door: Michelangelo Antonioni
Met onder meer: Tomas Milian, Daniela Silverio en Christine Boisson
IMDb beoordeling:
6,7 (3.032)
Gesproken taal: Engels, Frans en Italiaans
Releasedatum: 6 januari 1983
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Amazon Prime
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
-
Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl
Heb je nog geen account bij Jacks.nl? Dan wordt in samenwerking met MovieMeter je eerste storting verdubbeld tot 100 euro!Claim je welkomstbonus van €100,- bij Jacks.nl
Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+
Plot Identificazione di una Donna
Een regisseur is verlaten door zijn vrouw. Daardoor komt hij op het idee om een film te maken over vrouwelijke relaties. Hij gaat op zoek naar een hoofdrolspeelster: niet alleen voor de film maar voor zijn eigen leven.
Externe links
Acteurs en actrices
Nicolo
Mavi
Girl in Swimming Pool
Carla
Nadia (as Enrica Fico)
Mavi's sister
Mario
The Gorilla
Landlady's Friend
Video's en trailers
Reviews & comments

FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Was vroeger een van mijn favorieten. Wat zou ik deze graag weer eens terug willen zien.

Menni
-
- 1762 berichten
- 0 stemmen
Leuk lijstje hoor, maar bij de beste films wel érg op slechts een handjevol regisseurs gericht zeg (met name voornamen Robert(o) en Jean doen het goed)..

FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Nog steeds geen hoop op een dvd-release
Alsnog mijn recensie dan. (de vorige is kwijt geraakt)
De film gaat over een man die compleet de kluts kwijt raakt nadat zijn vrouw hem heeft verlaten. Hij mist haar zo enorm, dat hij allerlei pogingen onderneemt om dat gevoel, het gevoel om bij haar te zijn, weer terug te krijgen.
Op zich een simpel thema, maar Antonioni weet dat zo hartverscheurend neer te zetten, dat ik me de gehele tijd ook in zijn rol vaak voelde (en hoe dom van mij)
Hartverscheurend meesterwerk.

ghostman
-
- 5648 berichten
- 2 stemmen
Fotografie is in Identificazione di una Donna verbluffend. En de muziek (beetje 80ies) is ook prima in orde. Maar voor de rest vind ik het maar een zwakke film. Vooral die ene scène in de mist midden op de weg en het einde met de meteoriet vind ik niet zo goed geslaagd.
Helaas (hoe graag ik ook wil) zie ik hier geen meesterwerk in. Sterker nog, ik vind dit een van de zwakste films van deze cineast.
***0,59* / *****

kos
-
- 45665 berichten
- 8225 stemmen

starbright boy (moderator films)
-
- 20889 berichten
- 4143 stemmen
Bij mijn weten is er alleen een Italiaanse DVD met Italiaanse ondertiteling.

FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Hier had ik mijn hart aan verpand, deze film heb ik destijds "opgezogen".
En nu sta ik er weer middenin. Wat een briljante analyse, van de jaren 80, wat een een briljante analyse van hoe verhoudingen werken, en wat een enorm schitterende "Antonioni"-look.
De cast is perfect, de kleuren fantastisch, wow.
Moeilijk uit te leggen en te duiden waarom dit zo groots is. Zo'n beetje Rohmer in het kwadraat.
Ik ben zo onder de indruk dat ie op 2 gaat in mijn top10.
5*

BASWAS
-
- 985 berichten
- 1070 stemmen
Identificazione di una donna van Antonioni is minder sterk dan bijvoorbeeld zijn film Blowup. De hoofdrolspeler Tomas Milian roept, in de rol van een door echtscheiding uit balans geraakte filmregisseur, noch door zijn spel, noch door zijn uiterlijk veel bij me op. Hij speelt een personage dat alle wederwaardigheden erg gelaten ondergaat. Tijdens het kijken naar de film slaat die enorme passiviteit over. Dit ondanks de aanwezigheid van de twee aantrekkelijke actrices Daniela Silverio en Christine Boisson.
Ook het camerawerk van Carlo di Palma ziet er als van ouds soms prachtig uit. Maar op de duur boeit ook de fotografie niet meer in het kader van het zweverige verhaal over een man en zijn weinig heldhaftige zoektocht naar zichzelf. Het blijft te veel steken in een wat afstandelijk blijvend spelletje: het wel heel erg verloren blijven zoeken naar grijpbare herkenningspunten in het moderne vrouwbeeld om uiteindelijk niet echt de door haar voorgestane (on)gebondenheid, zoals het vaderschap van een niet bloedeigen kind, te kunnen accepteren.
Het spelen met wat vrijblijvendheden doet me denken aan de films Lost Highway en Mulholland Drive van David Lynch. In Blowup heeft het spel met mysterie nog iets zeer aantrekkelijks. In deze film uit 1982 van Antonioni en de twee films van Lynch gaat het mis met de vrijblijvende vaagheid. Zou het komen omdat er een duidelijk uitgezet plot ontbreekt? Het zou kunnen.
In vergelijk met de vroegere films van Antonioni, zoals bijvoorbeeld Il Deserto Rosso, blijft in Identificazione di una donna de zeer vitale vormgeving als plaatsvervanging voor een niet helemaal helder plot achterwege. De spannende beelden in het oude werk van de meester kunnen nog steeds de kijker op het puntje van zijn bioscoopstoel in de greep houden.
Het is in deze film allemaal wat flauw geworden. Flauw zoals het met de haren erbij gesleepte einde. Het is een flauwe, vervormde en collegiale knipoog naar Kubrick’s einde in de film 2001: A Space Odyssey.

stephan73
-
- 6198 berichten
- 13707 stemmen
30 juni komt deze uit in Engeland.. Het label is Mr. Bongo, en die schijnen nogal wisselvallig te zijn.. Maar ja, voor 10 euro heb je wel een Antonioni!
http://www.play.com/DVD/DVD/4-/5479288/Indentification-Of-A-Woman/Product.html#

wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
30 juni komt deze uit in Engeland.. Het label is Mr. Bongo, en die schijnen nogal wisselvallig te zijn.. Maar ja, voor 10 euro heb je wel een Antonioni!
http://www.play.com/DVD/DVD/4-/5479288/Indentification-Of-A-Woman/Product.html#
Deze dvd voor de prijs van € 16,99 zag ik eergisteren liggen bij Boudisque in Nijmegen. Mij geen moment bedacht en onmiddellijk deze dvd meegenomen. Nooit gedacht dat de dvd van de meest onderschatte film van Antonioni in Nederland te verkrijgen zou zijn.

wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Deze film na ruim 10 jaar weer eens herzien. Zeker niet Antonioni's beste film, maar wel het bekijken meer dan waard. Waar deze film bij mij hoog in scoort is het schitterende camerawerk van Carlo di Palmo. De beelden van Venetië oogden zeer mooi en dat kan ook gezegd worden van de korte erotische scenes. Ook de twee zeer aantrekkelijke dames Christine Boisson en Daniela Silveria mochten er wezen. Van de hoofrolspeler, de tobber Thomas Milian, die zich op het hoogtepunt van zijn midlife-crises bevond, was ik minder gecharmeerd. Deze acteur lag mij gewoon niet.
Deze film behandelt eigenlijk weer hetzelfde thema als in Antonioni's vorige Italiaanse films; de problematische man-vrouw relatie. Deze film deed mij qua verhaal ook enigszins denken aan "L'Avventura". Ook daar speelde het verhaal zich af in de elitaire kringen. Een vergelijking met "Blow-up" gaat bij mij niet op. Ik vond dat een totaal andere film.
Het einde van de film vond ik zelfs zeer goed. Thomas Milan vertelde in gedachte aan zijn zoontje dat als we een ruimteschip, die alle hitte zou kunnen weerstaan, op de zon zouden afsturen wij misschien het universum zouden kunnen verklaren. Waarop het zoontje de vraag stelde; "En dan"?
Dit deed mij denken aan de stelling 6.52 uit de Tractatus van Wittgenstein;
"Als alle mogelijke wetenschappelijke vragen beantwoord zouden zijn, dan zelfs nog zouden onze levensproblemen nog niet eens aangeroerd zijn". De existentiële crisis waarin Thomas Milan zich constant in bevond was daar het duidelijke bewijs van.
4,0* na herziening.

ghostman
-
- 5648 berichten
- 2 stemmen
Fotografie is in Identificazione di una Donna verbluffend. En de muziek (beetje 80ies) is ook prima in orde. Maar voor de rest vind ik het maar een zwakke film. Vooral die ene scène in de mist midden op de weg en het einde met de meteoriet vind ik niet zo goed geslaagd.
Helaas (hoe graag ik ook wil) zie ik hier geen meesterwerk in. Sterker nog, ik vind dit een van de zwakste films van deze cineast.
***0,59* / *****
Herzien, en ik neem mijn woorden terug. Geniale film, dit is L'Avventura en/of L'Eclisse in kleur!

speranza
-
- 24668 berichten
- 0 stemmen
Twintig jaar na zijn indrukwekkende trilogie over vervreemding weet grootmeester Michelangelo Antonioni opnieuw te scoren met een briljante film over de problematische man - vrouw relatie. Het camerawerk is briljant. Zowel Venetië als de korte erotische scènes worden prachtig in beeld gebracht. Daniela Silverio en Christine Boisson spatten van het scherm af.

Greeneyelady1
-
- 406 berichten
- 0 stemmen
Veel mensen hier zeggen dat ze de film een hoog cijfer geven, maar ik zie bij die mensen niet dat ze gestemd hebben.

wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Veel mensen hier zeggen dat ze de film een hoog cijfer geven, maar ik zie bij die mensen niet dat ze gestemd hebben.
Fisher King heeft zich uitgeschreven, dus zijn stem is verwijderd en Xgogax stemt alleen op films van Michael Mann zoals uit zijn stemlijstje blijkt.
Het zijn dus maar twee mensen. Ik weet niet hoe jij aan 'veel' komt.

Querelle
-
- 6548 berichten
- 4894 stemmen
Bij het, met zeer lange tussenpozen, afstruinen van het oeuvre van Antonioni ben ik bij zijn, volgens sommige critici, laatste interessante film beland. En alhoewel de film wat slepende en warrige momenten heeft, blijft het gevoel van bewondering voor deze cineast recht overeind staan.
Wat ik zo bijzonder vind aan Antonioni is dat zijn films een reflectie zijn van de tijd waarin de film is gemaakt. Blow up en Zabriskie point zijn voor mij dè films uit de jaren zestig. Professione: Reporter is één van dè films over de jaren 70. En Identificatione di una Donna weet de jaren 80 zo levendig in beeld te brengen in mode, muziek keuze en decors dat het duidelijk niet alleen over het aloude thema van ongrijpbare emoties gaat maar ook echt aanvoelt als een tijdsdocument.
De symphonische pop van bands als O.M.D. Tangerine Dream, Japan en XTC is prachtig. Van sommige nummers worden alleen de intro's en instrumentale intermezzo's gebruikt. Waardoor er een prachtige in elkaar overlopende soundscape overblijt die de ruimtelijke architectonische beeldcomposities van passende ondersteuning voorziet. Antonioni heeft op dit gebied echt zijn huiswerk gedaan.
Alhoewel het verhaal soms wat warrig aanvoelt. wordt het best duidelijk waar het verhaal naar toe wilt, maar echte emoties blijven ook hier weer uit. De hoofdpersoon is ondanks zijn charme best een koele kikker, en zelfs de emotionele uitbarstingen van de vrouwen deden me niet zo veel. Antonioni heeft geen antwoord voor de leegte en zoektocht van zijn personages. It's just a Slice of life in een bepaalde periode van de geschiedenis: nu.
Edit: De scenes in de mist en in het oude huis (de belichting ) behoren makkelijk tot de meest memorabele momenten van Antonioni's oeuvre. Hypnotiserend!

93.9
-
- 3116 berichten
- 4177 stemmen
Waanzinnig mooie film met heerlijke shots en die typische jaren 80 sfeer.
Prima soundtrack (juist dat oerlounge keyboardgeluid is leuk).
Niet helemaal strak, hier en daar onspoort ie een beetje.
Je ziet dan wat mindere scenes, maar vaak worden die even later goed gemaakt met de meest waanzige beelden.
4 sterren!

ThomasVV
-
- 1077 berichten
- 469 stemmen
Deze jaren-'80-Antonioni mist naar mijn smaak misschien wel de exuberante schoonheid van zijn oude jaren-'60-films, maar niet de zo treffende karakter- en tijdsbeeldtekening, en de psychologische en scenografische scherpte...

wendyvortex
-
- 4765 berichten
- 7033 stemmen
In de herziening!
En dit was ook de Antonioni-film die daar hard aan toe was....enerzijds omdat ie inmiddels zeker bij mijn favoriete regisseurs hoort, anderzijds omdat ik deze film zag toen ik zelf nog niet eens ooit verliefd was geweest....inmiddels zijn we wat relaties en avontuurtjes verder en wat meer op de leeftijd van de personages.
Flinke vergelijk met L'avventura (1960) want ook hier verdwijnt een van de hoofdrolspeelster (op een iets andere wijze) en loopt de zoektocht door in de volgende zich aandienende relatie.
Camerawerk zit helemaal op topniveau, alsmede fijne jaren tachtig soundtrack met o.a. John Foxx, Japan en Orchestral Manoeuvres in the Dark.
Flinke dosis mystery/thriller-elementen en zelfs nog een heel klein scheutje S.F.
Meesterwerk!

Darbie
-
- 1519 berichten
- 6022 stemmen
Pretentieuze slappe hap zonder wezenlijke inhoud.
Sommigen hierboven vergelijken deze film met L'avventura. Begrijp ik helemaal niets van, maar ik sta open om elke uitleg hieromtrent serieus te overdenken.

Darbie
-
- 1519 berichten
- 6022 stemmen
Ik heb een prive-bericht gehad (waarvoor dank), waarin werd uitgelegd dat een heleboel mensen 'Identificazione di una Donna' na de 1e keer zien vreselijk vonden, maar na een 2e keer kijken tot een heel ander inzicht kwamen.
Over een jaar zal ik hem nog een keer gaan bekijken, en wie weet....

Spetie
-
- 38582 berichten
- 5150 stemmen
Het was alweer een tijdje geleden dat ik iets van Antonioni gezien heb, maar gisteren had ik er weer eens zin in en zo kwam ik uit bij deze Identificazione di una Donna.
Zoals ik wel vaker heb bij zijn films is het in het begin even inkomen, waarna ik meestal wel geboeid wordt. Hier verging het me niet anders. Langzaam maar zeker kwam ik in het verhaal en dan wordt je vanzelf meegezogen. Er zit vooral een heerlijke sfeer in, waarbij het bij tijd en wijle genieten is van de zoektocht van Tomas Milian naar de vrouwen. Milian speelt goed en de vrouwen zien er stuk voor stuk niet verkeerd uit, al is hun acteerwerk van een iets lager niveau.
Het camerawerk van Antonioni is erg fijn en daarnaast is de muziek ook goed. Niet tijdloos, want je hebt gelijk door dat we in de jaren tachtig zitten, maar dat is wel een lekkere periode vind ik zelf. Het sciencefiction-achtige einde was trouwens wel heel apart en valt net iets uit de toon bij de rest van de film, maar verder heb ik hier weinig over te klagen en heeft Antonioni mij weer te pakken.
4,0*

mjk87
-
- 12544 berichten
- 3625 stemmen
Mooie Antonioni die qua tempo en toon weer doen denken aan zijn betere werk, maar ditmaal in de jaren 80. De film behandelt een beetje dezelfde thema's als die grote films van hem, maar waar bijvoorbeeld La Notte het vooral op wint is de emotionele impact. Die laatste was heel menselijk in zijn kilheid, deze Donna echter blijft wat afstandelijk richting mij als kijker. Dan kan ik heel veel positieve punten noemen, uiteindelijk grijpt de film me niet volledig. Ondanks het fijne tempo, interessante thematiek en leuke personages.
Visueel ziet het er prima uit. Mooie kleuren zonder kitscherig te worden waar een Almodóvar nogal eens last van heeft. Maar heel speciaal is het allemaal niet. Het tweede uur wordt visueel dan wel interessanter. Dat begint eigenlijk met die prachtige en hypnotiserende mist, maar ook wat daarna komt lijkt allemaal net iets beter doordacht. De subtiele bewegingen, mooie kadreringen en de sprekende kracht die de beelden en locaties hebben. Daarnaast zijn de twee seksscènes best fraai. De vele bijzondere shots die een La Notte had, die kent deze film overigens niet. Maar de 80s worden wel leuk neergezet met fijne muziek die heel precies is gekozen (ook alleen de instrumentale gedeelten) en de kleurrijke mode. 4,0*.

starbright boy (moderator films)
-
- 20889 berichten
- 4143 stemmen
Iets minder streng dan zijn eerdere films en maakte juist daardoor net wat minder indruk denk ik. Vooral veel elementen van L'avventura en ook wel van Blow-Up keren terug. Veel bescheidener dan bij sommige eerdere films, maar ook dit einde was best fraai. Ik besluit hiermee mijn Antonioni-cyclus en heb een veel beter en zeer positief beeld van hem gekregen. De zes titels die iknog niet zag komen nog weleens ooit. Maar voorlopig laat ik hem weer even rusten.

Het laatste nieuws

Dick van Dyke gewond geraakt bij auto-ongeval, Amanda Bynes 'leefde al dagen' op straat | MovieMeter Recap

De tien best beoordeelde films van de jarige Keri Russell (47)

Nicolas Cage te zien als Dracula in nieuwste trailer van ‘Renfield’

Netflix onthult releasedatum 'Rough Diamonds' van 'Fauda'-ontwikkelaars
Bekijk ook

Le Deuxième Souffle
Misdaad / Drama, 1966
34 reacties

Fitzcarraldo
Avontuur / Drama, 1982
111 reacties

Quai des Orfèvres
Misdaad / Drama, 1947
16 reacties

Indagine Su un Cittadino Al di Sopra di Ogni Sospetto
Misdaad / Thriller, 1970
25 reacties

Ascenseur pour l'Échafaud
Thriller / Film noir, 1958
137 reacties

Le Feu Follet
Drama, 1963
33 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API

© 2023 MovieMeter B.V.