Firestarter (1984)

Alternatieve titel: Ogen van Vuur

Thriller / Horror

geregisseerd door Mark L. Lester
met David Keith, Drew Barrymore en George C. Scott

Andrew en Vicky McGee ontmoeten elkaar tijdens een experiment waarbij zij geld verdienen door als proefkonijn te fungeren. Het experiment wordt omhuld door mysteries en achterdocht en lijkt te maken te hebben met mentale vaardigheden. Zij trouwen met elkaar en krijgen een dochter Charlie, die het talent heeft om branden te doen ontstaan door er slechts aan te denken. Uiteraard heeft de regering grote interesse in Charlie, en medewerkers van de geheime organisatie "The Shop" willen haar in handen krijgen en bestuderen.

avatar van BlueJudaskiss
Lekker jaren '80-spul waar ik me goed mee vermaakt heb. Niet eng, maar dat wist ik eigenlijk op voorhand al. Gewoon vrolijke, goedgemaakte pulp met prima rollen voor Barrymore en George C. Scott. Bizarre maar leuke finale ook!

Zeer goede thriller/sf ,
je moet dan ook nog bedenken dat dit een film van 1984 is.
Er is ook een vervolg op deze film (2002), spijtig dat Drew Barrymore in de vervolgfilm heeft geweigerd want het had nog beter geweest als zij daar had in meegespeeld.In deze film zal ze 6 jaar ongeveer zijn en is het kind van een experiment dat op haar ouders wordt uitgeoefend.
Heather Loclear als de moeder speelt een kleine rol , ik vind dit een zeer goede film.
Ik kon me ook echt inleven en me met momenten kwaad maken.
Voor mij een 3,5

avatar van joolstein
Firestarter kan je makkelijk opdelen in drie gedeeltes: Het eerste gedeelte met het ontmoeten van de personages was nog niet zo heel slecht. We zien Andy McGee (David Keith) en dochter Charlene 'Charlie' (Drew Barrymore haar eerste rol na E.T.) vluchten voor een instantie van de regering met de naam “The Shop.” In dit gedeelte zien we ook een flashback van Andy McGee en Vicky Tomlinson (Heather Locklear), twee studenten die zich aanmeldden bij 'The Shop' een instelling waar ietwat dubieuze wetenschappelijk research werd verricht, om deel te nemen aan een experiment met de hallucinogene stof Lot 6 en zo een centje bij te verdienen. Alle drie bezitten bijzondere gave en dat is dan ook de reden dat ze worden achternagezeten. Het tweede gedeelte gaat over hoe ze worden gevangen en hoe ze daarna vertoeven in "The Shop" Hier zag ik aan het begin ook de eerste tekenen dat er niet veel meer ging komen dan wat explosies met vuur. In de derde en laatste akte kom natuurlijk uit dat Charlie is misleidt en dat ontaard in een climax. En wel een ronduit voorspelbare en saaie climax met veelal dezelfde beelden van vuurexplosies en domme tegenstanders die met een vuurwapen schieten en dan door vuurballen in brand vliegen. En voor deze tijd zelfs zeer erg gedateerd. Er gebeurd eigenlijk maar heel weinig in de film en dat in combinatie met dat rechtlijnige simpele actie-verhaaltje zonder ook maar enige spanning maakt het tot niets minder dan een afgezaagd overblijfsel van de jaren '80.

avatar van jeroentjuhhhhh
Begint leuk en eindigt leuk... alles daar tussenin heeft weer een typisch Stephen King probleem: 0 inhoud. Het idee is dus zoals altijd leuker dan de uitwerking. Soort Carrie meets Cronenberg, maar dan zonder de iconische chilling momenten zoals Carrie die kent en zonder de intellectuele lading die een Cronenberg aan dit soort psychologische materie meegeeft. Het negeert alle interessante aspecten en gaat voor het meest voor de hand liggende: hoe maken we hier een wapen van? Kan de films van Lester normaliter wel goed hebben, maar met dit soort stoffige materie is het niet veel. Het explosieve einde is hem wel toevertrouwd (Commando!), maar dan is het eigenlijk al te laat.