Princes et Princesses (2000)

Alternatieve titel: Princes and Princesses

Frankrijk
Animatie / Familie

geregisseerd door Michel Ocelot
met de stemmen van Arlette Mirapeu, Philippe Cheytion en Yves Barsacq

Twee nieuwsgierige en creatieve kinderen bevinden zich iedere avond een verlaten, niet meer gebruikte filmzaal. Met de hulp met een oude technicus bedenken zij allerlei verhaaltjes waarin zij zelf de hoofdrol spelen.

Zes lieve, grappige sprookjes en betoverend getekend. Origineel en in helder Frans, voor veel mensen denk ik zelfs zo te volgen. Met 1 minuut pauze in het midden met het bordje erbij: "et on peut parler".

avatar van Linn
Prima om je frans mee op te krikken

Verrassend leuk.

De trailer van Ocelot's film hebben mij nooit echt geboeid maar ben wel al een tijdje nieuwsgierig naar z'n films. Deze was een mooie introductie.

De film heeft even nodig om op gang te komen. Het schaduwspel is even wennen en niet geweldig indrukwekkend. Ook de Franse dub is niet bepaald erg sterk. Toch weet de film steeds meer en meer te betoveren. Mooie soundtrack en erg lieflijke verhaaltjes. Ook het schaduwwerk begin steeds charmanter te worden.

Eerste twee filmpjes waren een beetje doorbijten, maar daarna toch volop kunnen genieten van de eenvoudige maar leuke verhaaltjes. Vooral erg charmant allemaal, waarbij je de nogal kindvriendelijke dub er maar bij neemt.

Niet groots of indrukwekkend, maar zeker een keertje leuk om te zien, met dank aan de aparte visuele stijl en de grappige ondertoon van de meeste filmpjes.

avatar van Mochizuki Rokuro
Weer zeer bijzonder - deze Ocelot. Ben fan van beide Kirikoufilms (heb die tweede echt al heel vaak gezien met mijn dochtertje), maar Azur et Asmar was een regelrechte teleurstelling. Deze hommage (?) aan Lotte Reiniger gemixt van Frans-Arabische-(Afrikaanse) culturele elementen heeft echter weer zoveel eigens en kleine momenten van betovering dat het goed werkt - hoe zo simpel soms zó effectief kan zijn. Enige nadeel is eigenlijk de wat schreeuwerige (erg druk) stemmencast.

avatar van Mochizuki Rokuro
Zo twee dagen later zijn er toch zeker 3 van de 6 kleine verhalen die blijven nazingen in het hoofd - en zorgen voor een glimlach en tongklakkend o-la-la van soms onverwachte schoonheid. Denk met name aan verhaaltjes 3, 4, en 5 (sorciere, vielle dame (Japan) en reine cruelle (SF)). Met vrijwel niets en ogenschijnlijk zonder moeite entertaint Ocelot met oude technieken (daar kan Hazivinicius (of hoe heet die man) nog een puntje aan zuigen). Jammer nog steeds van die stemmencast die door het schelle, geagiteerde gepraat teveel dissoneert met de beelden, maar het blijven Fransen, niet ??