Georgia Rule (2007)

Drama / Komedie

geregisseerd door Garry Marshall
met Jane Fonda, Lindsay Lohan en Felicity Huffman

Rachel (Lindsay Lohan) is een rebelse tiener, die door haar labiele moeder (Felicity Huffman) wordt gedwongen om de zomer bij haar grootmoeder (Jane Fonda) door te brengen. De reis die Rachel moet maken en het verblijf bij haar oma, zorgen ervoor dat zij geestelijk sterker en volwassener wordt.

avatar van OlafK
Een behoorlijke verrassing.

In Georgia Rule wordt de nogal rebellerende Rachel (glansrol van Lohan) door haar aan alcohol verslaafde moeder naar haar oma, Georgia, gestuurd. Georgia is een vrouw van de oude stempel met zeer strikte regels. Ze woont in een zeer strenge gemeente en de nogal losgeslagen Rachel valt daar meteen op. Wat volgt, is een reis op weg naar volwassenheid die de nodige tegenslagen kent.

Een behoorlijk clichématig gegeven dus, maar toch weet de film behoorlijk te verrassen. Dit komt vooral door het acteerwerk dat in orde is en ook door de prima sfeer die het filmpje kent. Lohan laat zien dat ze daadwerkelijk kan acteren en ook Fonda speelt haar rol met verve. Ik vond alleen Felicity Huffman (die de rol van de moeder van Rachel speelt) niet echt sterk.

Al met al is Georgia Rule een aangename film. 3,5 sterren.

avatar van rep_robert
Toch een behoorlijk genietbare film, dat het vooral moet hebben van de leuke en spontane cast, niet van het o zo geweldige verhaal.
Ook het soort coming to age achtige verhaal spreekt me wel aan, i.c.m. de vrolijke setting bezorgt Georgia Rule voor een simpel, maar leuk avondje vermaak.

avatar van 606
Aardige film met komische stukken en een best wel heftig verhaal erin verwerkt.
Goede rollen en best prima geacteerd.
Einde was niet heel goed.

3 sterren

avatar van Kr!kke
Het dramagedeelte in deze film was redelijk aangenaam om zien, maar de komische stukken moeten mij toch totaal ontgaan zijn. Verder moet ik een pluim geven aan Lohan, die het toch behoorlijk doet (wat ik dan ook totaal niet verwachtte).

avatar van Sjoerdow
Vreemd en irritant verhaal, dat buitengewoon ongeloofwaardig is en naar het eind toe opeens een kwade genius zoekt in de vorm van de stiefvader.

Lohan is irritant en kan gewoon niet acteren naar mijn idee, Huffman speelt goed en Fonda soms té overdreven.

Zelden heb ik een film gezien waarin een familie zoveel verborgen issues heeft en dat leidt tot een warrig verhaal met veel zijplotjes waar niks mee gedaan wordt. En laat ik dan tot slot niet vergeten te melden dat die poster totaal niet representatief is voor de toon van de film.

Overdaad schaadt. Twee sterren voor het entertainment gehalte.

Matige film waarin een lastige tiener door haar moeder bij oma gedropt wordt voor de zomer. Een aardig verhaal waarbij het drama-gedeelte toch de overhand neemt. Ondanks een leuke cast komen de personages niet goed uit de verf en het zakt hier en daar wel wat in.

avatar van Decec
Een goede drama/komedie film...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid
(Dolby Digital)...

avatar van W.V.
Deze stond al een tijdje op mijn must see lijstje. Toen deze laatst op tv werd uitgezonden maar even op de harde schijf gezet, ik kan dan de reclames door spoelen. Gisteren bekeken en ik moet zeggen dat de film mij niet tegen valt, verdienstelijke acteer prestaties van de drie hoofdrolspeelsters en opvallend genoeg steekt Lohan er boven uit. Het verhaal wordt goed uitgewerkt zonder daarbij over dramatisch te worden en dat voorkomt dat dit een dertien in een dozijn film is geworden. De muziek is goed, gek genoeg let je daar niet op, pas toen ik de film aan een tweede kijkbeurt onderwierp viel mij op hoe passend en toch onopvallend de muziek is. Het enige minpuntje van de film vind ik de rol van Elwes, die man kan niet acteren. Verder scoort de film bij mij een ruime voldoende.

Drie generaties toptalent actrices, te weten Jane Fonda, Felicity Huffman en Lindsay Lohan (wel met het minste talent) maken niet per se een goede film.

In deze Drama / Komedie film liggen drie generaties vrouwen uit dezelfde familie met elkaar overhoop, waarbij de alcoholistische moeder Lilly (Felicity Huffman) haar rebelse tienerdochter Rachel (Lindsay Lohan) naar haar strenge moeder Georgia (Jane Fonda) op het platteland brengt, in de hoop dat die haar weer op het rechte pad kan brengen. De familie blijkt echter een aantal grote geheimen te hebben.

Afwisselend komisch en tragisch (de film pretendeert een komisch puberdrama te zijn), waarbij de tragische delen het best uit de verf komen. Het aantal onsmakelijke plotwendingen (o.a. seksueel misbruik, wat niet om te lachen is) doen de oprechte inspanningen van de actrices echter teniet. Lindsay Lohan houdt zich prima staande naast Jane Fonda en Felicity Huffman en maakt vooral indruk met scènes waarin ze erg opstandig is. Dat is misschien ook geen toeval, want tijdens de opnamen van deze film, kreeg ze een waarschuwing vanwege haar onhandelbare gedrag op de set.

Al met al een matige Drama / Komedie film, die ten onder gaat aan een totaal gebrek aan tact.

avatar van IH88
“You don't look evil.”
“Make-up helps.”

Beter dan verwacht. Dat komt vooral door de drie-eenheid Fonda/Huffman/Lohan, en deze topactrices geven kleur aan het voor rest iets te degelijke Georgia Rule. Vooral Lohan laat hier haar klasse zien als losbandige tiener met een donker geheim. De film heeft een lekker loom sfeertje, maar ook de zware thema's (misbruik en alcoholisme) worden niet geschuwd. De mix van humor en drama werkt niet altijd even goed, maar met zulke actrices kom je al een heel eind. Het einde is typisch Amerikaans, maar een verhaal over de band tussen moeder/dochter/kleindochter verdient dit soort einde.