Georgia Rule (2007)

Drama / Komedie

geregisseerd door Garry Marshall
met Jane Fonda, Lindsay Lohan en Felicity Huffman

Rachel (Lindsay Lohan) is een rebelse tiener, die door haar labiele moeder (Felicity Huffman) wordt gedwongen om de zomer bij haar grootmoeder (Jane Fonda) door te brengen. De reis die Rachel moet maken en het verblijf bij haar oma, zorgen ervoor dat zij geestelijk sterker en volwassener wordt.

avatar van Zwolle84
Weer zo'n komedie die graag drama wil zijn. Houd het gewoon luchtig en Lohan doet de rest. Maar nee, het moet weer bijna twee uur duren vanwege allerlei niet-werkende moeilijkdoenerij. Zelfs Lindsay kan de boel niet redden - en dat zegt wat.

Drie generaties toptalent actrices, te weten Jane Fonda, Felicity Huffman en Lindsay Lohan (wel met het minste talent) maken niet per se een goede film.

In deze Drama / Komedie film liggen drie generaties vrouwen uit dezelfde familie met elkaar overhoop, waarbij de alcoholistische moeder Lilly (Felicity Huffman) haar rebelse tienerdochter Rachel (Lindsay Lohan) naar haar strenge moeder Georgia (Jane Fonda) op het platteland brengt, in de hoop dat die haar weer op het rechte pad kan brengen. De familie blijkt echter een aantal grote geheimen te hebben.

Afwisselend komisch en tragisch (de film pretendeert een komisch puberdrama te zijn), waarbij de tragische delen het best uit de verf komen. Het aantal onsmakelijke plotwendingen (o.a. seksueel misbruik, wat niet om te lachen is) doen de oprechte inspanningen van de actrices echter teniet. Lindsay Lohan houdt zich prima staande naast Jane Fonda en Felicity Huffman en maakt vooral indruk met scènes waarin ze erg opstandig is. Dat is misschien ook geen toeval, want tijdens de opnamen van deze film, kreeg ze een waarschuwing vanwege haar onhandelbare gedrag op de set.

Al met al een matige Drama / Komedie film, die ten onder gaat aan een totaal gebrek aan tact.

Goede rol van lekkere Lindsay, simpel verhaal maar wel een vermakelijke film.

avatar van IH88
“You don't look evil.”
“Make-up helps.”

Beter dan verwacht. Dat komt vooral door de drie-eenheid Fonda/Huffman/Lohan, en deze topactrices geven kleur aan het voor rest iets te degelijke Georgia Rule. Vooral Lohan laat hier haar klasse zien als losbandige tiener met een donker geheim. De film heeft een lekker loom sfeertje, maar ook de zware thema's (misbruik en alcoholisme) worden niet geschuwd. De mix van humor en drama werkt niet altijd even goed, maar met zulke actrices kom je al een heel eind. Het einde is typisch Amerikaans, maar een verhaal over de band tussen moeder/dochter/kleindochter verdient dit soort einde.