• 15.835 nieuwsartikelen
  • 178.422 films
  • 12.235 series
  • 34.017 seizoenen
  • 647.758 acteurs
  • 199.128 gebruikers
  • 9.378.991 stemmen
Avatar
 
banner banner

El Orfanato (2007)

Horror / Mystery | 105 minuten
3,66 1.758 stemmen

Genre: Horror / Mystery

Speelduur: 105 minuten

Alternatieve titel: The Orphanage

Oorsprong: Spanje

Geregisseerd door: J.A. Bayona

Met onder meer: Belén Rueda, Geraldine Chaplin en Fernando Cayo

IMDb beoordeling: 7,4 (169.816)

Gesproken taal: Spaans

Releasedatum: 22 mei 2008

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot El Orfanato

"A tale of love. A story of horror."

Laura (Belén Rueda) en haar gezin keren terug naar het weeshuis waar Laura het gelukkigste deel van haar jeugd heeft doorgebracht. Met haar terugkeer heropent ze het weeshuis om zo kansarme kinderen te kunnen helpen. Maar eenmaal in het weeshuis begint het gedrag van haar eigen zoontje Laura te beangstigen. Hij bedenkt een onzichtbare vriend en begint vreemde spelletjes te spelen.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Maurien

Maurien

  • 38 berichten
  • 88 stemmen

mooie film!


avatar van maus9

maus9

  • 169 berichten
  • 1785 stemmen

Geweldige sfeer, goed uitgewerkt verhaal. Maar vooral die acteerprestatie(s). Geweldig!!. Die moeder acteert zo goed je leeft echt compleet met haar mee. *4


avatar van Friac

Friac

  • 1323 berichten
  • 1056 stemmen

Eerst en vooral: ik zag de film op een vliegtuig, op een klein schermpje en in een verlichte omgeving waarin vrij veel beweging was. De kijkomstandigheden waren dus zeker en vast niet ideaal om de opgeroepen spanning van El Orfanato ten volle te kunnen aanvoelen.

El Orfanato heeft een heerlijk sfeertje, de film is in wezen eigenlijk een heerlijk donker sprookje te noemen. De mooie beelden en de sfeervolle muziek ondersteunen de verhaallijn prima, alleen ging het 'thrillerelement' helaas een beetje aan mij voorbij. In zijn opzet van griezelfilm faalde de film wat mij betreft, maar op zijn beste momenten deed hij me denken aan 'La Cité des Enfants Perdus' (één van mijn lievelingsfilms). Misschien dus nog eens bekijken in een verduisterde kamer om hem beter te leren waarderen?

3,5*


avatar van jester

jester

  • 807 berichten
  • 1250 stemmen

Verwijzingen naar films als The Others en The Sixth Sense spoilen wel wat, volgens mij. Gelukkig heb ik ze niet gelezen voor ik de film zag. Mooie film overigens, met een aantal schrikmomenten, al moet de film het met name van de sfeer en het mysterie hebben.


avatar van J8R

J8R

  • 42 berichten
  • 52 stemmen

Heerlijk sfeertje inderdaad, heel aparte film.. Absoluut van genoten!

4*


avatar van meneer

meneer

  • 4 berichten
  • 4 stemmen

Ahum, laat ik eens arrogant doen...

Ik heb heel veel horrors / thrillers gezien ( been there, done that ).

Maar ik heb in de afgelopen jaren deze beschouwd als eentje die er met kop en schouders bovenuit steekt !

Knap !!


avatar van MovieFreak1995

MovieFreak1995

  • 123 berichten
  • 449 stemmen

Dit vind ik absoluut de beste horror film van 2007.

Spannend , goede sfeer , zitten af en toe leuke schrikmommenten in & sterk geacteerdt.

Bravo

Een dikke 4


avatar van wendyvortex

wendyvortex

  • 5196 berichten
  • 7274 stemmen

Del Torro was producer en niet de regisseur (dat was ik even vergeten).

Toch blijft ie erg in de sfeer van The Devil's Backbone en Pan's Labyrinth.

Niet zo'n ramp beide films zijn geweldig.

Hier toch even iets minder enthousiast met name vanwege het spookhuis-thema. Binnen het horrorgenre 1 van mijn minst favoriete subgenres.

Speelt soms ook wat leentjebuur The Haunting, Poltergeist en The Others.

Desalniettemin: Mij een spookhuisfilm laten waarderen daar is toch wel wat voor nodig. Mooi ook dat de film het niet hoeft te hebben van schrikeffecten en aan de grenzen van het dramatische genre zit.


avatar van plankieplank

plankieplank

  • 63 berichten
  • 151 stemmen

Erg mooi en sfeervol gefilmd, maar als horror niet geslaagd (veel al ergens anders gezien), als thriller/drama wel. 3.5 *


avatar van L0sT_R3B3L

L0sT_R3B3L

  • 224 berichten
  • 0 stemmen

Vond er weinig aan,heb al zoveel van dit soort geesten films gezien.

En altijd met hetzelfde einde.


avatar van Karl van H.

Karl van H.

  • 2812 berichten
  • 2256 stemmen

Aangaande griezelfilms zit de wereld eenvoudig in elkaar: mijn vriend T. is als de dood voor poppen en oude vrouwtjes - in wezen voor vrijwel alles, maar toch vooral voor poppen en oude vrouwtjes -, ik ben niet gek op geesten, en S., die is eigenlijk nergens echt bang voor. Wat wij met elkaar gemeen hebben, is dat wij allen een bepaalde afkeer voelen voor verlaten Victoriaanse huizen bij nacht (...).

Het is niet gek dat T. zich als een klein meisje gedroeg, toen ik voorstelde El Orfanato te bekijken; deze Spaanse horrorfilm had namelijk alles in zich zijn nachtrust voor eeuwig te laten verdwijnen: een verlaten Victoriaans huis, geesten, een oud vrouwtje, en zelfs enige poppen, die wij overigens per toeval ontdekten. Daar waar S. op effectieve wijze zombies ombracht, hielp deze film - oordelend naar de lafhartige wijze waarop hij zich achter zijn dekens verstopte en jammerde dat alle oude vrouwtjes bij dezen afgemaakt dienden te worden - in één klap alle mannelijkheid die T. ooit bezat om zeep.

Doch het is niet de welhaast onhoudbare spanning die T. ertoe bracht te schuilen achter zijn dekens, die El Orfanato de film maakt die het is - ik geef toe: ook ik had herhaaldelijk enige vingers nodig om mij achter te verstoppen -, het is geenszins de billenknijpende belofte van een allesverzengend schrikmoment dat vervolgens uitblijft - ook ik jammerde wel eens om een verlossing en een doekje voor mijn zwetende achterwerk. El Orfanato behoort geenszins tot de bezorgdienst der nachtmerries, waarde lezer; het is een film waarvan gij uw derrière zult verplaatsen naar het puntje van uw stoel, om op het eind te bemerken dat die stoel op gewelddadige wijze onder uw zwetende achterwerk vandaan is geschopt. Wat deze film mij echter vooral schijnt te zijn, is integer; en de uiteindelijk dan toch allesverzengende - niet eng, doch wel spannend en wel degelijk allesverzengend - climax liet mij, als kille klootzak zijnde, allesbehalve onberoerd; een knappe prestatie voor een eenvoudig spookverhaal. En daarnaast is het uiteraard een immer aardige verdienste mijn vriend van zijn penis te ontdoen.

Karl.


avatar van Noodless

Noodless

  • 10047 berichten
  • 6182 stemmen

Verbluffende film die de kijker in de climax volledig murw slaat.

Voor mij solliciteert deze film voor beste film 2009. Waarom ?

Goed opgebouwd verhaal met heel veel sfeer.

De spanning is constant aanwezig en dat door weinig schrikeffecten.

Prachtige rol van de vrouwelijke hoofdpersonage die heel overtuigend overkomt.

Een climax om u tegen te zeggen.

Een dikke pluim voor de cinematografie.

Na de Sixth Sense eindelijk nog eens een geweldige film rond het thema geesten.

Een vette 9/10


avatar van Karl van H.

Karl van H.

  • 2812 berichten
  • 2256 stemmen

Noodless schreef:

Voor mij solliciteert deze film voor beste film 2009.

Best knap voor een film uit 2007


avatar van DjFrankie

DjFrankie

  • 3423 berichten
  • 3506 stemmen

Ik vond dit een erg goede film die me een paar kippevel momenten bezorgde wat ik zelden bij een film heb. Goed uitgewerkt verhaal, wat mooi in elkaar overging.

Idd een aanrader voor mensen die fragiles ook goed vonden.


avatar van Karl van H.

Karl van H.

  • 2812 berichten
  • 2256 stemmen

De klasse van deze film blijkt wel uit het feit dat ik, onder het lezen ven enkele berichten hier, spontaan bang word dat er een oud vrouwtje met een schop achter me staat. Hoorde ik daar iets bonken?


avatar van aerts007

aerts007

  • 1324 berichten
  • 54 stemmen

Veel sfeer inderdaad, maar o zo weinig spanning.Voor mij althans.


avatar van Rascal

Rascal

  • 537 berichten
  • 792 stemmen

De eerste echte mooie horrorfilm die ik heb gezien.


avatar van rep_robert

rep_robert

  • 27517 berichten
  • 4085 stemmen

Ondanks de hoge waardering op Moviemeter voor de film kan ik toch niet verder komen dan 3 sterren.

Je moet wel even in de film komen, het ultrasnelle Spaanse gebrabbel raak je na een tijdje wel aan gewend.
Verder is de film prachtig geschoten, de sfeer is ook heerlijk spannend en beklemmend. Toch bleef ik met een leeg gevoel na afloop zitten.

Misschien als ik de film vanuit een ander perspectief(lees: genre) zou bekijken had ik een hogere waardering eruit weten te persen.

Het verhaal zit goed in elkaar en heeft alle potentie om spannend te zijn. Toch vind ik dat de film op bepalende momenten toch de mist in gaat en de spanning die goed is opgebouwd totaal wegneemt.
Bv: de annemarie koekoek scene, heerlijk spannend en weet je totaal te pakken. Dan verneuken ze het door gewoon de spanning weg te nemen na die tik. Die spookkids waren gewoon veel te lief voor een horrorfilm. Als je een horrorfilm maakt, zorg dan ook dat de geesten een beetje kwaardaardig zijn.
Ik had nu het gevoel naar "Casper: het Vriendelijke Spookje" te kijken, dat kan toch niet de bedoeling zijn geweest?

Ook de scene met dat medium die je op de camerabeelden ziet. Het idee is heel goed en er zit ook een soort van spanning in. Alleen geven ze de finishing touch weer niet door de scene toch soft te laten eindigen.

Daardoor slaan deze scenes wat mij betreft net de plank mis.

De film had beter gestaan in het drama/thriller genre. Waar het toch de dramatiek goed weet te benutten en ook een mooi einde heeft.
Maar aangezien het een "horror" is kom ik helaas toch niet verder dan een kleine voldoende.

3 sterren.


avatar van Karl van H.

Karl van H.

  • 2812 berichten
  • 2256 stemmen

Hoewel ik me helemaal kan vinden in je kritiek, vind ik 't persoonlijk niet veel afdoen van de film. Je hebt gelijk dat het etiket dat op El Orfanato wordt geplakt compleet verkeerd is, maar als je daar doorheen prikt blijft 't een zeer goede film.


avatar van FinkPloyd

FinkPloyd

  • 644 berichten
  • 1964 stemmen

rep_robert schreef:

De film had beter gestaan in het drama/thriller genre. Waar het toch de dramatiek goed weet te benutten en ook een mooi einde heeft.

Maar aangezien het een "horror" is kom ik helaas toch niet verder dan een kleine voldoende.

3 sterren.

Dus wacht even. Omdat hier op moviemeter een genre staat aangegeven dat de lading niet goed dekt (drama/thriller past inderdaad beter dan horror/thriller), krijgt de film van jou een mindere beoordeling?

Dat slaat toch helemaal nergens op? Wat heeft de kwaliteit van de film (waar de beoordeling op slaat) nu te maken met een al dan niet fout toegekend genre op moviemeter? Misschien dat de film daardoor niet overeen stemt met jou verwachtingen (niet de schuld van de film), maar het is toch duidelijk dat deze film geen horror is, en dus ook niet zo beoordeeld moet worden?

Met je kritiek op die twee scènes heb je trouwens wel gelijk hoor, het potentieel dat erin zit wordt er (net) niet voldoende uitgehaald.


avatar van rep_robert

rep_robert

  • 27517 berichten
  • 4085 stemmen

Tsja, zo kan je het natuurlijk wel bekijken.

Alleen ik ging juist de film in met de verwachting dat ik de film met handen voor mijn ogen zou kijken.

Dan valt het natuurlijk tegen als horrorelementen niet (goed) zijn uitgewerkt.

De film lag dan ook in de horrorsectie in de winkel.

Zoals Karl van H. al zegt, er wordt een verkeerde etiket op de film geplakt.

Daardoor raakte ik toch enigzins teleurgesteld in de film omdat ik bepaalde verwachtingen had die niet zijn uitgekomen.

Hierdoor kan ik op dit moment geen hoger cijfer kan geven.

Misschien bij een herziening dat ik de film een hoger cijfer kan geven, aangezien de film wel veel meer sfeer bevat dan de gemiddelde Hollywood productie.

Heb de film btw al wel meegegeven aan m'n broer(met de mededeling dat hij geen huiveringwekkende horror kan verwachten).

Ik zie het positieve er opzich wel van in.

Even alles laten bezinken...


avatar van Spartaan1986

Spartaan1986

  • 3612 berichten
  • 2168 stemmen

Film lijkt op The Othersmaar is een stuk vager. Het heeft allemaal meer weg van een sprookje dan van een horrorfilm. Het acteerwerk is goed en zeker het eerste half uur vond ik de film vrij spannend maar uiteindelijk is het allemaal weinig vernieuwend. De ontknoping deed me aan een scene van The Sound of Music denken gek genoeg.

Misschien liggen Spaanse horrofilms me niet echt. REC vond ik al groter geschreven om maar te zwijgen over het misbaksel Los Sin Nombre. De spanning in dit soort films die veel mensen voelen voel ik niet of minder lijkt het.

3*


avatar van rep_robert

rep_robert

  • 27517 berichten
  • 4085 stemmen

Halfje verhoogd.

Toch wel zonde dat ik er iets anders van verwacht had, na een "afkoeling" begin ik hem wel meer te waarderen nu.


avatar van BS

BS

  • 853 berichten
  • 673 stemmen

Meestal kan ik direct na een film wel iets opschrijven maar deze film hield me nog even vast

De film bouwd rustig op en na wat spannende momenten zakt het soms weer even in. Ik dacht soms even dat we de verkeerde kant uitdingen maar toch blijft hij weer terug op de rails komen.

Buiten de soms wat stille momenten is het wel een spannende film. Er wordt goed in geacteerd en de sfeer wordt prima neergezet. Een beetje integere film zou je bijna kunnen zeggen, maar het blijft dan toch een horror/thriller. Oke, toegegeven, horror is misschien wat overtrokken maar de sfeer van de film maakt dat wel waar !

In het geheel gezien bouwd de film rustig op naar het laaste half uur en dat doettie goed. Prima eind ook en je moet het even in laten zinken ( tenminste, IK moest het even in laten zinken )

Vond de veranderingen ( ja, ik bedoel twists ) ook mooi gedaan.

Al met al heeft de film een goede indruk op me achtergelaten en ook ik ga zeggen dat hij gewoon zeker de moeite waard is!

4*


avatar van Redlop

Redlop

  • 8961 berichten
  • 3566 stemmen

BS schreef:

Meestal kan ik direct na een film wel iets opschrijven maar deze film hield me nog even vast

Dan denk ik... er volgt hierna een moment van intense contemplatie. Vervolgens lees ik:

BS schreef:

De film bouwd rustig op [ ] In het geheel gezien bouwd de film rustig op

Basale taalfouten kunnen een betoog redelijk ontkrachten. Tip: Firefox!


avatar van Leviwosc

Leviwosc

  • 883 berichten
  • 335 stemmen

Helemaal eens met Redlop.

Erg jammer, want verder is het betoog best aardig geformuleerd.


avatar van Baggerman

Baggerman

  • 10839 berichten
  • 8285 stemmen

Tja.

Tòch heb ik me nog wel vermaakt met dit wanproduct. Want dat is het toch eigenlijk: origineel zijn is nooit makkelijk, maar raar dat producent del Toro vergeten lijkt te zijn dat hij maar een paar jaar eerder een film gemaakt heeft die wel erg veel overeenkomt met deze? (El Espinazo del Diablo) Om over Saint Ange, The Others, Frágile en the Haunting nog maar te zwijgen!

Voor regisseur en producent heb ik nog wel een paar goede ideeën! Voor een prikkie mogen ze die van me gebruiken!

Bijvoorbeeld deze: een vrouw ontdekt dat er een dvd rondwaart en iedereen die die afspeelt gaat binnen afzienbare tijd dood!

Oeh! Ik ben in vorm want ik heb nog een idee! Een verhaal over een doof meisje dat na een operatie weer kan horen, maar dan ook plots geesten blijkt te kunnen horen? Maar dat weet ze niet, want ze was van haar geboorte al doof!

Wacht! Nòg een idee: een ouder wordende actrice wil een middel tegen kraaienpootjes. Ze komt in contact met een vrouw die ....eh....heerlijke...eh...tortilla's maakt, die je jong schijnen te houden. Maar toevallig werkt de tortilla-dame in een abortuskliniek!

Zo, dat tover ik toch zomaar uit den hoge hoed! De heren kunnen nog wel even vooruit, denk ik?

Toegegeven, deze film is mooi vormgegeven en bevat prima schrikmomenten. Het einde vond ik zelfs nog wel mooi en ontroerend. Beginners in dit genre zullen zich wel vermaken.

Maar een beetje origineler had wel gekund, toch?

En wat realistischer. Kijk ik weet dat je dit genre met stooiwagens vol zout moet nemen, maar wie de reacties van manlief, de mismaakte jongen en zijn moeder met uilenbril die tuthola zich niet uit haar jeugd kon herinneren, vijf door uilenbril vermoordde kinderen en tuhola en politie zijn er nooit achtergekomen? Net als de rest van het weeshuispersoneel?

En als je met je bangelijke zoontje langs het strand loopt laat je die gewoon helemaal alleen een griezelige grot ingaan (dat durft ie dan wel plotsklaps?)
. Ja, heel normaal

Conclusie:

Vormgeving: mooi
Plot/verhaal/originaliteit: kut (zelfs nog zonder peren)!


avatar van rep_robert

rep_robert

  • 27517 berichten
  • 4085 stemmen

Baggerman schreef:

Toegegeven, deze film is mooi vormgegeven en bevat prima schrikmomenten. Het einde vond ik zelfs nog wel mooi en ontroerend. Beginners in dit genre zullen zich wel vermaken.

Wel met je eens, behalve de schrikmomenten. Deze film pretendeert niet een horror te zijn(wat ik wel verwachtte). De schrikmomenten waren ook niet aanwezig, de spanning daarintegen wel. Dus explain me, welke schrikmomenten?


avatar van Baggerman

Baggerman

  • 10839 berichten
  • 8285 stemmen

rep_robert schreef:
Wel met je eens, behalve de schrikmomenten. Deze film pretendeert niet een horror te zijn(wat ik wel verwachtte). De schrikmomenten waren ook niet aanwezig, de spanning daarintegen wel. Dus explain me, welke schrikmomenten?


Eerlijk gezegd kan ik me er nu maar twee herinneren: toen Uilenbril werd aangereden (was ik niet wachtende!) en toen ze ineens vlak daarna even een stuiptrekking had! Dat die man van onze heldin op dat bekkie trouwens nog mond-op-mond probeerde uit te voeren Voor een dokter was hij sowieso nogal onprofessioneel bezig???


avatar van Noodless

Noodless

  • 10047 berichten
  • 6182 stemmen

Sorry Baggerman, maar een film kan nu niet voor iedereen zeer goed zijn. Dat lijkt een utopie. Trouwens de films die jij opnoemt, nou ja , buiten the others, toch ook niet van hoge kwaliteit. Je betoog dat de film niet origineel en realistisch is en dat alleen beginners in dit genre zich alleen gaan vermaken, etc,... komaan zeg ....ik ben geen beginner en deze film vond ik gewoon prachtig. Dus dat je de film niet goed vond, dat is ok, maar je betoog vond ik niet zo geslaagd en meer gericht om de film af te breken.