• 15.829 nieuwsartikelen
  • 178.409 films
  • 12.229 series
  • 34.010 seizoenen
  • 647.702 acteurs
  • 199.118 gebruikers
  • 9.378.503 stemmen
Avatar
 
banner banner

El Orfanato (2007)

Horror / Mystery | 105 minuten
3,66 1.758 stemmen

Genre: Horror / Mystery

Speelduur: 105 minuten

Alternatieve titel: The Orphanage

Oorsprong: Spanje

Geregisseerd door: J.A. Bayona

Met onder meer: Belén Rueda, Geraldine Chaplin en Fernando Cayo

IMDb beoordeling: 7,4 (169.807)

Gesproken taal: Spaans

Releasedatum: 22 mei 2008

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot El Orfanato

"A tale of love. A story of horror."

Laura (Belén Rueda) en haar gezin keren terug naar het weeshuis waar Laura het gelukkigste deel van haar jeugd heeft doorgebracht. Met haar terugkeer heropent ze het weeshuis om zo kansarme kinderen te kunnen helpen. Maar eenmaal in het weeshuis begint het gedrag van haar eigen zoontje Laura te beangstigen. Hij bedenkt een onzichtbare vriend en begint vreemde spelletjes te spelen.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Danny2479

Danny2479

  • 12 berichten
  • 9 stemmen

ik las n tijdje geleden dat hij 4 sterren kreeg in de veronica maar vond deze totaal geen vier sterren!

Weinig spanning en weinig horror en ze zeiden dat deze film beter was dan grudge of the ring.

Nou vond ik deze films ook niet geweldig maar vond ze wel beter dan el orfanato.

Met al...een 2.


avatar van lagaiske

lagaiske

  • 677 berichten
  • 2177 stemmen

Danny2479 schreef:

ik las n tijdje geleden dat hij 4 sterren kreeg in de veronica maar vond deze totaal geen vier sterren!

Weinig spanning en weinig horror en ze zeiden dat deze film beter was dan grudge of the ring.

Nou vond ik deze films ook niet geweldig maar vond ze wel beter dan el orfanato.

Met al...een 2.

The grudge en the ring komen niet eens in de buurt van deze film!!!!


avatar van Danny2479

Danny2479

  • 12 berichten
  • 9 stemmen

lagaiske schreef:

(quote)

The grudge en the ring komen niet eens in de buurt van deze film!!!!

Ik las dat el orfanato zich kon meten met deze films (de japanse versies dan) en dat de spanjaarden ook horror konden maken maar daar ben ik t dus niet mee eens.


avatar van gebruiker_56935

gebruiker_56935

  • 433 berichten
  • 0 stemmen

Waarom zijn er zo weinig reacties op deze film? Hij heeft toch gewoon ook in de bios gedraaid?


avatar van dulcinea

dulcinea

  • 923 berichten
  • 818 stemmen

Danny2479 schreef:

(quote)

Ik las dat el orfanato zich kon meten met deze films (de japanse versies dan) en dat de spanjaarden ook horror konden maken maar daar ben ik t dus niet mee eens.

Na deze en Rec gezien te hebben ben ik er absoluut van overtuigd dat de Spanjaarden horror kunnen maken, het zijn 2 van de sterkste films die ik in het genre gezien heb.

El Orfanato heeft in tegenstelling tot The Grudge en consoorten een echt verhaal dat ook steek houdt, iets wat mij aan The Grudge of The Ring mateloos ergerde.


avatar van Danny2479

Danny2479

  • 12 berichten
  • 9 stemmen

dulcinea schreef:

(quote)
Na deze en Rec gezien te hebben ben ik er absoluut van overtuigd dat de Spanjaarden horror kunnen maken, het zijn 2 van de sterkste films die ik in het genre gezien heb.

El Orfanato heeft in tegenstelling tot The Grudge en consoorten een echt verhaal dat ook steek houdt, iets wat mij aan The Grudge of The Ring mateloos ergerde.

Ik vond dit niet bepaald horror...ik zat niet echt op t puntje van mijn stoel so to speak.

Ik miste de suspense en ik zat op horror te wachten en dat bleef bij deze film echt uit.

Maar wel een goed verrassend einde.


avatar van Tonypulp

Tonypulp

  • 21231 berichten
  • 4608 stemmen

Misschien verwachte je iets van de film dat het uiteindelijk niet eens heeft geprobeerd te doen, en ben je dus met verkeerde houding gaan kijken

Het is ook geen horror film, drama/thriller


avatar van Danny2479

Danny2479

  • 12 berichten
  • 9 stemmen

Tonypulp schreef:

Misschien verwachte je iets van de film dat het uiteindelijk niet eens heeft geprobeerd te doen, en ben je dus met verkeerde houding gaan kijken

Het is ook geen horror film, drama/thriller

Dat komt omdat in een recensie stond dat deze "horror" film 4 sterren kreeg en zich kon meten met the grudge en the ring en ze zeiden ook dat niet alleen japanners goede horror konden maken maar dat de spanjaarden ook het goed deden.

Dus ja ik heb inderdaad gekeken met de veronderstelling dat het een horror film was.


avatar van Tonypulp

Tonypulp

  • 21231 berichten
  • 4608 stemmen

Tsja dan klopt die recensie niet helemaal, zonde eigenlijk


avatar van deTuinman

deTuinman

  • 1186 berichten
  • 0 stemmen

het is wel degelijk een horrorfilm, maar mensen denken bij horrorfilms aan de slechte slashers en hillbilly/teenage crap wat nu uitkomt

dat is ook kortzichtig, maar dat kun je niet niet iedereen verwijten

uiteraard zijn the ring en the grudge een ander horror subgenre die van een veel lager niveau bedraagt


avatar van NLbart

NLbart

  • 78 berichten
  • 547 stemmen

Deze film vond ik best wel eng heb hem tijd terug gezien ik was de titel een hele tijd vergeten van de film eindelijk heb ik hem weer

hij was echt goed een 4.0


avatar van bartman

bartman

  • 101 berichten
  • 852 stemmen

Mooi gemaakte film: een echte aanrader als je het mij vraagt.

Om te beginnen moet ik waarschuwen dat dit niet een standaard horrorproductie is, zoals 1408, the ring, saw e.d. Als je dus een avond wil doorbrengen met veel ketchup, sadisme of gillende tieners dan kan deze film wellicht tegenvallen. Qua sfeer zou ik deze film eerder willen vergelijken met Pan's Labyrinth. Wat de film tot een horror maakt is dat deze je continu in spanning houdt - wat mij betreft méér dan de zojuist genoemde films - én speelt met (geloof in) bovennatuurlijke krachten.

Wat dat laatste betreft: The Orphanage doet dit zonder slap, cliché of zelfs ronduit lachwekkend te worden. Over de continue spanning waarin je als kijker verkeert moet ik opmerken dat dit in het eerste deel van de film vooral het gevolg is van uitstekend acteerwerk, een mooie setting en uitstekende regie. In dit deel van de film vouwt het verhaal zich langzaam uit op een manier die weliswaar boeiend genoeg is om niet te vervelen, maar nog niet perse uitzonderlijk origineel of enerverend. In het tweede deel van de film wordt het verhaal steeds sterker: het daagt meer en meer uit om over na te denken en bevat enkele vermakelijke plotwendingen. Dit mondt uit in een origineel, donker maar bevredigend einde.

Eigenlijk heb ik weinig negatiefs op te merken over deze film. Enige minpunt is dat de film na ruim een uur heel even een beetje inkakt - wellicht iets te veel vraagt van het geduld en concentratie van de kijker. Gelukkig duurt het nog geen tien minuten voordat de film weer boeiend wordt en het verhaal zich verder ontwikkeld.

Kortom, een behoorlijk sterke film binnen zijn genre.


avatar van strunglady

strunglady

  • 65 berichten
  • 84 stemmen

Prachtige film, met een zeer goede grauwige sfeer. Prima acteer en camerawerk. Ik was nooit zo onder de indruk van spaanse films, maar na deze en Pan's Labyrint, moet ik mijn mening absoluut herzien. Deze film is zeker wel een horror alleen geen slaughter. Dat heb ik zelf geen enkel moment gemist. Langzaam aan ontplooit het verhaal zich en idd zoals Bartman ook al aangeeft, het zakt heel even in, om daarna compleet verder te ontplooien met een toch wel verrassend einde. 4.5


avatar van mayhemblik

mayhemblik

  • 1389 berichten
  • 731 stemmen

Wat een enge rot film zeg, ik zou hem alleen gaan zien maar gelukkig zat mijn geliefde toch naast me.

Prachtige sfeer en een paar afschuwelijke schrik momenten.

Het middenstuk deed me aan Poltergeist denken en dat bedoel ik niet verkeerd.

Als je van griezelfilms houd een absolute aanrader.


avatar van timbo_

timbo_

  • 13116 berichten
  • 3862 stemmen

El Orfanato is een film die eigenlijk op de een of andere manier volkomen misplaatst op de markt is gebracht. El Orfanato is namelijk simpelweg geen echte horror. Maakt dat de film slechter? Verre van zou ik zeggen. El Orfanato is een bijzonder sterke en sfeervolle film. Het sfeervolle zit hem vooral in de visuele flair maar ook in het opvoeren van de spanning. Want de film mag dan geen horror zijn spannend is hij zeker. De scenes waarin de vrouw(en) door het huis dolen zijn stuk voor stuk bijzonder sterk wat spanningsopbouw betreft. Ook het acteerwerk is dik in orde zelfs van het kindje. Al met al is de film een waar genot qua uiterlijk en heeft hij bijna iets sprookjesachtigs over zich heen hangen. Het plot mag dan wat gaatjes vertonen en ook sommige personages irriteren op een enkel moment maar dat alles deert El Orfanto nauwelijks. Uiteindelijk blijft er gewoon een hele mooie en spannende film over.

4*


avatar van Leland Palmer

Leland Palmer

  • 23785 berichten
  • 4897 stemmen

Uitstekende film. Prima mix tussen horror en drama wat mij betreft. De sfeer is één van de dikste pluspunten in deze film. De setting - het weeshuis - draagt hier uiteraard aan bij en zo'n gebouw ergens midden in het bos (geloof ik?) werkt altijd bij een spannende film natuurlijk. Het doet er altijd een schepje bovenop en geeft toch een beklemmender gevoel aan je als kijker.

De acteerprestaties zijn ook erg goed. De moeder, maar ook het kleine jongetje zelf zet een puike prestatie neer. Dat oude vrouwtje is het meest angstaanjagend, althans; voor mij dan. Zij is dan ook de reden dat ik een paar keer goed moest schrikken. De scéne in het schuurtje, wanneer ze word overreden en als ze een reflex toont als ze al dood is. Drie prima schrikmomenten, maar op dat gebied hebben we het meeste dan ook gehad. De film word regelmatig aardig spannend, voert prima de spanning op, maar uit deze spanningsopbouw word té weinig gehaald. Veel momenten hoop je op een hoogtepunt, maar die krijgen we helaas te weinig te zien. Ik ben zeker nog een paar keer geschrokken en spannend werd het ook een paar keer, maar wat mij betreft heeft regisseur Bayona niet alles uit de kast gehaald op dit gebied.

Eén ding is een feit; ik heb constant aan het beeld gekluisterd gezeten en dat is sowieso al een erg groot pluspunt. De geweldige sfeer, spanningsopbouw, uitmuntende camerawerk en muziek zorgen er wel voor dat je je aandacht op het beeld blijft houden. Naar het einde toe valt de film in een klein dalletje, maar klimt hier wel weer uit. Het einde zelf vond ik wat vreemd, maar tegelijkertijd ook wel mooi. Al met al een prima film die visueel genoeg te brengen heeft. Ik heb me meer dan vermaakt in ieder geval, dikke voldoende dus.

3,5*


avatar van Avitas Sibannac

Avitas Sibannac

  • 521 berichten
  • 621 stemmen

Knappe film.

Deed mij nog het meest denken aan The Others. Soms misschien een beetje te somber en te braaf en dat maakt wel dat de film iets mist. Zoals dat 'karaktervolle' in The Others bijvoorbeeld.

Hoewel de schrikmomenten beperkt blijven zijn ze wel geslaagd.

Verder weinig op aan te merken. Mooie film, goed voor een vette 3,5 *


avatar van iggybiggie

iggybiggie

  • 101 berichten
  • 256 stemmen

Ik heb gesmuld van het onheilspellende 'zoek-en-herleid' spelletje met al die verschillende objecten. Had een geweldig effect.

Ook de scènes het medium (nota bene gespeeld door de dochter van Charlie Chaplin) waren een regelrechte topprestatie. Slim bedacht om ons via die monitoren te laten meekijken. Ik zat alleen thuis in het donker: yummie!

Er zijn slechts twee dingen die ik ietwat ergerlijk vond:

-Waarom schreeuwt Simon niet om hulp?

-Benigna was op die korrelige oude filmpjes hooguit 10 jaar ouder dan de weeskinderen. Laura is nu 37 en Benigna een jaar of 70. Dat leeftijdsverschil klopt niet helemaal.

Maar afgezien van deze twee zeikerige voetnoten heb ik weinig te klagen!


avatar van zenegroen

zenegroen

  • 8 berichten
  • 0 stemmen

Inderdaad iggybiggie maar voor de rest is het een super boeiende film die je gewoon wilt blijven kijken. Vond ontknoping goed en onvoorspelbaar. Alles valt dan wel op zijn plaats.

Simon schreeuwt niet om hulp omdat die bijna direct naar beneden is gevallen van de trap en dus dood was.


avatar van matodonner

matodonner

  • 25 berichten
  • 201 stemmen

zenegroen schreef:
Simon schreeuwt niet om hulp omdat die bijna direct naar beneden is gevallen van de trap en dus dood was.

ik dacht juist dat de moeder door het laten vallen van die stalen buizen hem klem had gezet en er is toch ook vlak na de verdwijning gebonk te horen?heb ik dat verkeerd begrepen?


avatar van FinkPloyd

FinkPloyd

  • 643 berichten
  • 1964 stemmen

Volgens mij zit het zo: Simon wordt inderdaad per ongeluk opgesloten door zijn moeder. Hij valt echter niet meteen van de trap. Laura wordt op een bepaald moment na de verdwijning 's nachts wakker van gebonk in de muren, dit is Simon die om hulp roept. Wanneer ze haar oor tegen de muur legt, hoort ze een luide klap, dit is het moment dat Simon valt.

Denk ook wel aan de spoilertags, want dit is toch wel cruciale informatie


avatar van matodonner

matodonner

  • 25 berichten
  • 201 stemmen

ja, zo zag ik het ook.

sorry van die spoilers, was niet de bedoeling.


avatar van Sol-

Sol-

  • 216 berichten
  • 87 stemmen

Uhm, ja was aardig.

Het genre wat deze en Labyrinth beloopt boeit me niet zo. Weinig spanning, maar veel drama en fantasy. Ik vond The Others leuker.

Het was overigens vrijwel vanaf het begin al duidelijk dat die kelderkast er wat mee te maken had. Het is de enige ruimte die niet lang in beeld is geweest en tot het einde niet uitgebreid is onderzocht. Ik vond het al zo vreemd... en eigenlijk, tja voorspelbaar.

De Spaanse vorm van horror/mysterie kan mij niet echt bekoren. Moet ze wel meegeven dat ze keer op keer mooie beelden uit hun hoge hoed toveren.

Nog een leuk lijstje...

43 things I learnt from this film.....

1. spanish people talk really fast

2. Don't play games with dead kids.

3. Hear knocking from your basement...? Check it out?

4. Don't buy your old ophanage and live there

5. Your husband will never believe you about ghosts

6. If an old woman has a shovel- run away

7. never let your kid leave a trail of shells leading to your house

8. never slap your son in the middle of a treasure hunt

9. mouth to mouth on old ladies with half their face missing doesn't work

10. mediums may or may not lie

11. Murdering and dispensing of orphans' bodies was easy in the 70s.

12. A child's facial deformity can be made to look better via a potato sack mask.

13. Spain still forces 70-year-old women to earn a living as social workers when they should be retired.

14. Every new home owner should locate the house's basement-- and check it the moment his or her child disappears.

15. During an accident, people will be more concerned about the elderly being hurt, then the baby in its carriage wedged under the truck.

16. Beware of mediums, who like to pinch people on arms.

17. They wear their wedding ring on the right hand in Spain.

18. next time you hide your child's adoption papers/hiv test results, remember to hide the key, too

19. never shout your husband's name when you're in trouble, cos he won't come see what's the matter

20. If your child is missing, don't ask for help from the nearest 50 adults all standing around...look for the kid yourself.

21. Don't pull your fingernails off...it will hurt.

22. Children trapped in basements never scream for help.

23. Let your kids play in damp, dark caves until high tide is near, then go looking for them.

24. A dead kid in a basement, will not smell throughout the house, even though he's been dead for almost a year.

25. always roll over and check if it is your lover getting into bed with you unless you care to bare your soul to Tomas Sacky McSackface.

26. Drivers of white cargo vans drive really fast and don't notice the old lady crossing the street at a snails pace right in front of them.

27. If you must buy the Orphanage you lived in as a child, ask around, find out why it closed.

28. When you out to check out a spooky noise in the garden, take the baseball bat and husband with you right away.

29. If you're going to take care of sick children, hide big metal poles in the closets that will fall as soon as you open.

30. Peter Pan is an horrifying story.

31. If you child is missing the Spanish police will come to your house with flashlights at night and look in the trees.....

32. Simon sees dead people...

33. as could you through the miracle of prescription medication and a simple childs game

34. There are some crazy-fast acting sleeping pills out there.

35. Whenever it rains in Spain, it's always sunny outside.

36. If you hear a whistle, run away as fast and far as you can and do not get trapped in the bathroom.

37. Don't keep secrets from your children, ghosts will tell them anyways and then you'll look like an ass.

38. Mothers of deformed children are inevitably and always insane and murderous.

39. The little ginger girl with pigtails IS NOT YOUR SON!

40. the best place to store large metal poles is in a cupboard under the stairs.

41. In Spain when your child goes missing, a psychologist will be taking care of the investigation.

42. Men move on WAY too easily.

43. Once you're dead your husband will believe you and smile.


avatar van judgepaddy

judgepaddy

  • 550 berichten
  • 2512 stemmen

Mooie Drama/Horror.

Het verhaal vond ik wat "Edgar Allan Poeish"


avatar van Ramon K

Ramon K

  • 13575 berichten
  • 0 stemmen

Ik vind het ook best een sfeervolle, spannende film maar de plot zit de beleving wel wat in de weg (zoals boven mooi opgesomd op wordt). Vooral alles mbt de verborgen kelder irriteerde me: de hoofdrolspeelster heeft er als kind gewoond en weet niet dat er een kelder is?? Man en vrouw checken bij aankoop niet of er een kelder is?? Politie ontdekt bij grondig onderzoek de kelder ook niet? Een rottend lijk stinkt niet door het hele huis?? En als het kind simpelweg op de deur had gebonkt, zou dan niemand dat gehoord hebben??

En dat zijn dan toch plotfouten/ongeloofwaardigheden die betrekking hebben op de belangrijke twist/climax.
Dat is dan toch jammer.


avatar van Altijdklagen

Altijdklagen

  • 232 berichten
  • 1826 stemmen

heerlijke creepy sfeer in de film en ga nou niet met z'n alle een beetje de fouten in de film belachelijk maken. Ik vind juist dat er in deze film meer logisch werd nagedacht over creepy zooi dan in elke andere amerikaanse horrorfilms. Hier gaat madam niet zomaar alleen ergens naartoe in het donker etc...

top film!! aanrader tot en met!


avatar van Ramon K

Ramon K

  • 13575 berichten
  • 0 stemmen

Hier gaat madam niet zomaar alleen ergens naartoe in het donker etc...

Echt wel hoor.


avatar van DiStefanO

DiStefanO

  • 185 berichten
  • 163 stemmen

Alleraardige film. Goede spanningsmomenten, uitstekend acteerwerk en goed camerawerk.

Jammer dat einde zo huizelijk werd, en dat maakte het bijna een familiefim


avatar van FinkPloyd

FinkPloyd

  • 643 berichten
  • 1964 stemmen

Ramon K schreef:
Ik vind het ook best een sfeervolle, spannende film maar de plot zit de beleving wel wat in de weg (zoals boven mooi opgesomd op wordt). Vooral alles mbt de verborgen kelder irriteerde me: de hoofdrolspeelster heeft er als kind gewoond en weet niet dat er een kelder is?? Man en vrouw checken bij aankoop niet of er een kelder is?? Politie ontdekt bij grondig onderzoek de kelder ook niet? Een rottend lijk stinkt niet door het hele huis?? En als het kind simpelweg op de deur had gebonkt, zou dan niemand dat gehoord hebben??

En dat zijn dan toch plotfouten/ongeloofwaardigheden die betrekking hebben op de belangrijke twist/climax.
Dat is dan toch jammer.


Vreemd, heb eigenlijk zowel tijdens als na de film hier geen moment aan gedacht, laat staan me hieraan geërgerd. Ben nochtans redelijk gevoelig voor dit soort dingen, maar ik vind de ongeloofwaardigheden hier niet van die grootte dat je van echte plotfouten kan spreken.

Wat pogingen tot verantwoording dan: van wat we zien tijdens de film heeft de hoofdrolspeelster amper nog concrete herinneringen aan haar jeugd in het weeshuis (enkel wat buitenspelen) dus is het waarschijnlijk wel normaal dat ze een ruimte waar ze nooit is geweest (laten we aannemen) niet herrinert. Als de verkoper van het huis niet weet dat er een kelder is (deze is relatief goed verborgen), zal het koppel dit ook niet te weten komen (beetje onwaarschijnlijk misschien inderdaad, maar mogelijk). Politie ontdekt kelder niet: opnieuw beetje onwaarschijnlijk maar toch mogelijk, waarschijnlijk werd vooral de omgeving (de grot enz.) onderzocht, omdat men ervan uitging dat Simon was weggelopen. Rottend lijk, ja dat hangt ervan af hoe goed de kelder was geïsoleerd Ik denk tot slot ook dat het kind zich in eerste instantie verstopte (na het badkamerincident), en pas als hij het spelletje beu was merkte dat hij vast zat ('s avonds) en begon te bonken.

Met een beetje goodwill kan je dit dus allemaal wel door de vingers zien. Toch heel wat anders dan de gapende plotgaten van menige Hollywoodproductie vind ik.


avatar van bennie jolink

bennie jolink

  • 391 berichten
  • 2408 stemmen

Nou vergeet niet het plothole van de verzorgster die in de seventies even langs kwam en het hele huis heeft uitgemoord en in de oven verbrand....hoe is ze daar uberhaupt mee weggekomen?
En zo'n belangrijke gebeurtenis kan toch nooit als een complete verassing gebracht worden? Dat hele huis zou toch vantevoren al als house-of-horror bekend moeten staan?