Die Flucht (2007)

Duitsland / Frankrijk
Oorlog / Drama

geregisseerd door Kai Wessel
met Maria Furtwängler, Jean-Yves Berteloot en Tonio Arango

In de Tweede Wereldoorlog, zomer 1944, Lena Gravin van Mahlenberg zet zich in voor de dwangarbeiders en gaat tegen bevelen van de Wehrmacht in. Er ontstaat een bijzondere band tussen haar en de Franse gevangene François. Als het Oostfront steeds sneller dichterbij komt bedenken de dwangarbeiders een vluchtplan, ook Lena slaat op de vlucht.

Een nieuwe miniserie die afgelopen weekend in premiere is gegaan op ARD 1, Duitse TV. Ik heb het gekeken en raad dit iedereen aan om te kijken, echt de moeite waard.
goede vertolking van de personages. En dit is naar mijn mening een van de weinige verfilmingen die een goed beeld geeft over hoe Duitsers de oorlog beleefde. Niet een standaard Amerikaans helden verhaal over het slagveld. Maar puur over het dagelijks leven van de Duitsers met familieleden in de Wehrmacht. 4,5

ww
Een realistische verfilming van een vluchtende welgestelde Duitse familie met de bij hen gestationeerde krijgsgevangen voor het opkomende Russische leger. Veel drama en onthutsende beelden fantastisch in beeld gebracht.

Waar kan je deze dvd kopen?

Jammer! drie uur van mijn weekend verpest..............
Saai, acteerwerk niet slecht maar geen enkele maakt indruk.
Maar ook het camerawerk en het "knipwerk" is van het niveau van een tv-film.Mijn advies; geen geld aan uit geven , als het thema je aanspreekt kijk 'm dan een keer op tv.

Prachtige film is dit. En wederom een bewijs dat de Duitse cinema topcinema is.
Prachtige locaties, oog voor detail (wapens en uitrustingen), zeer goede acteerprestaties.
Duurt 3 uur en had voor mijn part nog een uurtje langer mogen duren.
Dit zijn verhalen waarvan ik er graag mee zou willen zien, al of niet waarheidsgetrouw de boodschap kwam duidelijk over.

avatar van Bibelonseberg
Een h e l e indrukwekkende film! In 1 adem afgekeken. Het laat zien dat de oorlog (en oorlogen in het algemeen) een ieder treft. Ook al ben je van goede huize, eens zal je kleur moeten bekennen en kiezen waarvoor je gaat en daarover verantwoording afleggen.
De hoofdrolspeelster Lena (gespeeld door Maria Furtwängler) is een topper!
Heb al veel films mbt tweede wereldoorlog gezien en ik moet zeggen dat dit weer een andere kant belicht van de ellende en kortzichtigheid van deze oorlog maar vooral de chaos in de laatste maanden naar de bevrijding.

avatar van fiene10
Een film met inhoud en die dan ook nog mooi is! Indrukwekkende film!

avatar van Jan met de pet
Wat een opmerking 3 uur van mijn weekend verpest......heb echt genoten van deze film, indrukwekkend.........kijk smaken verschillen, ik begrijp alleen niet dat ELDORADO het 3 uur heeft volgehouden......om naar zo,n slechte film te kijken !!!!! 4.0

Heerlijk al die duitsers op de vlucht.Kan je nagaan hoe gek ze zich lieten maken.Alsof alle russen lukraak vrouwen verkrachten en burgers doodschoten.Zal heus wel gebeurd zijn maar hebben de duitsers ook niet in rusland huisgehouden?Kortom what goes around comes around.Maar niet alle russen deden daar aan mee.Laten we niet vergeten dat de dienstplicht toen gold en dat een deel helemaal geen zin in die fucking oorlog had.Voor de rest lieten de duitsers wel zien hoe ze tot het eind nog hun belachelijke bevelen uitvoerden,Hadden ze eigelijk al 30 jaar terug moeten laten zien.

marco65 schreef:

Gast, je keurt het gewoon goed. Hoe gestoord ben je dan.

marco65 schreef:

Denk je dat alle Duitsers aan de oorlog wilde mee doen? Mijn oma heeft vroeger Duitsers in huis gehad (Haar huis werd gebruikt als Hoofdkwartier), 's avonds zaten ze te huilen omdat ze naar huis wilde. En dat ze verplicht werden om het leger in te gaan. Je weet hopelijk toch wel hoeveel moorden Stalin op zijn geweten heeft en de Russen? Zo niet, ga is wat leren over de 2de Wereld Oorlog.

Het eerste deel heb ik gezien. Ik vond het een traag verteld verhaal. Ben niet aan deel 2 begonnen. Was teleurgesteld in de film.

Een goede miniserie, het toont hoe het Duitse volk onder deze oorlog leed... Heus niet iedereen was er voor,

De miniserie heeft best wel een goed verhaal, over een wekgestelde duitse familie die haar landgoed moet ontvluchten, het eerste deel toont hoe sommigen de ondergang voelden aankomen en zich daarop voorbereiden. Het tweede volgt de vlucht.

De acteerprestaties zijn te doen, en het is vooral het drama-gehalte dat dit prentje in leven houdt, net als sommige mooie beelden. Daar kan je soms echt van genieten.

Vanaf komende week te koop (DVD) bij Blokker voor 7 euro geloof ik.

avatar van Vermeer
Marco65, wat een rare onderbouwing...

@ Eldorado, je moet dit ook niet met de instelling van een actiefilm gaan kijken. Interesse in de oorlog is wel van belang.

@Marco 65, aparte redenatie. Burgers die thuis zaten hoeven toch niet op te draaien voor wat landgenoten in Rusland aangericht zouden hebben? Ik geloof niet dat jij zelf zou gaan wachten tot de Russen bij je kwamen.... Als je je een beetje meer gaat verdiepen in het Russische deel van wo2, dan denk ik dat je nog wel tot inkeer komt op je stelling.

Gr. Jim

avatar van nightbreed
Zeker niet onaardig maar ik had er toch wat meer van verwacht.
Pas na 70 minuten begon de film me te boeien. Ik had gehoopt op een wat grauwer en gruwelijker geheel, gewoon zoals het was. Deze produktie is voor de Duitse TV gemaakt, voor 12 jaar en ouder, en kan dus de gruwelijke dingen niet tonen, waardoor ik niet zo werd meegesleept. Deze film over de oorlog heeft het eens niet over de Joden(vervolging), over hooggeplaatste Nazi's of over grote veldslagen maar gewoon over de normale Duitse burger en wat dwangarbeiders. Zoals gezegd wordt het nergens echt bitter of gruwelijk, zoals het wel was, en dat miste ik toch wel in deze produktie. Al met al toch wel een degelijke film met redelijk acteerwerk en een goede regie.

P.S. Deze film kun je bij Media Markt scoren voor maar 4 Euro. Althans, ik heb 'm daar 2 weken geleden gekocht en ik neem aan dat hij niet zo snel zal zijn uitverkocht.

Gisteren bekeken in de 2 disc uitvoering dus zeg maar 3 uur.
Wat een prachtige film is dit en ondanks dat het Duitsers betreft waren er toch ook weer goede
duitsers.
Prima verfilmd en geacteeerd.
die Europese oorlogsfilms zijn toch heel wat sterker als die Amerikaanse heldenvereringen.

Bart Simpson
Dit was inderdaad een heel erg goede film, zoals Gert P al heeft vermeld. Wat vind ik goed aan deze film? Alles.
Perfecte film, niets mis mee. En Gert P, inderdaad er waren ook goede Duitsers tijdens WO2. Meer dan je denkt. Ook zien we in deze film dat ook de Russen veel slechte dingen hebben gedaan, maar dat dat minder bekend is bij het grotere publiek.

Nou, een 4.5* dan maar.

Onderhoudende miniserie over een welgestelde Duitse familie die op de vlucht slaat voor de naderende Russen die binnenvallen.
Lena is de hoofdpersoon en de wijze waarop de relatie tussen Lena en de Fransman zich ontwikkelt is mooi in beeld gebracht.
Het is niet superspannend maar de moeite van het kijken wel waard vind ik

avatar van gerrit019
Goed verhaal vanuit duits perspectief. Natuurlijk weten we dat het merendeel van de duitsers geen Nazi waren.

En ja de aanstormende communisten waren net zo erg als de duitsers zo niet, nog erger gevoed door enorme haat omdat de duitsers als eerste hun land vertrapt hadden & uitgemoord hadden.

Er hadden van mij wel wat meer stukken verhaallijn geinvuld mogen worden.....

indrukwekkend epos

avatar van 606
Het is lang geleden dat ik een film een 5 gaf maar, dat is nu wel het geval.
Deze 3 uur duurende film verdient het omdat het verhaal prachtig is en zo goed gebracht en geacteerd.
Verdriet en vechtlust alles is er.
Verschrikkelijke dingen komen naar voren wat de anti nazi's hebben meegemaakt om te overleven.

5 sterren

Bart Simpson
Hoe kom je erbij dat het anti-Nazi's waren? Het gebied waar de mensen in deze film woonden, was een échte Nazi-gebied. Daar zaten alle fanatiekelingen. Dus hoogstwaarschijnlijk waren deze mensen dat ook, is ook te zien aan hun gedrag. Ik weet dus niet waar je anti-Nazi's vandaan haalt..?

avatar van 606
Bart Simpson schreef:

Die hele berg die op de vlucht waren !
Dat waren duidelijk geen aanhangers zoals die groep fransen.

avatar van domuslucis
Verrassende kijk op een relatief onbekend stukje Duitse oorlogsgeschiedenis.

Oorlog is niet zwart-wit. Niet goed tegen slecht. Dat ligt een stuk genuanceerder. ook in Duitsland hebben grote delen van de bevolking erg geleden onder het Nazi-regime. In deze film wordt dit goed uitgebeeld.
Het acteer niveau liet hier en daar wat te wensen over, maar de aankleding daarentegen was weer prima.

avatar van Norma
De eerste anderhalf uur hebben meer weg van een soap vol familie-aangelegenheden dan van een historisch oorlogsdrama. Pas als de barre tocht aanvangt wordt het verhaal boeiender, maar zoals gezegd zitten er dan toch al 90 saaie minuten op. Het verhaal is soms spannend, soms dramatisch, maar spijtig genoeg blijven de soapie liefdesperikelen een belangrijke rol spelen waardoor het maar niet echt meeslepend of aangrijpend wil worden.

Bovendien vond ik het hoofdpersonage eigenlijkmaar een hautaine tut als ik eerlijk ben. Vanaf haar paard een oude vrouw aanmoedigen om maar vooral te blijven lopen, tsja..en uit de manier waarop ze het over "mijn mensen" had sprak eerder de vanzelfsprekende bezitterigheid die adel zich blijkbaar mag aanmeten dan saamhorigheidsgevoel. De film schildert haar af als een heroïsche weldoenster, maar mijn sympathie had ze niet echt.

Gelukkig zijn er wat sfeervolle beelden in de sneeuw en gebeurt er in de tweede helft genoeg om je bij de les te houden, maar zwaar onder de indruk was ik zeker niet.

avatar van korenwolf
Ik sluit me aan bij Norma!

Alleen van mij 2,0*

avatar van Scorpio11
Wat kunnen sommige toch domme opmerkingen maken.