The Trespasser (1929)

geregisseerd door Edmund Goulding
met Gloria Swanson, Robert Ames en Purnell Pratt

Marion werkt als stenografe voor een advocaat. Ze wordt verliefd op een jonge man en ze trouwen. Zijn familie wil echter niets van haar weten en het huwelijk wordt geannulleerd, waarna Marion een kind krijgt. Haar voormalige baas, de advocaat, moet haar helpen om het kind een fatsoenlijke basis te geven.

avatar van mrklm
Eén van de grootste sterren van de zwijgende cinema maakt probleemloos de overgang naar de geluidsfilm. Niet dat Gloria Swanson dialoog nodig heeft, want haar voor een Oscar genomineerde vertolking is een voortreffelijk staaltje acteren met lichaam en gezicht. Kay Hammond maakt eveneens indruk als 'de andere vrouw' in dit erg gedateerde melodrama over een stukgelopen huwelijk, een ongeplande zwangerschap en vrouwelijk opofferingsgezindheid. Swanson maakt het de moeite waard en Wally Albright, die een paar jaar later onderdeel zou uitmaken van 'Our Gang' (hier bekend als "De Boefjes") is bovendien aangenaam schattig. Het publiek was destijds laaiend enthousiast en was dan ook een enorm financieel succes voor de diva.