Within Our Gates (1920)

geregisseerd door Oscar Micheaux
met Evelyn Preer, Flo Clements en James D. Ruffin

Sylvia Landry (Preer) is verloofd met een zwarte soldaat, maar haar nicht en rivale Alma Pritchard (Clements) heeft iets in het achterhoofd. Haar plan bestaat erin Sylvia in een compromissituatie te brengen, zodat Sylvia's verloofde haar zou verlaten. Niet langer verloofd verhuisd Sylvia naar het zuiden om les te geven in een school voor zwarten.

eigenlijk een saaie film, als je uit bent op mooie beelden - zelfs al is het camerawerk goed gedaan. mja, toch de moeite waard om te zien hoe men vroeger omging met zwarten of buitenlanders. ja, deze film is geschikt om aan te tonen dat racisme en volkerenhaat van alle tijden is en dus niet uitgevonden in de Tweede Wereldoorlog.

Juneau_
Within our Gates is het antwoord van Oscar Micheaux op The Birth of a Nation van Griffith, en dat is eigenlijk de enige reden waarom de film nog het kijken waard is. De film bevat enkele scènes die erg lijken op scènes uit The Birth of a Nation, maar dan vanuit het tegenovergestelde perspectief. Helaas is het verhaal verder flinterdun, wordt het soms erg warrig verteld en zijn de acteerprestaties ondermaats.

Een mooie, goed gerestaureerde stomme film, die heruitgebracht is in een serie van drie DVD's, getiteld 'The Origins of Film (1900-1926)' met veel juweeltjes uit de periode van de stomme films. Het zijn gerestaureerde films uit de collectie van de Library of Congress.

Within Our Gates is de eerste (overlevende) film geregisseerd door een Afro-Amerikaan. Er wordt op een vrij warrige manier geprobeerd de rassenstrijd in de vroege 20ste eeuw aan te kaarten. Stemrecht en onderwijs voor zwarten zijn slechts enkele van de onderwerpen die aan bod komen. Hoewel het verhaal wordt verteld vanuit het standpunt van de Afro-Amerikaan, deinst de maker er niet voor terug om zowel de blanke als de zwarte in een negatief daglicht te plaatsen. De film werd grotendeels opgevuld met verschillende verhaallijnen en personages die even vlug verdwijnen als dat ze opduiken. Het meest opmerkelijke is het laatste halfuur, waarin een lange flashback dieper ingaat op het verleden van het hoofdpersonage. Het verhaal verandert van een zeer middelmatig maatschappelijk betoog in een redelijk schokkende demonstratie van racisme en geweld.

Ik vond dit geen aangename film. De acteurs zijn zo ontzettend oncharismatisch dat ze evengoed een papieren zak over hun hoofd konden trekken, het camerawerk en de algemene filmtechnische aspecten zijn armzalig en het verhaal is onsamenhangend en vergetelijk. Moest het bizarre, maar enigszins noemenswaardige einde weggelaten worden, dan zou ik hem nog lager waarderen. De film wordt weleens aangehaald vanwege de inkijk die hij geeft op het leven van de toenmalige 'negro'. Ik heb echter geen boodschap aan al die eeuwenoude sociale commentaar. Slecht.