Babylon A.D. (2008)

Frankrijk
Sciencefiction / Thriller
90 minuten / 101 minuten (extended version)

geregisseerd door Mathieu Kassovitz
met Vin Diesel, Gérard Depardieu en Michelle Yeoh

Het is 2019 en de wereld is verwoest door oorlog en ten prooi gevallen aan anarchie. Huurling Hugo Cornelius Toorop krijgt de opdracht om de jongedame Aurora te escorteren van Rusland naar Amerika. Hij komt er achter dat zij een virus draagt dat het uitsterven van het menselijk ras kan betekenen.

avatar van lars-pixar
Prima verhaal, matig acteer werk.Actie scene’s veel te snel met slecht camera werk, zal vast modern zijn maar ik vond er niks aan, veder prima film. 2,0*

dominion
Vaag.

Het leek me een goede film maar dat was het dus niet.
De effecten waren wel goed en Diesel acteert ook goed maar het verhaal was vaag en moeilijk te volgen.
Als het acteerwerk en effecten nou ook slecht waren kreeg hij het laagste cijfer.

avatar van maerk
3e Kassovitz en gelijk ook de minste.

Natuurlijk was La Haine een geweldige film en verwachten we daarom erg veel van Kassovitz. Veel mensen vonden Gothika tegenvallen, maar hoewel geen geweldige film heb ik me daar ook uitstekend mee vermaakt. Automatisch gaf ik geen boodschap aan alle slechte kritieken hier, Kassovitz maakt er wel iets van.

Het begint dan ook erg goed. Mooi camerawerk, Vin Diesel als de überstoere protagonist en lekkere rapmuziek. De film zwakt echter wat af zodra Vin Diesel zijn eerste zinnen moet zeggen. De man acteert gewoon erg slecht. Stoer doen kan hij wel en zijn lichaamstaal is goed, maar voor de rest een totaal ongeloofwaardig personage. Niet handig als de hoofdpersoon slecht wordt neergezet, maar helemaal niet handig als de twee andere hoofdrolspeelsters ook een slechte prestatie leveren. Yeoh en Thierry doen het ook zeer matig.

Het gaat pas echt mis als de actiescènes beginnen. Er is weinig actie te bekennen in de chaos. Op het gebied van camerawerk nog best mooi, maar totaal om zeep geholpen door de oerlelijke montage. Daarbij komt nog dat het verhaal totaal geen spanning bevat. Het verhaal leidt nergens toe en boeit eigenlijk geen moment. Het post-apocalyptische sfeertje maakt de film nog wel interessant.

Zeker niet alles is slecht aan Babylon A.D., maar veel is gewoon ondermaats. Visueel soms erg goed, mits de editor er geen puinhoop van maakt. De sfeer zit er wel in en in sommige scènes herkennen we Kassovitz wel degelijk terug. De beginscène noemde ik al, maar ook de scène waarin Diesel zijn geheugen teruggehaald wordt is indrukwekkend.

Een waardeloos einde geeft de doorslag naar de 2,5*.

avatar van Q Jones
luuk1988 schreef:

he zeveraar, ik wacht op je uitleg.

Hey zeveraar ik wacht op je reactie

Een oke film, verwacht er niet te veel van maar ook niet te weining!

puckb96
Aparte film met een best wel origineel verhaal en een poster die me doet denken aan de film Dark City. Af en toe best wel zenuwslopende spanning, maar het is met name Vin Diesel die de film nog een extra puntje geeft!

De duistere sfeer zelf deed me denken aan Underworld, het verhaal een beetje aan Children of Men. Het is zeker een aanrader. Vind Diesel een goede rol spelen. Zo kan ik ook fast and the furious, riddick, a man apart en xXx aanraden van Diesel!

Goede film. Een aanrader voor de kijkers die van zowel spanning als een goed verhaal houden.

avatar van Zeriel
Een allegaartje van bekende SF-momenten, gedragen door Vin Diesel, die best goed acteerde.

Het verhaal komt niet echt goed uit de verf om dat de andere personages wat flets blijven, vooral de tegenspeelster, met wat plotgaten hier en daar.

Al met al onderhoudend en de moeite waard.

Goede film, mooi einde... open maar toch mooi afgerond. Er zat wat vannalles in.

Vin Diesel speelt hier een zeer goede rol maar ook in deze film zoals in XxX is er een plaats waar hij naar toe wilt "thuis/Borat Borat" en waar de film naar toe werkt en mee eindigt. Hopelijk wordt dit niet te cliché waardoor de film al van het begin te raden valt als Vin Diesel meespeelt.

Heb genoten van de film, maar daar blijft het dan ook bij: 3*

avatar van adso
0,5 + 0,5 voor de vriendendienst(??) van Depardieu et Rampling.

avatar van ILDIB
Wat is nu het plan van deze film? Het ziet er vreselijk (te) gelikt uit, maar wat is nu het verhaal?
De opening is zo ongenadig over the top dat je er jeuk van krijgt. Too much. En gedurende de film zijn er mooie scenes ook, maar zovaak ook totaal overbodig stoer gedoe. Tel daarbij de vreselijke nepperitus van de organisaties in NY en tis eigenlijk droevig.

Helemaal eens met metalfist en maerk. Al vond ik zijn topscenes dan juist overdreven, maar ach.

avatar van RuudC
Het verbaast me eigenlijk dat ik niemand hoor over het religieuze tintje van de film. Doorgaans is dat reden genoeg om een film daarom helemaal af te breken. Verder is dit naar mijn idee een uiterst vermakelijk SF avontuur met Vin Diesel. Wat mij betreft komt hij ook het best tot zijn recht in dit genre. De opzet is niet volledig origineel. Met een degelijk einde (want de huidige kost Babylon A.D. toch een halve tot een hele ster in de beoordeling). Het heeft allemaal wel wat weg van een roadmovie door een post apocalyptisch landschap. Enkele scenes zijn in ieder geval behoorlijk gaaf (zoals met die Russische onderzeeër). Het belangrijkste is dat de film nergens echt afzwakt. De actie is misschien niet best geschoten, maar iedere situatie is anders. Overal krijg je te maken met andere regels, gadgets en dergelijke. De constante vernieuwing vind ik erg tof gedaan. De effecten zijn soms wat fake, maar niet storend. Met het acteerwerk is eigenlijk helemaal niks mis, al vormt Gerard Depardieu daarop de enige uitzondering. Nogmaals, het is het einde dat teleurstellend is. Met een beter uitgewerkt heilige maagd Maria-verhaaltje had het best interessant kunnen worden. Voor de rest een prima SF filmpje.

avatar van gizmo_o
Toorop: Look lady, I'm just a delivery boy and to me you're just a package. I'm not your friend, I'm not your brother, I'm not your boyfriend. In six days I'm gonna deliver you and never see you again. Sister Rebecca is right, we shouldn't even talk.

Diesel (huurling Toorop) is prima op dreef in deze vlotte actie sci-fi en Depardieu (Gorsky) doet het ook niet onaardig! Ik vind Yeah (Sister Rebeka) tegenvallen, evenals Thierry (Aurora). Het verhaal is verder vrij standaard, er moet een zeer belangrijk menselijke pakketje afgeleverd worden, vanuit Rusland naar de VS, door de emotieloze huurling Toorop, maar gedurende de gevaarlijke reis door een anarchistische wereld hierheen, raakt Toorop steeds meer geintrigeerd door Aurora.
De actie wordt prima verfilmd, vlotte montage, leuke speciale effecten (onderzeeboot scene) en muziek. Ik heb wel het idee dat ze reclame proberen te maken voor 'free running' en ik vind die scenes waarin dit gebeurt ook wat overdreven.

Je moet hier gewoon niet teveel van verwachten, verstand op weinig, bak popcorn, goede bank, benen omhoog en wegkijken die hap!

PS: RuudC ik ergerde mij ook niet aan de religieuze tint hier, het ligt er gelukkig niet zo dik bovenop.

PS2: admins, mag je nu nog wel gewoon stukjes dialoog uit de film quoten of is dit ook een overtreding van het auteursrecht?

avatar van nadrin
Zoals Gizmo zei

"Je moet hier gewoon niet teveel van verwachten,"

Verstand op nul, en je kan gemakkelijk tegelijk je belastingbrief invullen.

Ik heb gelezen dat de uitgewerkte plannen van de regisseur geen genade vonden in de ogen van de bazen van Hollywood, zodat deze de nodige compromissen moest sluiten en dat is te merken. Het verhaal dat speelt in een duistere, maar geloofwaardige toekomst en dat doet denken aan 'Children of Men', is een gebrekkige aangelegenheid en mondt uit in een lawine aan geweld, hectische actiescènes die er toch armetierig uitzien en stompzinnigheid. Vin Diesel oogt dof (is de gigantische tattoo op zijn rug echt?) en de rest van de cast presteert onder de maat.

avatar van toetje1977
Wat een B-film niveau... Jaren zestig niveau science fiction...

avatar van toetje1977
Aanvullend op bovenstaande:
Verschil tussen wereld in Rusland en Amerika enorm groot. Twee stijlen in een film die niet matchen.
Slechte special effects. Een pistool met drie led lampjes is een futuristisch pistool?
Slechte personages, bad guys met een zonnebril... serieus?
Wazig verhaal waarmee ze heel diep willen gaan, maar welke er totaal niet uitkomt...

avatar van witboek
Viel een beetje in slaap door deze film.

avatar van Montorsi
Hele matige film vond ik dit, eigenlijk bij de optiteling binnen gezapt en maar afgekeken, maar ik kon m'n ogen amper openhouden. Zal gekomen zijn door het bijzonder saaie en zeer slecht vertelde verhaaltje icm de extreem kitscherige visuals en de ernstig slechte acteurs.

Verhaal is eigenlijk niks anders dan van locatie naar locatie hoppen. Diesel als het type ruwe bolster, blanke pit die als van de ene op het andere moment er band op na houdt me het meisje. Eenmaal in New York ontaardt alles in een massaal gevecht waarbij je niet eens het idee hebt wie tegen wat vecht door het allergaartje aan verschillende fracties.

Visueel ook niet best, er wordt duidelijk een hoop gedaan qua slowmotions etc maar het was allemaal alles behalve stijlvol gedaan (die lichtbundels in New York ). Over de kadering van de shots is zo te zien ook amper over nagedacht.

Verder snap ik niet dat ze zo iemand als Diesel niet een veel zwijgzwamer personage heeft gemaakt. De enige manier om zulke matig acteerwerk te camoufleren in dit geval. Hier komen een sloot emotionele scenes om de hoek kijken en valt (overigens niet alleen) Diesel flink door de mand. Maar het meest bizarre was toch wel die rol van Gerard Depardieu, mijn god waar sloeg dat op?

Al met al had ik verwacht dat dit allemaal toch vooral een pak stijlvoller was, dan had het wel wat kunnen worden. 1.5*

ps. en wanneer speelt deze film zich nou af? Wordt gezegd (o.a. in de synopsis) 2019, maar er wordt ergens in de film ook gezegd door dat meisje dat die bepaalde Tijgersoort in 2070 al is uitgestorven en dat dit dan een kloon kloon moet zijn. Begreep daar allemaal erg weinig van.

Totdat men was ontsnapt was het een redelijk goede film, maar daarna....wat een script..net of de scriptschrijver niet meer wist hoe hij het sterke begin moest eindigen...
Film begon voor mij met 4 sterren, maar daalde bij aankomst in New York naar 1,5*

de ps van Motorsi is ook mijn vraag. 2019 en 2070???vreemd

avatar van Joy4ever
Verrassend sterke film. Wel wat aan de lange kant. Daarnaast vond ik bepaalde shots er niet zo fraai uitzien. Verder pakkend verhaal, bij vlagen spannend / intrigerend.

avatar van Insignificance
Pudding. Met de brommende Diesel, enkele actieperikelen en de eigenaardigheden van de nabije toekomst in Rusland e.o. is het eerste uur nog wel door te komen. De SFX zijn niet al te overtuigend, maar daar knipt Kassovitz zich redelijk doorheen. Iets wat weer averechts werkt bij het knokwerk en ook het meisje is al snel bloedirritant, maar dat draait deze film nog niet de nek om.

Dat gebeurt wanneer het verhaaltje zich steeds nadrukkelijker gaat roeren. Eenmaal op de plek van bestemming aangekomen is het helemaal uit met de marginale pret. Futuristisch NYC ziet er niet uit, het gedoe met de raketjes en slow-motions is niet te harden en de inmenging van typetjes als de hoge priesteres en Dr. Arthur Darquandier zet het helemaal in belachelijke sferen.

avatar van K. V.
'k wist niet echt wat te verwachten, maar 'k vond het eigenlijk wel een goeie film. Een intrigerende science fiction film die me wel wist te boeien. Ook visueel zag hij er goed uit. Qua cast mochten we niet klagen. 'k ben eigenlijk niet zo voor Vin Diesel, maar in deze film vond 'k hem zeker niet slecht.
Het einde vond 'k wel wat minder, ofwel waren ze nog van plan om een vervolg te maken, maar nu was het toch geen afgesloten geheel.
Al bij al toch een interessante film die me wel wist te boeien, alleen jammer van het einde.

avatar van blurp194
Indertijd gezien, en onthouden als een mooie film. Maar bij de herziening vandaag viel het toch wat tegen. Het verhaal is wat rommelig, springt wat van de hak op de tak - het maakt de indruk dat er een paar dingen de final cut niet gehaald hebben. Wat er wel overgebleven is is een ietwat wisselvallig mengsel van goed gelukte scenes en een stel rommelige. En dan komt het einde nog - niet echt bevredigend.

Diesel speelt op zich wel goed vind ik - tenminste, als je er van uitgaat dat zijn taak was om een zwijgzame ruwe bolster te spelen. Maar dat gaat er nog wel bij me in. Wat ik ook een sterk punt aan de film vind is de ietwat zwartgallige maar wellicht wel realistische toekomstvisie die we te zien krijgen. En er zitten in de gelukte scenes best een stel erg mooie beelden.

avatar van MovieMind
Matig...
Er zitten wel een paar aardige scenes in, maar over het geheel is het vooral ondermaats.

avatar van firepotatoe
Uitstekende film.
Enige grote minpunt vond ik de actie nadat ze uit het hotel kwamen. Toen gebeurden zoveel irrealistische dingen die niet kunnen. 0,5 punt er af daarvoor.
Vin Diesel acteerde uitstekend zoals altijd. Verhaal is goed en het einde is ook prima. En dat is niet altijd het geval.

avatar van Alexander1900
Visueel is het een plaatje en daar moet Babylon A.D. het van hebben. Vin Diesel acteert goed voor een actiefilm alleen de actie is niet altijd goed te volgen. Echter is het verhaal niet helemaal duidelijk. Op het einde wordt dan wel het een en ander uitgelegd maar nog steeds blijf ik met vraagtekens zitten. Maar ben dan ook niet de enige zo te lezen. Toch wel zonde voor zo'n groot budget, namelijk 70 miljoen.

Al met al kom ik net op een 3,5 / 5 uit.

avatar van renzoroy
pfff. Vin Diesel speelt laatste jaren in zoveel Ka-U-Thee films... Xxx was gewoon een goede actiefilm, de eerste fast and the furious was onwijs goed, a man apart ging ook nog en 1 van zijn minder bekende films, find me guilty was ook nog aardig... Maar al die riddick films, the pacifier en de 500 vervolgen op fast and furious...voornamelijk allemaal crap...
en dan hebben we Babylon a.d. tussendoor.. Visueel best mooi gedaan maar een matig verhaal vol (actie)clichés waardoor het allemaal redelijk voorspelbaar is.. Meer een film voor even tussendoor als er niks anders te kijken valt..

avatar van leatherhead
Had meer ingezeten. Eerste uur is nochtans prima te doen. Lekker no-nonsense, vlot tempo, aantal toffe, sfeervolle settings en locaties. Zat er wel lekker in. Eens in New York gearriveerd begint het wat te stagneren. Het gaat allemaal wat meer de onzinnige SF kant uit en aan het eind had ik eigenlijk amper nog het gevoel naar dezelfde film te zitten kijken. Eindscene zelf is trouwens ook huilen met de pet op.

Ook opvallend hoe de soundtrack naarmate de film vorderde slechter werd. In het begin beukt de muziek er soms nog best lekker in, maar met de eindstreep in beeld werd het steeds jankeriger en kitscheriger.

Maar verder geen ramp om uit te zitten. Had alleen nog net wat meer kunnen zijn. 2,5*.

avatar van zoutzak
Vincent Cassel werd door 20th Century Fox vervangen door Vin Diesel, tegen de wens van Matthieu Kassowitz, en dat was het begin van een stroeve samenwerking. Door een dispuut over de definitieve versie heeft de film geen enkele promotie gekregen. De regisseur maakte er een documentaire van: Fucking Kassovitz - Making of Babylon AD

Verre van een meesterwerk maar een 2.6 vind ik bijna crimineel ondergewaardeerd voor deze prima vermakelijke film!

Het eerste kwartiertje had ik er nog enig geloof in. Maar het werd een matige film met matig acteerwerk
en matige actiescenes.