
Babylon A.D. (2008)
Frankrijk
Sciencefiction / Thriller
90 minuten / 101 minuten (extended version)
geregisseerd door Mathieu Kassovitz
met Vin Diesel, Gérard Depardieu en Michelle Yeoh
Het is 2019 en de wereld is verwoest door oorlog en ten prooi gevallen aan anarchie. Huurling Hugo Cornelius Toorop krijgt de opdracht om de jongedame Aurora te escorteren van Rusland naar Amerika. Hij komt er achter dat zij een virus draagt dat het uitsterven van het menselijk ras kan betekenen.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=7zUc9G9-rwI
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.
Links
Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op AmazonIMDb (5,6 / 93122)trailer (YouTube)filmscore (MusicMeter)
Het leek me een goede film maar dat was het dus niet.
De effecten waren wel goed en Diesel acteert ook goed maar het verhaal was vaag en moeilijk te volgen.
Als het acteerwerk en effecten nou ook slecht waren kreeg hij het laagste cijfer.
1,0
Natuurlijk was La Haine een geweldige film en verwachten we daarom erg veel van Kassovitz. Veel mensen vonden Gothika tegenvallen, maar hoewel geen geweldige film heb ik me daar ook uitstekend mee vermaakt. Automatisch gaf ik geen boodschap aan alle slechte kritieken hier, Kassovitz maakt er wel iets van.
Het begint dan ook erg goed. Mooi camerawerk, Vin Diesel als de überstoere protagonist en lekkere rapmuziek. De film zwakt echter wat af zodra Vin Diesel zijn eerste zinnen moet zeggen. De man acteert gewoon erg slecht. Stoer doen kan hij wel en zijn lichaamstaal is goed, maar voor de rest een totaal ongeloofwaardig personage. Niet handig als de hoofdpersoon slecht wordt neergezet, maar helemaal niet handig als de twee andere hoofdrolspeelsters ook een slechte prestatie leveren. Yeoh en Thierry doen het ook zeer matig.
Het gaat pas echt mis als de actiescènes beginnen. Er is weinig actie te bekennen in de chaos. Op het gebied van camerawerk nog best mooi, maar totaal om zeep geholpen door de oerlelijke montage. Daarbij komt nog dat het verhaal totaal geen spanning bevat. Het verhaal leidt nergens toe en boeit eigenlijk geen moment. Het post-apocalyptische sfeertje maakt de film nog wel interessant.
Zeker niet alles is slecht aan Babylon A.D., maar veel is gewoon ondermaats. Visueel soms erg goed, mits de editor er geen puinhoop van maakt. De sfeer zit er wel in en in sommige scènes herkennen we Kassovitz wel degelijk terug. De beginscène noemde ik al, maar ook de scène waarin Diesel zijn geheugen teruggehaald wordt is indrukwekkend.
Een waardeloos einde geeft de doorslag naar de 2,5*.

De duistere sfeer zelf deed me denken aan Underworld, het verhaal een beetje aan Children of Men. Het is zeker een aanrader. Vind Diesel een goede rol spelen. Zo kan ik ook fast and the furious, riddick, a man apart en xXx aanraden van Diesel!
Goede film. Een aanrader voor de kijkers die van zowel spanning als een goed verhaal houden.
Het verhaal komt niet echt goed uit de verf om dat de andere personages wat flets blijven, vooral de tegenspeelster, met wat plotgaten hier en daar.
Al met al onderhoudend en de moeite waard.
Vin Diesel speelt hier een zeer goede rol maar ook in deze film zoals in XxX is er een plaats waar hij naar toe wilt "thuis/Borat Borat" en waar de film naar toe werkt en mee eindigt. Hopelijk wordt dit niet te cliché waardoor de film al van het begin te raden valt als Vin Diesel meespeelt.
Heb genoten van de film, maar daar blijft het dan ook bij: 3*
De opening is zo ongenadig over the top dat je er jeuk van krijgt. Too much. En gedurende de film zijn er mooie scenes ook, maar zovaak ook totaal overbodig stoer gedoe. Tel daarbij de vreselijke nepperitus van de organisaties in NY en tis eigenlijk droevig.
Helemaal eens met metalfist en maerk. Al vond ik zijn topscenes dan juist overdreven, maar ach.
Diesel (huurling Toorop) is prima op dreef in deze vlotte actie sci-fi en Depardieu (Gorsky) doet het ook niet onaardig! Ik vind Yeah (Sister Rebeka) tegenvallen, evenals Thierry (Aurora). Het verhaal is verder vrij standaard, er moet een zeer belangrijk menselijke pakketje afgeleverd worden, vanuit Rusland naar de VS, door de emotieloze huurling Toorop, maar gedurende de gevaarlijke reis door een anarchistische wereld hierheen, raakt Toorop steeds meer geintrigeerd door Aurora.
De actie wordt prima verfilmd, vlotte montage, leuke speciale effecten (onderzeeboot scene) en muziek. Ik heb wel het idee dat ze reclame proberen te maken voor 'free running' en ik vind die scenes waarin dit gebeurt ook wat overdreven.
Je moet hier gewoon niet teveel van verwachten, verstand op weinig, bak popcorn, goede bank, benen omhoog en wegkijken die hap!
2,5*
PS: RuudC ik ergerde mij ook niet aan de religieuze tint hier, het ligt er gelukkig niet zo dik bovenop.
PS2: admins, mag je nu nog wel gewoon stukjes dialoog uit de film quoten of is dit ook een overtreding van het auteursrecht?
"Je moet hier gewoon niet teveel van verwachten,"
Verstand op nul, en je kan gemakkelijk tegelijk je belastingbrief invullen.
Verschil tussen wereld in Rusland en Amerika enorm groot. Twee stijlen in een film die niet matchen.
Slechte special effects. Een pistool met drie led lampjes is een futuristisch pistool?
Slechte personages, bad guys met een zonnebril... serieus?
Wazig verhaal waarmee ze heel diep willen gaan, maar welke er totaal niet uitkomt...
Verhaal is eigenlijk niks anders dan van locatie naar locatie hoppen. Diesel als het type ruwe bolster, blanke pit die als van de ene op het andere moment er band op na houdt me het meisje. Eenmaal in New York ontaardt alles in een massaal gevecht waarbij je niet eens het idee hebt wie tegen wat vecht door het allergaartje aan verschillende fracties.
Visueel ook niet best, er wordt duidelijk een hoop gedaan qua slowmotions etc maar het was allemaal alles behalve stijlvol gedaan (die lichtbundels in New York

Verder snap ik niet dat ze zo iemand als Diesel niet een veel zwijgzwamer personage heeft gemaakt. De enige manier om zulke matig acteerwerk te camoufleren in dit geval. Hier komen een sloot emotionele scenes om de hoek kijken en valt (overigens niet alleen) Diesel flink door de mand. Maar het meest bizarre was toch wel die rol van Gerard Depardieu, mijn god waar sloeg dat op?
Al met al had ik verwacht dat dit allemaal toch vooral een pak stijlvoller was, dan had het wel wat kunnen worden. 1.5*
ps. en wanneer speelt deze film zich nou af? Wordt gezegd (o.a. in de synopsis) 2019, maar er wordt ergens in de film ook gezegd door dat meisje dat die bepaalde Tijgersoort in 2070 al is uitgestorven en dat dit dan een kloon kloon moet zijn. Begreep daar allemaal erg weinig van.
Film begon voor mij met 4 sterren, maar daalde bij aankomst in New York naar 1,5*
de ps van Motorsi is ook mijn vraag. 2019 en 2070???vreemd
Dat gebeurt wanneer het verhaaltje zich steeds nadrukkelijker gaat roeren. Eenmaal op de plek van bestemming aangekomen is het helemaal uit met de marginale pret. Futuristisch NYC ziet er niet uit, het gedoe met de raketjes en slow-motions is niet te harden en de inmenging van typetjes als de hoge priesteres en Dr. Arthur Darquandier zet het helemaal in belachelijke sferen.
Het einde vond 'k wel wat minder, ofwel waren ze nog van plan om een vervolg te maken, maar nu was het toch geen afgesloten geheel.
Al bij al toch een interessante film die me wel wist te boeien, alleen jammer van het einde.
Diesel speelt op zich wel goed vind ik - tenminste, als je er van uitgaat dat zijn taak was om een zwijgzame ruwe bolster te spelen. Maar dat gaat er nog wel bij me in. Wat ik ook een sterk punt aan de film vind is de ietwat zwartgallige maar wellicht wel realistische toekomstvisie die we te zien krijgen. En er zitten in de gelukte scenes best een stel erg mooie beelden.
Er zitten wel een paar aardige scenes in, maar over het geheel is het vooral ondermaats.
Enige grote minpunt vond ik de actie nadat ze uit het hotel kwamen. Toen gebeurden zoveel irrealistische dingen die niet kunnen. 0,5 punt er af daarvoor.
Vin Diesel acteerde uitstekend zoals altijd. Verhaal is goed en het einde is ook prima. En dat is niet altijd het geval.
Al met al kom ik net op een 3,5 / 5 uit.
en dan hebben we Babylon a.d. tussendoor.. Visueel best mooi gedaan maar een matig verhaal vol (actie)clichés waardoor het allemaal redelijk voorspelbaar is.. Meer een film voor even tussendoor als er niks anders te kijken valt..
Ook opvallend hoe de soundtrack naarmate de film vorderde slechter werd. In het begin beukt de muziek er soms nog best lekker in, maar met de eindstreep in beeld werd het steeds jankeriger en kitscheriger.
Maar verder geen ramp om uit te zitten. Had alleen nog net wat meer kunnen zijn. 2,5*.
Verre van een meesterwerk maar een 2.6 vind ik bijna crimineel ondergewaardeerd voor deze prima vermakelijke film!
en matige actiescenes.
Had van deze prent toch iets meer verwacht.
Vin Diesel is wel goed alsook Michelle Yeoh, en ook de verschijning van Gérard Depardieu (hoewel kort) was verrassend goed, en alleen al omdat hij zo afschuwelijk lelijk was gemaakt (al zal men daar niet zo veel werk aan hebben gehad).
Ook de locaties en de decors vond ik prachtig gemaakt, de wijdse vlakten van Alaska, de ruines van Vladivostok en het zeer herkenbare, doch veel modernere New York spraken me erg aan.
Maar het scenario viel me toch erg tegen, niet echt een pareltje, integendeel zelfs.
Maar ja, actie was er dan wel weer genoeg, niet altijd goed in beeld gebracht, maar toch.
Kortom, ik heb me wel geamuseerd bij het bekijken van de prent, maar louter en alleen om de beelden, niet echt om het verhaal.
Ook opnieuw bekeken en blijf bij mijn eerste mening.
Het verhaal had dus veel beter gekund.
Wisselvalligheid druipt daardoor van de prent af. Goede momenten met echt slechte momenten in beeld, verhaal en acteerwerk wisselen elkaar te vaak af. Daardoor is er geen overall kwaliteit te vinden binnen dit werkje. En dat is gewoon jammer.
Mijn 2,5** blijven staan, ook al zitten er prima momenten in de prent. Zonde......