Baixio das Bestas (2006)

Alternatieve titel: Bog of Beasts

Brazilië

geregisseerd door Cláudio Assis
met Maria Teixeira, Fernando Teixeira en Caio Blat

Ergens op het Braziliaanse platteland in een arm gehucht te midden van suikerplantages woont een jong meisje met haar grootvader. Gespeend van elke geborgenheid en warmte slijt ze haar dagen als huissloof. De avonden zijn niet beter. Door haar brute grootvader wordt ze achter het benzinestation naakt tentoongesteld aan plaatselijke en voorbijtrekkende macho's die zichzelf met het zicht op haar lichaam bevredigen. De enige en nog steeds twijfelachtige belangstelling die ze krijgt, komt van de jonge man die naast het huis van haar grootvader een beerput aan het graven is.

avatar van Knisper
Over uitzichtloosheid gesproken zeg. In vergelijking met Auxiliadora leidt Lilja een prinsessenleven. Dat maakt het overigens niet meteen een goede film. Howel de film mooi geschoten is, heeft mijn afkeer voor het soort mensen dat in deze film zit, een dergelijke invloed dat ik niet echt betrokken raakte bij het lot van deze mensen. Het is eigenlijk een registratie van de manier hoe ze leven; een echte ontwikkeling heb ik niet kunnen ontdekken.

Voorlopig 3*. Ik ben benieuwd of de film nog door mijn hoofd zal blijven spoken.

Redelijke film die echt niet zo heftig was als andere beschrijven maar ja dat is dan ook persoonlijk.
Het leven in de kroegen met de dames van lichte zeden vond ik wel interesant.

BBarbie schreef:
Zal wel aan mijn gebrek aan kennis van de Braziliaanse plattelandscultuur liggen, maar van deze film heb ik totaal niets begrepen. Hoewel film? Het is meer een reeks scènes, die zonder veel samenhang achter elkaar geplakt zijn. Een verhaal zit er niet in, maar wel veel geweld en sadisme, veel gezuip en nihilisme en veel bloot. (0*)
Ondanks de af en toe fraaie beelden van de omgeving (1*) , zonder meer de meest waardeloze film, die ik in tijden gezien heb.
0* + 1* = 1*.
Aan mijn oorspronkelijke commentaar heb ik na herziening weinig te voegen. Regisseur Assis lijkt er genoegen in te scheppen om sadistisch machogeweld ten opzichte van vrouwen te tonen. In z'n kern een weerzinwekkende film, die enkel bedoeld lijkt om te choqueren.