Baixio das Bestas (2006)

Alternatieve titel: Bog of Beasts

Brazilië

geregisseerd door Cláudio Assis
met Maria Teixeira, Fernando Teixeira en Caio Blat

Ergens op het Braziliaanse platteland in een arm gehucht te midden van suikerplantages woont een jong meisje met haar grootvader. Gespeend van elke geborgenheid en warmte slijt ze haar dagen als huissloof. De avonden zijn niet beter. Door haar brute grootvader wordt ze achter het benzinestation naakt tentoongesteld aan plaatselijke en voorbijtrekkende macho's die zichzelf met het zicht op haar lichaam bevredigen. De enige en nog steeds twijfelachtige belangstelling die ze krijgt, komt van de jonge man die naast het huis van haar grootvader een beerput aan het graven is.

Reinbo
Heftig en rauw relaas van het treurige en kansloze leven op het Brazilliaanse land. Zeker niet geschikt voor het hele gezin. Nare maar ook bijzonder gedurfde film. Dikke 3,5*

Won overigens (onder protest) een Tiger Award.

avatar van danuz
Reinbo schreef:
Won overigens (onder protest) een Tiger
Award.

Onder protest ?

Reinbo
Ja, de jury was hevig verdeeld over deze film, zo begreep ik. Kan me er ook wel wat bij voorstellen, het is niet de meest vriendelijke film.

avatar van Knisper
Over uitzichtloosheid gesproken zeg. In vergelijking met Auxiliadora leidt Lilja een prinsessenleven. Dat maakt het overigens niet meteen een goede film. Howel de film mooi geschoten is, heeft mijn afkeer voor het soort mensen dat in deze film zit, een dergelijke invloed dat ik niet echt betrokken raakte bij het lot van deze mensen. Het is eigenlijk een registratie van de manier hoe ze leven; een echte ontwikkeling heb ik niet kunnen ontdekken.

Voorlopig 3*. Ik ben benieuwd of de film nog door mijn hoofd zal blijven spoken.

avatar van elias229
Reinbo schreef:

waar is deze ergens te koop ?

mvg,

28 oktober
00:35 - 01:55
ARTE

Redelijke film die echt niet zo heftig was als andere beschrijven maar ja dat is dan ook persoonlijk.
Het leven in de kroegen met de dames van lichte zeden vond ik wel interesant.

Zal wel aan mijn gebrek aan kennis van de Braziliaanse plattelandscultuur liggen, maar van deze film heb ik totaal niets begrepen. Hoewel film? Het is meer een reeks scènes, die zonder veel samenhang achter elkaar geplakt zijn. Een verhaal zit er niet in, maar wel veel geweld en sadisme, veel gezuip en nihilisme en veel bloot. (0*)
Ondanks de af en toe fraaie beelden van de omgeving (1*) , zonder meer de meest waardeloze film, die ik in tijden gezien heb.
0* + 1* = 1*.

Reinbo
Machismo (want daar gaat de film over) is niet iets dat enkel op het Brazilliaanse platteland voorkomt. Helaas.

Meneer Bungel
Is deze ergens te krijgen op dvd met (Eng. of Nl.) subs?

Meneer Bungel
Naargeestige dingen gebeuren er op het Braz. platteland, telkens afgewisseld met schitterende landscapes en noeste arbeiders (de één graaft een strontgat, anderen oogsten sinds lange tijd weer suikerriet). Geruchten zijn er ook, verwachtingen en hoop evenzo. Maar of er iets van uitkomt...?

Vernedering, geweld, sadisme, lijdzaamheid... geen film om vrolijk van te worden, al leek Auxiliadora gek genoeg wat gelukkiger en is kennelijk zelfs leven in een 'bog of beasts' mogelijk - vraag alleen niet hoe. Slachtoffers zijn het bijna allemaal, maar gelukkig weten er een paar min of meer aan te ontkomen door zich te storten op hun werk of muziek...

Het enige wat ik niet begreep was één van de laatste korte scènes waarbij de plaatselijke dronkenlappen cq verkrachters er bij zaten en keken hoe 'hun' bioscoop onder handen werd genomen; einde verhaal voor hun schuilplaats?

Schitterende muziek trouwens! Klik en klik bv., maar ook de Maracatu (straat)muziek is de moeite waard!

3,5* voor nu.

Schokkende film over het Braziliaanse platteland waar zuipen en hoereren kennelijk het enige tijdverdrijf zijn en de plaatselijke suikerrietplantage van tijd tot tijd voor wat werk, en dus geld zorgt. Te midden daarvan 'verhuurt' een grootvader zijn kleindochter aan arbeiders en vrachtwagenchauffeurs bij het plaatselijke benzinestation.
Geen film waar je vrolijk van wordt. Maar ook een film waarvan je je afvraagt wat je er eigenlijk mee aan moet. Je kijkt naar veel dronkenschap, verkrachtingen, geweld en uitzichtloosheid. Veel uitschot waar je bijna bang van wordt. Het meisje wordt te afstandelijk gefilmd om meer te voelen dan enig mededogen.
Zoals hier al eerder opgemerkt, het is eerder een aantal scènes dan een film. je mist verhaal, je mist structuur. Het slot is eigenlijk al net zo moeilijk te plaatsen als de film in z'n geheel. Indringende beelden levert deze film zeker, maar het is de vraag hoe lang ze je bijblijven.

avatar van yeyo
Bij vlagen een mooie sfeerschets van enge, desolate plek, maar Assis is, zoals jammer genoeg heel wat hedendaagse 'art' regisseurs, gepreoccupeerd door oppervlakkige gruwel. Het doel van de meeste personages lijkt om anderen kwaad te berokkenen, het doel van Assis lijkt om zijn publiek zoveel mogelijk te choqueren. Het is soms moeilijk om er je vinger op te leggen waar het misgaat bij dit soort films, want het is zeker niet dat ik principieel tegen expliciete scènes ben. Maar wanneer ik de indruk krijg dat een regisseur met een soort exploitatief genoegen opbouwt naar de 'hoogtepunten' en dan nog allerlei esthetisch verantwoorde trucjes bedenkt om het allemaal zo creatief mogelijk in beeld te brengen (denk maar aan dat matrak-schaduwballet), worden zijn intenties dubieus. Voeg daar nog een onnodig Haneke / Funny Games-metamomentje bij en je verliest je geloofwaardigheid volledig.