Marche à l'Ombre (1984)

Frankrijk

geregisseerd door Michel Blanc
met Gérard Lanvin, Michel Blanc en Sophie Duez

François (Gérard Lanvin), een werkloze gitarist, en Denis (Michel Blanc), een verstokte hypochonder, keren berooid terug in Parijs en belanden in het criminele circuit. Ze ontmoeten de zeer aantrekkelijke danseres Mathilde en François is op slag verliefd. Het is wederzijds, maar Mathilde wil geen relatie, aangezien ze over een aantal dagen naar New York zal vertrekken voor een prestigieuze dansopleiding. François is zo bezig met plannen te maken om Mathilde voor altijd de zijne te maken, dat hij niet in de gaten heeft dat Denis - en daardoor ook François zelf - steeds verder in de problemen geraakt met criminele bendes en de politie.

Voor zijn eerste film als regisseur, zet Michel Blanc zich zelf in een rol die zo wat kenmerkend is voor wat hij als acteur gewoonlijk brengt, namelijk die van een kniezend, onzeker persoontje, een verliezer. Precies in de uitbouw van dit personage en de soms scherpe dialogen zit de grappigheid van de film, die helaas ook rijkelijk bedeeld is met clichés. Iets beter dan pretentieloos.