Abwege (1928)

Alternatieve titels: The Devious Path | Crisis | Desire

Duitsland
Drama / Romantiek
107 minuten / 98 minuten (restoratie 1998)

geregisseerd door Georg Wilhelm Pabst
met Brigitte Helm, Gustav Diessl en Hertha von Walther

Irene Beck is ongelukkig getrouwd met Thomas, een workaholic die nauwelijks omkijkt naar zijn vrouw. Irene wil in het geheim naar Wenen vluchten met een aanbidder, ware het niet dat Thomas achter hun plannen komt en hen dwarsboomt. Gefrustreerd duikt Irene in het bruisende nachtleven van Berlijn.

avatar van Matchostomos
Weinig memorabele stille film, die enkel op filmtechnisch gebied enig soelaas biedt. Voor Pabst lijkt dit namelijk niet meer dan een loutere voorbereiding op zijn meesterwerk 'Die Büchse der Pandora', aangezien de thematiek en het beeld van de vrouw als femme fatale in 'Abwege' daar zeer sterk bij aanleunt.

De restoratie brengt daarbovenop enkele tekortkomingen teweeg. 'Abwege' mist duidelijk enkele scenes en lijkt daardoor steeds van de hak op de tak te springen. Ook de muzikale begeleiding was bij momenten bijzonder onevenwichtig, waardoor de aandacht meermaals werd afgeleid. Emoties kwamen met andere woorden moeilijk tot uiting.

Waar ik me echter vooral vragen bij stelde was de framesnelheid, die bijna permanent op lage snelheid liep. Zou dit de intentie geweest zijn, om bij te dragen aan de impressionistische sfeer van het geheel of was dit een gevolg van de restauratie?

kleine 2.5*

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Behoort niet tot Pabst's beste werk maar is het aanzien toch best waard, al kan Brigitte Helm niet tippen aan Louise Brooks. De lange nachtclub scène is behoorlijk entertainend en ook best gewaagd met verwijzingen naar drugsgebruik. Muziek vond ik over het algemeen vrij goed passen en verder kent Abwege verfrissend weinig tussentitels. Daardoor moet je soms wel goed opletten en enige liplees-skills zouden ook wel van pas zijn gekomen. Einde is ietwat teleurstellend.