Abwege (1928)

Alternatieve titels: The Devious Path | Crisis | Desire

Duitsland
Drama / Romantiek
107 minuten / 98 minuten (restoratie 1998)

geregisseerd door Georg Wilhelm Pabst
met Brigitte Helm, Gustav Diessl en Hertha von Walther

Irene Beck (Brigitte Helm) wordt verwaarloosd door haar geobsedeerde echtgenoot, die zich begint te vermengen met een twijfelachtige massa in een trendy nachtclub.

avatar van Matchostomos
Weinig memorabele stille film, die enkel op filmtechnisch gebied enig soelaas biedt. Voor Pabst lijkt dit namelijk niet meer dan een loutere voorbereiding op zijn meesterwerk 'Die Büchse der Pandora', aangezien de thematiek en het beeld van de vrouw als femme fatale in 'Abwege' daar zeer sterk bij aanleunt.

De restoratie brengt daarbovenop enkele tekortkomingen teweeg. 'Abwege' mist duidelijk enkele scenes en lijkt daardoor steeds van de hak op de tak te springen. Ook de muzikale begeleiding was bij momenten bijzonder onevenwichtig, waardoor de aandacht meermaals werd afgeleid. Emoties kwamen met andere woorden moeilijk tot uiting.

Waar ik me echter vooral vragen bij stelde was de framesnelheid, die bijna permanent op lage snelheid liep. Zou dit de intentie geweest zijn, om bij te dragen aan de impressionistische sfeer van het geheel of was dit een gevolg van de restauratie?

kleine 2.5*