Bhowani Junction (1956)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door George Cukor
met Ava Gardner, Stewart Granger en Bill Travers

Het is 1947. India is in een strijd verwikkeld met de kolonisator Groot-Brittannië. De halfbloed Victoria Jones keert na een verblijf van zeven jaar in Engeland terug naar India. Victoria Jones lijdt aan een loyaliteitscrisis. Moet ze trouw zijn aan de Britse kolonel Rodney Savage, wiens taak het is te voorkomen, dat Indiase saboteurs de ‘Bhowani Junction’ willen vernietigen, of beantwoorden aan de gevoelens van Patrick Taylor, die ook een halfbloed is. Daarnaast is Victoria in dienst van het Britse bezettingsleger en werkt haar vader als machinist bij de ‘Bhowani Junction’, wat haar leven er niet makkelijker op maakt. Wanneer Victoria in zelfverdediging haar verkrachter vermoordt, kan zij onderduiken bij de aantrekkelijke Ghan Shyam aka Davay, een Indiase opstandeling. Victoria komt daardoor nog verder in een loyaliteitscrisis terecht, maar dan wordt er een aanslag gepleegd op of Mahatma Gandhi.

avatar van Dogie_Hogan
Deze poster mag er ook zijn: Ava Gardner!

avatar van Dogie_Hogan
De DVD wordt niet in de winkels verkocht, maar is wel rechtstreeks te koop bij Warner zelf: klik hier!

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Dogie_Hogan schreef:

avatar van Mochizuki Rokuro
Hoe is zo'n scheve poster ooit door de keuring gekomen? De onderste letters staan er helemaal niet meer op. Is er niet iets beters (behalve die mooie quad van Dogie-Hogan's link)?

starbright boy schreef:
Kost het WB dan zo veel om de film officieel via DVD een release te geven? Ze bezitten toch zelf de rechten van die klassiekers. Dat beetje wat het aan productie kost brengt het toch wel op zeker?

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Schijnbaar verwachten ze van niet. Ze produceren die DVD's on demand, dat wil zeggen dat ze er een maken zodra er een besteld wordt. Je krijgt een niet volledig gerestaureerde print bovendien. De eerste berichten zijn trouwens vrij positief, kwaliteit is heel behoorlijk en alles is netjes in de originele aspect-ratio. Vind het een aardig initiatief alleen veel te duur nog (20 dollar!).

kappeuter (moderator)
Ik heb de poster verbeterd (reload).

starbright boy schreef:

Met twee kanttekeningen: Je krijgt een DVD-R van Warner en ze versturen niet aan Europa. Gaat om een nieuwe manier van ze om films te verkopen waar ze te weinig interesse voor verwachten voor een reguliere release.
Misschien -deels- off-topic, maar ik dit kader mag ik wel Gary's 1 april-grap.
(Prima Blu-ray kwaliteit trouwens...)

***********
kappeuter schreef:
Ik heb de poster verbeterd (reload).

**********

Hier staan nog meer filmposters.

avatar van Metalfist
The only people who face reality are too dumb to duck when they see it coming

Ik begin meer en meer verslaafd te geraken aan TCM. Een aantal films die ze spelen interesseren me niet noodzakelijk en ze geven ook veel herhalingen maar langs de andere kant geven ze ook redelijk zeldzame films die nogal lastig te vinden zijn. Zo heb ik praktisch alles van Grace Kelly kunnen zien via TCM en ook met Elizabeth Taylor en Bette Davis is er een goede voorzet gegeven. Bhowani Junction is een film die niets met deze actrices heeft te maken maar er komt wel een andere diva aan te pas, Ava Gardner. Speciaal opgenomen voor haar maar buiten de aanwezigheid van Gardner is er niet bijzonder veel te beleven.

Ik wist niet waar de film over ging maar misschien had ik er beter aan gedaan om eens een andere film te proberen met Gardner want dit is vrij saai. Het basisidee is nog redelijk interessant te noemen doordat de identiteitscrisis van Victoria nog degelijk in beeld wordt gebracht (met een enorm beklemmende scène wanneer ze zich bijna bekeert tot het Sikh geloof) maar de rest wordt allemaal enorm standaard uitgewerkt. De verplichte romance tussen Victoria en Savage komt helemaal niet uit de verf en voelt ook enorm gedwongen aan. Zelden zo een saaie romance tussen twee personen gezien. Het leek even de goede kant op te gaan met een leuke dansscène in het restaurant maar het heeft niet mogen zijn. Voor de rest krijgen we dan nog een halfbakken thriller voorgeschoteld met een mysterieuze bad-guy, die dan nog eens redelijk stom doodgaat. Sowieso zijn emoties in beeld brengen precies niet de sterkste kant van Cukor, hoewel die later nog wel het erg sterke My Fair Lady met Audrey Hepburn zou maken. Neen, de film duurt een kleine twee uur maar er had beter wat in geknipt geweest om het af te ronden bij de 90 minuten want dit duurt simpelweg te lang.

Gelukkig is er nog Ava Gardner. Ik was ze al eens eerder tegen gekomen in Mogambo waar ze redelijk teleurstelde (maar in hare verdediging, die film viel sowieso al dik tegen) maar hier is wel lekker op dreef. Sommige scènes voelen een tikkeltje gemaakt aan en de chemie met Stewart Granger is serieus ver te zoeken maar in sommige scènes weet ze toch echt wel erg goed te spelen. Het is ook een prachtige vrouw dus dat is ook alweer mooi meegenomen. Ik hoop in ieder geval wel eens wat meer van haar tegen te komen want ik heb de indruk dat met een degelijk verhaal en regie, ze wel eens erg sterk uit de hoek zou kunnen komen. Stewart Granger daarentegen hoef ik voor mijn part niet meer veel tegen te komen. Niet dat hij het echt slecht speelt maar de combinatie met Gardner is gewoon tenenkrommend slecht. Voor de rest is dit wel een vrij grote massaproductie die degelijk in elkaar steekt qua figuranten. Hoewel de film zich geheel in India afspeelt, is de film opgenomen in Pakistan vanwege politieke redenen betreffende Hindu terrorisme en de aanwezigheid van Ghandi. In ieder geval is daar maar weinig van te zien en voelt de film geloofwaardig aan qua setting.

Afgezien van de vreselijke ondertiteling (hele zinnen worden gewoonweg niet vertaald en wanneer ze wel worden vertaald, resulteert het in fouten of zelfs Zweeds of Noors..) is de film op zich ook niet veel soeps. Ava Gardner red de show nog grotendeels maar Granger en het vrij saaie verhaal zijn nefast voor de film. Zeker niet één van Cukor's betere films, geef mij dan maar Let's Make Love of My Fair Lady.