Anders als die Andern (1919)

Alternatieve titel: Different from the Others

Duitsland

geregisseerd door Richard Oswald
met Conrad Veidt, Leo Connard en Ilse von Tasso-Lind

Paul Körner is een homoseksuele violist die gechanteerd wordt door Bollek. Als Bolleks chantage echter te ver gaat stapt Körner naar het Duitse gerecht voor bescherming. Maar volgens het wetboek, paragraaf 175 breekt ook Körner de wet met zijn homoseksualiteit. Dit kan hem zijn liefde, zijn vrijheid en zelfs zijn leven kosten.

Het is natuurlijk een historisch monument; maar deze film is meer dan dat. Fel wordt getoond wat de strafbaarstelling tot gevolg had. En het verhaal is wanneer je er eenmaal inzit krachtig en meevoerend. Wel zullen velen last hebben van stijlen van regie en acteren; voor mij waren ze een ontdekking. Het is misschien geen meesterwerk maar de film is bepaald meer het bekijken waard dan je op het eerste gezicht zou vermoeden.

avatar van Darbie
Op 'n maand na 1 eeuw geleden !!!!

avatar van Donkerwoud
Intrigerend, ik ga er eens naar op zoek.

avatar van John Milton
Donkerwoud schreef:
Intrigerend, ik ga er eens naar op zoek.
was zeker niet slecht!