Anders als die Andern (1919)

Alternatieve titel: Different from the Others

Duitsland

geregisseerd door Richard Oswald
met Conrad Veidt, Leo Connard en Ilse von Tasso-Lind

Paul Körner is een homoseksuele violist die gechanteerd wordt door Bollek. Als Bolleks chantage echter te ver gaat, stapt Körner naar het Duitse gerecht voor bescherming. Maar volgens het wetboek, paragraaf 175 breekt ook Körner de wet met zijn homoseksualiteit. Dit kan hem zijn liefde, zijn vrijheid en zelfs zijn leven kosten.

Het is natuurlijk een historisch monument; maar deze film is meer dan dat. Fel wordt getoond wat de strafbaarstelling tot gevolg had. En het verhaal is wanneer je er eenmaal inzit krachtig en meevoerend. Wel zullen velen last hebben van stijlen van regie en acteren; voor mij waren ze een ontdekking. Het is misschien geen meesterwerk maar de film is bepaald meer het bekijken waard dan je op het eerste gezicht zou vermoeden.

avatar van Darbie
Op 'n maand na 1 eeuw geleden !!!!

avatar van Donkerwoud
Intrigerend, ik ga er eens naar op zoek.

avatar van John Milton
Donkerwoud schreef:
Intrigerend, ik ga er eens naar op zoek.
was zeker niet slecht!

avatar van John Milton
Mocht je gezocht hebben zonder te vinden, Donkerwoud. See above.

avatar van otherfool
Een curiositeit is wel het minste wat je kunt zeggen over het honderdjarige (!) Anders als die Andern: je kunt ook gewoon stellen dat het een legendarisch - vergeten - film is die zoals dat dan zo mooi heet, 'zijn tijd ver vooruit was.' Kwam de titel toevallig ergens tegen, had er tot een paar dagen terug nog nooit van gehoord.

Een succesvolle muzikant beleeft, inclusief in een aantal flashbacks, wat homosensuele avonturen waarbij in één scene vlak voor een zoen een jammerlijke knip volgt, maar een mooie scene was het wel. De muzikant wordt heden ten dage echter gechanteerd met alle dramatische gevolgen van dien...

Half verloren gegaan (dwz: vernietigd door de nazi's), met fotomateriaal aangevuld (à la Greed) testament van het Duitsland in het interbellum. Buitengewoon interessant, en ach het overacteren valt dan ook wel overheen te komen...