Bisturi, la Mafia Bianca (1973)

Alternatieve titel: Hospitals: The White Mafia

Italië

geregisseerd door Luigi Zampa
met Senta Berger, Gabriele Ferzetti en Enrico Maria Salerno

Economisch winstbejag van een begaafd chirurg leidt tot slachtoffers op de operatietafel. De dreiging tot onthulling door een assistent wordt met het manipuleren van de media door de chirurg afgewend, de assistent laat het hier niet bij en zint op wraak.

Prachtig plaatje.

Van de assitent.
Veel te dik aangezette aanklacht tegen de zorgmaffia, waarbij vergeleken sicko van Moore nog subtiel is. Grootste fout is de figuur van Ferzetti, in wie zo n beetje iedere menselijke ondeugd is verenigd en die in zijn eentje blijkbaar het kwaad in de wereld symboliseert. De assitent Salerno is uiteraard zwaar aan de drank, en al helemaal absurd is het personage van non c.q. verpleegster Berger . Ik ben zoals u weet devoot katholiek, maar van een kloosterorde waar de zusters een overmaat aan eyeliner en lipgloss moeten dragen als acessoires bij het habijt had ik nog nooit gehoord..al geef ik toe dat bijna alle nonnen in de cinema tot deze orde behoren en ze toch vrij bekend moeten zijn.
Film is ook te sentimenteel en de snikkende en snotterende patientjes plus aanhang wekken eerder irritatie dan deernis op.
Wel zeer goed is de score van niemand minder dan Ortolani.