Smiley Face (2007)

geregisseerd door Gregg Araki
met Anna Faris, John Krasinski en David Goldman

Jane (Anna Faris) is een jonge actrice die een nogal drukke agenda heeft. Op een dag gaat het dan ook rigoureus mis met de planning van haar bezigheden. Zij verorbert een spacecake, wat het begin is van alle ellende. De zaken worden nog verergerd als o.m. een nerd haar probeert te versieren, haar bankrekening geplunderd wordt, zij bij een overval betrokken raakt en een auditie grandioos de mist in gaat.

avatar van jacobine_rodijk
Vermakelijke film, toch wel de perfecte Anna Faris-vehicle moet ik zeggen na al die Scary Movie-films. Kan me niet voorstellen dat iemand anders stonehead Jane F. had kunnen spelen. 3*

avatar van Macmanus
Wel geinig.

Araki
heeft wel een soort eigen stijl die in de meeste van zijn films te vinden is. Die ik wel fijn vind, maar toch weet hij het niet helemaal goed te mixen. Totdat hij met Mysterious Skin kwam. Helaas grijpt deze film toch weer terug naar zijn eerdere films. Het is namelijk nogal een typische komedie over een chick die totally stoned is 24/7 en op een dag zichzelf in nogal wat problemen ziet, wat volgt is een soort roadtrip. De film duurt kort en kijkt best goed weg, maar heel erg grappig was het nou ook weer allemaal niet.

3 sterren, denk dat Araki met serieuze films beter op zijn plek is.

avatar van Fortune
Na 20 minuten uitgezet. Kon het niet verder verdragen.
Wanner iemand z'n telefoon in een pan gooit en die telefoon helemaal verbrand en dan nog hallo hallo tegen die telefoon gaat zeggen dan ben ik weg. Wat een slechte humor zeg.
Daarnaast loopt Faris er ontzettend houterig bij alsof je er zo bij loopt als je stoned bent.

Slecht!

avatar van leatherhead
Redelijk.

Maar kan wel tot één van de mindere Araki's gerekend worden. En da's jammer, want waar hij zich met Kaboom komisch potentieel bewees te hebben, gaat het bij Smiley Face de mist in op dat vlak. Het is dan ook vooral de luchtige presentatie, de korte speelduur, en het stilistisch geklooi wat dit vehikel makkelijk uit te zitten maakt. Het imbeciele personage van de extraverte Jane is eventjes leuk om te volgen, maar gaandeweg kreeg ik sla- en schopneigingen van dat kind.

Kleine 2,5*.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Stiekem toch wel een erg leuk stoner filmpje die je vanzelfsprekend beter onder invloed van alcohol of wiet kan zien, maar dit geldt in principe voor alle films in dit bepaalde genre. Best wel een bizarre film maar tegelijkertijd ook lekker spacend door het typetje wat Anna Faris hier neerzet, ze doet het erg leuk als stoner.

De Scary Movie films zijn aan mij voorbijgegaan, wel enkele andere films met haar gezien maar
waarbij mij haar aanwezigheid amper is bijgebleven. Dat zal bij deze anders zijn, want met een
dragende hoofdrol, en in tegenstelling tot de mening van sommigen vind ik dat ze het in deze
film prima en best wel komisch doet. Echt geslaagde grappen om werkelijk bij in de lach te
schieten kwam ik niet tegen, maar kon er wel geregeld worden geglimlacht en dan vooral om
Faris dus bij meerdere scenes van een moeizaam hilarische omgang met anderen.
Dankzij een levendige opeenvolging van gebeurtenissen, blijft de film ook aantrekkelijk vlot,
zonder te buiten te gaan aan overdreven grol en ongein. Een leuke, sympathieke komedie,
niet bizonder maar ook niet van dertien in een dozijn.