ad

Genre: Drama

Oorsprong: Frankrijk

Geregisseerd door: Gilles Grangier

Met onder meer: Jean Gabin, Elina Labourdette en Andrée Clément

IMDb beoordeling: 6,6 (78)

Oorspronkelijke taal: Frans

Over La Vierge du Rhin

Jacques komt na jaren van vermissing sinds 1940 terug in zijn woonplaats Strasbourg. Hij komt erachter dat zijn vrouw, Genevieve, zijn bedrijf runt en inmiddels getrouwd is met een andere man.

image

Martin Schmidt, alias Jacques Ledru

Maria Meister, la fille du patron de la péniche

Anna Berg, la secrétaire

Geneviève Labbé, la femme de Maurice

Le commissaire Guérin

Le capitaine Meister, patron de la péniche

Maurice Labbé

Pietr, le matelot de la péniche

avatar van pippo il buffone

pippo il buffone

Wat zie ik, nog geen stemmen voor een noir met Gabin ?

De eerste van talloze Gabin-Grangier samenwerkingen, en een best redelijke. Het begint allemaal als een coming home drama dat voortborduurt op de zgn. poetisch-realistische traditie, ware het niet dat de held geen flauw benul meer heeft van wat thuis is, terwijl we als kijkers niet te weten komen wat er in 40-45 precies met hem gebeurd is.

Voortbordurend op de traditie zei ik, of wat dacht je van de setting in het milieu van binnenvaartschippers waar de held zijn intrede doet als doodordinaire matroos, terwijl hij ooit- het staat hierboven al- een magnaat was wiens bedrijf nu gerund wordt door zijn vrouw die inmiddels een ander heeft.

Dat dit zal leiden tot ongelukken zult u begrijpen, en de film wordt dan van een poetisch-realistisch drama een noir/whodunnit incl. red herrings, om te besluiten met een voor die tijd aardige chase langs de Rijn.

Best aardige, stemmige film met een goede Gabin en ook nog een piepjonge, bevallige Nadia Grey.