menu

Le Corbeau (1943)

Alternatieve titel: The Raven

mijn stem
3,61 (83)
83 stemmen

Frankrijk
Drama / Thriller
92 minuten

geregisseerd door Henri-Georges Clouzot
met Pierre Fresnay, Ginette Leclerc en Micheline Francey

De bewoners van een Frans dorpje krijgen de schrik van hun leven wanneer er allerlei roddelbrieven de ronde gaan. Roddel en angst zorgen ervoor dat iedereen elkaar verdenkt. De geheimen van verscheidene dorpsbewoners worden bekend, maar wie de schrijver van de brieven is blijft een mysterie...

zoeken in:
FisherKing
Nog geen enkele post, deze controversiële film die Clouzot 3 jaar filmen kostte na WO II omdat iedereen er wat anders in zag.


Made during the Nazi Occupation of France, Henri-Georges Clouzot’s Le Corbeau was attacked by the right-wing Vichy regime, the left-wing Resistance press, the Catholic Church, and was banned after the Liberation. But some including Jean Cocteau and Jean-Paul Sartre—recognized the powerful subtext to Clouzot’s anti-informant, anti-Gestapo fable, and worked to rehabilitate Clouzot’s directorial reputation after the war.

R1 DVD is uit, snel eens kijken.

avatar van Bas17
4,0
Briljant brlijant briljant. Aanrader als je van Clouzot houdt!

avatar van BASWAS
3,0
Een beetje warrige film. Zelfs aan het einde wordt niet geheel duidelijk wie de chantagebrieven schrijvende aanstichter is van al de onrust in het plaatsje met een ziekenhuis.
Misschien heeft Clouzot het verhaal en zijn einde wel heel bewust zo onopgelost onduidelijk gelaten om aan te geven dat onrust nooit alleen toe te schrijven is aan één duidelijke menselijke bron oftewel één locale piespaal. Misschien wilde hij met deze film laten zien dat kwaadaardige onrust meestal veroorzaakt wordt door een bijna niet te vermijden verkeerde wisselwerking tussen allerlei verschillende bronnen. Op een natuurlijke wijze moeten of willen deze sluimerend altijd aanwezige haarden vol dreiging elkaar steeds maar op of onder tafel blijven dwars zitten als een paar overdrijvende onweerswolken met of zonder donderslagen.


Met zijn film Les Espions (‘57) naar een boek van de Tsjechische schrijver Egon Hostovsky lijkt hij voor mij een wat meer heldere film gemaakt te hebben met prachtige absurde humor over het verschijnsel ongrijpbaarheid.

Otto Preminger heeft trouwens in 1951 een remake gemaakt van Le Corbeau met de film The 13th Letter dat zich afspeelt in een Canadees stadje met ziekenhuis.

avatar van boerenpummel
3,0
Had hier zeer veel van verwacht, maar ben achteraf toch wat teleurgesteld. Slecht is de film niet, maar waar de klassiekerstatus nou aan ontleend wordt? Ik weet het niet.

3*

avatar van Mac Hammer Fan
3,0
Een prent die afrekent met de walgelijke praktijk van naamloze brieven en waarin de duistere kanten van de menselijke ziel worden blootgelegd. Van bij het begin voelde ik hier een dreigend klimaat. Het trage ritme gaat geleidelijk aan versnellen en houdt je in de greep tot het einde. Zeker de moeite waard om eens te bekijken.

avatar van Co Jackso
Weet iemand of deze film volgende week met Nederlandse ondertiteling is te zien?

avatar van stephan73
3,5
Co Jackso schreef:
Weet iemand of deze film volgende week met Nederlandse ondertiteling is te zien?


Op de site van TV5 staat deze niet tussen de Nederlands ondertitelde films, dus ik betwijfel het. Maar ik ga hem zeker kijken!

avatar van 606
3,5
606
Erg goed plot en acteerwerk.
Alleen geluid kwaliteit was wat minder

3,5 ster

avatar van Legan
3,5
Een sterk verhaal ondersteund door redelijk goed (niet altijd en door iedereen) acteerwerk en uitstekende personages met genoeg ruimte voor diepgang. Maar wat vooral opvalt is dat het werkelijk iedere minuut spannend is met daarbij een grimmige ondertoon. Mooi geschoten van Clouzot en prima gebruik makend van lokaties en decors. Een sterke duistere en sfeervolle thriller en boeiend vanaf het eerste minuut.

avatar van Derekbou
3,0
Leuke 'Whodunit' van Clouzot. De film blijft de complete speelduur boeiend, laat de kijker lekker mee puzzelen en kent een leuke ontknoping. De ontknoping vond ik zelf niet helemaal sluitend, waardoor je als kijker toch nog wat langer na blijft denken over hetgeen zich net heeft afgespeeld. Zeker geen slecht punt naar mijn idee. Ik werd af en toe wel wat in verwarring gebracht door de namen van de vele dorpsbewoners. Hierdoor was het soms wat moeilijk te volgen.

Op visueel gebied vond ik de film niet echt opvallend, op een paar leuke schaduwspelingen na (i.e. een man die de trap afloopt en uit beeld verdwijnt. Vervolgens zie je nog zijn schaduw die vriendelijk de hoed afneemt ter afscheid). Het openingsshot leid de kijker mooi het dorpje in en zet meteen een mysterieuze sfeer neer. Een degelijke Clouzot, maar van de drie films die ik tot nu toe van hem gezien heb wel de minste.

Grappig om te lezen trouwens dat de film destijds verboden werd. Had ik nu nooit aan gedacht, maar in die tijd en plaats wel begrijpelijk.

avatar van Filmkriebel
3,0
Le Corbeau is een authentieke, sombere en grimmige film noir. Clouzot, zowat de Franse Hitchcock, liet de film produceren door de Duitsers met als gevolg dat de film geband werd. De waarden in de film stemden niet overeen met deze van het Vichy-regime en de kerk.

Dat weerhield de film er niet van om een plaats in de filmgeschiedenis in te nemen. Clouzot zorgt voor een ander soort realisme, één die mensen met een verderfelijke moraal uitbeeldt, en dat werd niet getolereerd. Een anoniem individu zaait roddelbrieven rond in een dorp, die de persoon van een dokter treffen, en zinspelen op overspel en verboden activiteiten. Zelfs prominente dorpelingen worden geviseerd door de talrijke brieven.

Het acteerspel is dik in orde, met een misantropische arts gespeeld door Pierre Fresnay en de kreupele Denise, die nu en dan een minnaar in haar bed neemt om haar handicap even te kunnen vergeten. Het verhaal blijft een whodunnit tot de laatste minuut en ontspint zich in een ontknoping die zo mogelijk nog duisterder is dan alle andere privé-onthullingen in het verhaal.

Le Corbeau haalt zijn kracht uit dubbelzinnige dialogen, goed uitgewerkte karakters, een ongezonde sfeer en professioneel acteerwerk. Enige minpunt is de warrige vertelstijl : het is een film die niet zo makkelijk te volgen is en door zijn sobere regie langdradig aanvoelt.

avatar van Filmkriebel
3,0
Hier nog een extraatje :
Zeer goed artikel in het Frans over de film

Le Corbeau

Eh,je schrijft eerst een mooie lofzang op de film,moemt welgeteld 1 minpuntje,neemt de moeie een uitgebreide link te geven en geeft vervolgens de volle...3 sterren?Maar enfin,vrijheid blijheid.
Ter zake:dat toute la France niet geamuseerd was met de raaf,verbaast me niet.Een door de bezetter geproduceerde film die de Franse burgerij in volle oorlogstijd laat zien in al zijn achterbaksheid en lafheid,maakt de maker ervan niet populair,logisch.
Sympathieke personages komen er in de film niet voor,de minst onaangename,dr. Germain,is een abortionist en seriele vreemdganger.De meeste personages zijn trouwens werkzaam in een ziekenhuis,wwardoor Clouzot nog een extra macaber tintje à la Hitch aan het verhaal kan geven,niemand is hier gezond,van geest of van lichaam.
Toch deprimeerde de ravenzang mij in het geheel niet:de zwarte humor is magistraal.Hoe die burgerluitjes mekaar verlinken en verdenken,heerlijk.Toppunten van zwarte humor zijn de begrafenisscène en die in de kerk,waar ik voluit om moest lachen om eerlijk te zijn.Minder komisch is de hexenjacht op een mogelijke dader,waarmee verklaard kan worden waarom sommigen deze film juist interpreteren als en veroordeling van gestapo-methoden.
Het verhaal kan wat warrig overkomen doordat de acteurs ons onbekend zijn,gecombineerd met een overvloedig gebruik van afleidingsmanoeuvres tot het bittere,vreemde einde(qua strekking sluit ik me wat het einde betreft wel grotendeels aan bij de mening van BASWAS).
Wat tenslotte opvalt is het vrij overvloedige gebruik van expressionistische zwart-wit contrasten en schaduwen:waar je mee omgaat,daar wordt je mee besmet.

avatar van Filmkriebel
3,0
pippo il buffone schreef:
Eh,je schrijft eerst een mooie lofzang op de film,moemt welgeteld 1 minpuntje,neemt de moeie een uitgebreide link te geven en geeft vervolgens de volle...3 sterren?Maar enfin,vrijheid blijheid.


Ik zie wel de kwaliteiten ervan in maar het langdradige aspect viel me toen wat tegen. Overigens wil het niet zeggen dat als ik een film wat minder vind, ik niet geinteresseerd moet zijn in zijn achtergrond. Goede recensie van jou trouwens.

avatar van Vinokourov
3,5
Een dorp wordt tegen elkaar uitgespeeld door een aantal dreigbrieven. De hoofdpersoon, een dokter wordt er ondermeer van beschuldigd bij bevallingen de pasgeborenen te laten sterven. Wat volgt is natuurlijk een onvermijdelijke heksenjacht. Le Corbeau is een redelijke film, alleen met het einde ben ik niet zo tevreden. Dat is een grote problematische hak-op-de-tak warboel geworden. Ook echt meeleven met de afstandelijke hoofdpersoon zat er niet in.

Maar al met al wel leuk om eens te zien. Clouzot brengt de paranoïde sfeer in het dorpje goed over en speelt op visueel gebied zo her en der met schaduwen. Alsnog een ruime voldoende dus.

avatar van timmienoelie
4,0
Omwille van het feit dat hij gemaakt is tijdens de bezetting van Frankrijk door de Duitsers is deze film toch wel zeer interessant. Dat hij toen niet is verboden geweest is zeer merkwaardig.

De film zelf is een beetje ingewikkeld door zijn warrige plot en vele personages, maar hij blijft zeker boeien. Enkele scènes zijn echt goed, zoals de scène waarin de verpleegster moet weglopen van alle mensen, omdat ze ervan verdacht wordt 'Le Corbeau' te zijn. Zeer sterke scène.
Ook de rol die Pierre Fresnay vertolkte vond ik zeer interressant. De man had een aantal intelligente dingen te zeggen en zijn manier van doen was zeer merkwaardig.
Natuurlijk is de film vooral zwart komisch en is het vooral grappig om te zien hoe iedereen in het dorp elkaar na verloop van tijd enorm gaat wantrouwen.

Maar al bij al is het absoluut geen meesterwerk, zeker als je hem vergelijkt met het latere werk van Clouzot, en is het voor mij een film die tussen de 3* en de 3,5* schommelt.
Toch ga ik nog voor 3,5* omdat het zijn plaatsje in de geschiedenis echt wel verdiend heeft.

avatar van Spetie
3,5
Goede film, dat zeker.

Ik vond het vooral een erg leuk script, met een redelijk spannende uitwerking. Vooral het mysterie over wie 'Le Corbeau' is, is goed opgebouwd. Er zitten een paar sterke scenes tussen, die zorgen voor de nodige spanning. Wel is het hele gebeuren soms wat onevenwichtig en zitten er ook een paar wat zwakkere scenes tussen. Toch is het over het geheel gezien goed gemaakt en is het vooral ook erg vermakelijk, iets wat ik altijd wel belangrijk vind.

Het is pas de derde film, die ik zie van Clouzot. Le Corbeau is weliswaar niet zo goed als de eerste twee, waarvan vooral Le Salaire de la Peur een echte topper is, maar nog altijd bovengemiddeld goed.

3,5*

3,5
Een tweede visie van deze bij het uitbrengen gecontesteerde film noir van Clouzot weekt toch wel wat meer appreciatie los.
Het blijft evenwel een niet gemakkelijk te volgen gebeuren met de vele personages, die, uit het niets, plots in opspraak worden gebracht door giftige, anonieme brieven, maar tegelijkertijd schets de cineast een (elitaire)burgermaatschappij van schijnheiligheid en van bekrompenheid in menselijke waardigheid.
Een zekere spankracht doorloopt de film maar een pluspunt is vooral het sfeervol resultaat van puik camerawerk, met goede beeldcomposities. Enkele scènes, als de begrafenis, de vlucht van een betichte en de slotscène zijn best te smaken.
Pierre Fresnay en Ginette Leclerc zijn sterke namen maar de scènes met hun beiden kwamen mij niet spontaan over.
Het woord "corbeau" is in de Franse taal ook opgenomen als "schrijver van anonieme brieven". Als het aan deze film te danken zou zijn, zou me sterk verbazen, want waargebeurde feiten uit het begin van de 20ste eeuw ging Clouzot's film vooraf en dienden wellicht als inspiratiebron.
Zag reeds meerdere films van Clouzot en deze nestelt zich niet bij de allerbeste. "Le salaire de la Peur", "Les Diaboliques", "Quai de Orfèvres" en zelfs "La Vérité" gaan deze "Le Corbeau" vooraf.

avatar van Flavio
3,5
Flavio (moderator)
Amusante film van Clouzot, een regisseur die ik toch wel zeer kan waarderen, ik moet er nodig meer van zien. Ook in deze film zijn mensen feilbaar, en loopt de grens tussen goed en kwaad behoorlijk grillig- de breinchirurg die ongediplomeerd abortussen uitvoert omdat hij zelf wat psychische bagage heeft op dat vlak is nog de meest sympathieke dorpsbewoner.

De film heeft een sinistere ondertoon, net als Les Diaboliques, en zakt eigenlijk geen moment in. Maar het einde klopt volgens mij niet. Immers, als Le Corbeau zijn vrouw Laura wilde laten opdraaien voor de brieven, waarom schrijft hij dan nog een laatste brief waarin hij meedeelt dat de vloek is verbroken? Daarmee bewijst hij juist haar onschuld?

Gast
geplaatst: vandaag om 03:25 uur

geplaatst: vandaag om 03:25 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.