• 151.767 films
  • 8.689 series
  • 26.198 seizoenen
  • 578.804 acteurs
  • 330.022 gebruikers
  • 8.602.963 stemmen
Avatar
 
banner banner

Le Corbeau (1943)

Drama / Misdaad | 92 minuten
3,54 115 stemmen

Genre: Drama / Misdaad

Speelduur: 92 minuten

Alternatieve titel: The Raven

Oorsprong: Frankrijk

Geregisseerd door: Henri-Georges Clouzot

Met onder meer: Pierre Fresnay, Ginette Leclerc en Micheline Francey

IMDb beoordeling: 7,8 (10.171)

Oorspronkelijke taal: Frans

  • On Demand:

  • Netflix Bekijk via Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane
  • Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

    Heb je nog geen account bij Jacks.nl? Dan wordt in samenwerking met MovieMeter je eerste storting verdubbeld tot 100 euro! Apple TV+ Claim je welkomstbonus van €100,- bij Jacks.nl
  • Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Le Corbeau

"One of the Most Discussed Films in the History of French Cinema!"

De bewoners van een Frans dorpje krijgen de schrik van hun leven wanneer er allerlei roddelbrieven de ronde gaan. Roddel en angst zorgen ervoor dat iedereen elkaar verdenkt. De geheimen van verscheidene dorpsbewoners worden bekend, maar wie de schrijver van de brieven is blijft een mysterie...

imageimageimageimage

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Le docteur Rémy Germain

Denise Saillens

Marie Corbin, l'infirmière

La mère du cancéreux

Rolande Saillens

Michel Vorzet

Saillens, le directeur de l'école

Le substitut

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van FisherKing

FisherKing

  • 18696 berichten
  • 0 stemmen

Nog geen enkele post, deze controversiële film die Clouzot 3 jaar filmen kostte na WO II omdat iedereen er wat anders in zag.

DVDBeaver schreef:

Made during the Nazi Occupation of France, Henri-Georges Clouzot’s Le Corbeau was attacked by the right-wing Vichy regime, the left-wing Resistance press, the Catholic Church, and was banned after the Liberation. But some including Jean Cocteau and Jean-Paul Sartre—recognized the powerful subtext to Clouzot’s anti-informant, anti-Gestapo fable, and worked to rehabilitate Clouzot’s directorial reputation after the war.

Le Corbeau Clouzot - dvdbeaver.com

R1 DVD is uit, snel eens kijken.


avatar van Bas17

Bas17

  • 986 berichten
  • 1010 stemmen

Briljant brlijant briljant. Aanrader als je van Clouzot houdt!


avatar van BASWAS

BASWAS

  • 985 berichten
  • 1068 stemmen

Een beetje warrige film. Zelfs aan het einde wordt niet geheel duidelijk wie de chantagebrieven schrijvende aanstichter is van al de onrust in het plaatsje met een ziekenhuis.
Misschien heeft Clouzot het verhaal en zijn einde wel heel bewust zo onopgelost onduidelijk gelaten om aan te geven dat onrust nooit alleen toe te schrijven is aan één duidelijke menselijke bron oftewel één locale piespaal. Misschien wilde hij met deze film laten zien dat kwaadaardige onrust meestal veroorzaakt wordt door een bijna niet te vermijden verkeerde wisselwerking tussen allerlei verschillende bronnen. Op een natuurlijke wijze moeten of willen deze sluimerend altijd aanwezige haarden vol dreiging elkaar steeds maar op of onder tafel blijven dwars zitten als een paar overdrijvende onweerswolken met of zonder donderslagen.


Met zijn film Les Espions (‘57) naar een boek van de Tsjechische schrijver Egon Hostovsky lijkt hij voor mij een wat meer heldere film gemaakt te hebben met prachtige absurde humor over het verschijnsel ongrijpbaarheid.

Otto Preminger heeft trouwens in 1951 een remake gemaakt van Le Corbeau met de film The 13th Letter dat zich afspeelt in een Canadees stadje met ziekenhuis.


avatar van boerenpummel

boerenpummel

  • 1012 berichten
  • 3485 stemmen

Had hier zeer veel van verwacht, maar ben achteraf toch wat teleurgesteld. Slecht is de film niet, maar waar de klassiekerstatus nou aan ontleend wordt? Ik weet het niet.

3*


avatar van Mac Hammer Fan

Mac Hammer Fan

  • 4730 berichten
  • 7476 stemmen

Een prent die afrekent met de walgelijke praktijk van naamloze brieven en waarin de duistere kanten van de menselijke ziel worden blootgelegd. Van bij het begin voelde ik hier een dreigend klimaat. Het trage ritme gaat geleidelijk aan versnellen en houdt je in de greep tot het einde. Zeker de moeite waard om eens te bekijken.


avatar van Co Jackso

Co Jackso

  • 21924 berichten
  • 2722 stemmen

Weet iemand of deze film volgende week met Nederlandse ondertiteling is te zien?


avatar van stephan73

stephan73

  • 6198 berichten
  • 13679 stemmen

Co Jackso schreef:

Weet iemand of deze film volgende week met Nederlandse ondertiteling is te zien?

Op de site van TV5 staat deze niet tussen de Nederlands ondertitelde films, dus ik betwijfel het. Maar ik ga hem zeker kijken!


avatar van 606

606

  • 23685 berichten
  • 11428 stemmen

Erg goed plot en acteerwerk.

Alleen geluid kwaliteit was wat minder

3,5 ster


avatar van Legan

Legan

  • 18121 berichten
  • 4947 stemmen

Een sterk verhaal ondersteund door redelijk goed (niet altijd en door iedereen) acteerwerk en uitstekende personages met genoeg ruimte voor diepgang. Maar wat vooral opvalt is dat het werkelijk iedere minuut spannend is met daarbij een grimmige ondertoon. Mooi geschoten van Clouzot en prima gebruik makend van lokaties en decors. Een sterke duistere en sfeervolle thriller en boeiend vanaf het eerste minuut.


avatar van Derekbou

Derekbou

  • 281 berichten
  • 3580 stemmen

Leuke 'Whodunit' van Clouzot. De film blijft de complete speelduur boeiend, laat de kijker lekker mee puzzelen en kent een leuke ontknoping. De ontknoping vond ik zelf niet helemaal sluitend, waardoor je als kijker toch nog wat langer na blijft denken over hetgeen zich net heeft afgespeeld. Zeker geen slecht punt naar mijn idee. Ik werd af en toe wel wat in verwarring gebracht door de namen van de vele dorpsbewoners. Hierdoor was het soms wat moeilijk te volgen.

Op visueel gebied vond ik de film niet echt opvallend, op een paar leuke schaduwspelingen na (i.e. een man die de trap afloopt en uit beeld verdwijnt. Vervolgens zie je nog zijn schaduw die vriendelijk de hoed afneemt ter afscheid). Het openingsshot leid de kijker mooi het dorpje in en zet meteen een mysterieuze sfeer neer. Een degelijke Clouzot, maar van de drie films die ik tot nu toe van hem gezien heb wel de minste.

Grappig om te lezen trouwens dat de film destijds verboden werd. Had ik nu nooit aan gedacht, maar in die tijd en plaats wel begrijpelijk.


avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

  • 8134 berichten
  • 3736 stemmen

Le Corbeau is een authentieke, sombere en grimmige film noir. Clouzot, zowat de Franse Hitchcock, liet de film produceren door de Duitsers met als gevolg dat de film geband werd. De waarden in de film stemden niet overeen met deze van het Vichy-regime en de kerk.

Dat weerhield de film er niet van om een plaats in de filmgeschiedenis in te nemen. Clouzot zorgt voor een ander soort realisme, één die mensen met een verderfelijke moraal uitbeeldt, en dat werd niet getolereerd. Een anoniem individu zaait roddelbrieven rond in een dorp, die de persoon van een dokter treffen, en zinspelen op overspel en verboden activiteiten. Zelfs prominente dorpelingen worden geviseerd door de talrijke brieven.

Het acteerspel is dik in orde, met een misantropische arts gespeeld door Pierre Fresnay en de kreupele Denise, die nu en dan een minnaar in haar bed neemt om haar handicap even te kunnen vergeten. Het verhaal blijft een whodunnit tot de laatste minuut en ontspint zich in een ontknoping die zo mogelijk nog duisterder is dan alle andere privé-onthullingen in het verhaal.

Le Corbeau haalt zijn kracht uit dubbelzinnige dialogen, goed uitgewerkte karakters, een ongezonde sfeer en professioneel acteerwerk. Enige minpunt is de warrige vertelstijl : het is een film die niet zo makkelijk te volgen is en door zijn sobere regie langdradig aanvoelt.


avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

  • 8134 berichten
  • 3736 stemmen

Hier nog een extraatje :

Zeer goed artikel in het Frans over de film

Le Corbeau


avatar van pippo il buffone

pippo il buffone

  • 2745 berichten
  • 0 stemmen

Eh,je schrijft eerst een mooie lofzang op de film,moemt welgeteld 1 minpuntje,neemt de moeie een uitgebreide link te geven en geeft vervolgens de volle...3 sterren?Maar enfin,vrijheid blijheid.

Ter zake:dat toute la France niet geamuseerd was met de raaf,verbaast me niet.Een door de bezetter geproduceerde film die de Franse burgerij in volle oorlogstijd laat zien in al zijn achterbaksheid en lafheid,maakt de maker ervan niet populair,logisch.

Sympathieke personages komen er in de film niet voor,de minst onaangename,dr. Germain,is een abortionist en seriele vreemdganger.De meeste personages zijn trouwens werkzaam in een ziekenhuis,wwardoor Clouzot nog een extra macaber tintje à la Hitch aan het verhaal kan geven,niemand is hier gezond,van geest of van lichaam.

Toch deprimeerde de ravenzang mij in het geheel niet:de zwarte humor is magistraal.Hoe die burgerluitjes mekaar verlinken en verdenken,heerlijk.Toppunten van zwarte humor zijn de begrafenisscène en die in de kerk,waar ik voluit om moest lachen om eerlijk te zijn.Minder komisch is de hexenjacht op een mogelijke dader,waarmee verklaard kan worden waarom sommigen deze film juist interpreteren als en veroordeling van gestapo-methoden.

Het verhaal kan wat warrig overkomen doordat de acteurs ons onbekend zijn,gecombineerd met een overvloedig gebruik van afleidingsmanoeuvres tot het bittere,vreemde einde(qua strekking sluit ik me wat het einde betreft wel grotendeels aan bij de mening van BASWAS).

Wat tenslotte opvalt is het vrij overvloedige gebruik van expressionistische zwart-wit contrasten en schaduwen:waar je mee omgaat,daar wordt je mee besmet.


avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

  • 8134 berichten
  • 3736 stemmen

pippo il buffone schreef:

Eh,je schrijft eerst een mooie lofzang op de film,moemt welgeteld 1 minpuntje,neemt de moeie een uitgebreide link te geven en geeft vervolgens de volle...3 sterren?Maar enfin,vrijheid blijheid.

Ik zie wel de kwaliteiten ervan in maar het langdradige aspect viel me toen wat tegen. Overigens wil het niet zeggen dat als ik een film wat minder vind, ik niet geinteresseerd moet zijn in zijn achtergrond. Goede recensie van jou trouwens.


avatar van Vinokourov

Vinokourov

  • 3143 berichten
  • 2909 stemmen

Een dorp wordt tegen elkaar uitgespeeld door een aantal dreigbrieven. De hoofdpersoon, een dokter wordt er ondermeer van beschuldigd bij bevallingen de pasgeborenen te laten sterven. Wat volgt is natuurlijk een onvermijdelijke heksenjacht. Le Corbeau is een redelijke film, alleen met het einde ben ik niet zo tevreden. Dat is een grote problematische hak-op-de-tak warboel geworden. Ook echt meeleven met de afstandelijke hoofdpersoon zat er niet in.

Maar al met al wel leuk om eens te zien. Clouzot brengt de paranoïde sfeer in het dorpje goed over en speelt op visueel gebied zo her en der met schaduwen. Alsnog een ruime voldoende dus.


avatar van timmienoelie

timmienoelie

  • 1518 berichten
  • 4265 stemmen

Omwille van het feit dat hij gemaakt is tijdens de bezetting van Frankrijk door de Duitsers is deze film toch wel zeer interessant. Dat hij toen niet is verboden geweest is zeer merkwaardig.

De film zelf is een beetje ingewikkeld door zijn warrige plot en vele personages, maar hij blijft zeker boeien. Enkele scènes zijn echt goed, zoals de scène waarin de verpleegster moet weglopen van alle mensen, omdat ze ervan verdacht wordt 'Le Corbeau' te zijn. Zeer sterke scène.
Ook de rol die Pierre Fresnay vertolkte vond ik zeer interressant. De man had een aantal intelligente dingen te zeggen en zijn manier van doen was zeer merkwaardig.
Natuurlijk is de film vooral zwart komisch en is het vooral grappig om te zien hoe iedereen in het dorp elkaar na verloop van tijd enorm gaat wantrouwen.

Maar al bij al is het absoluut geen meesterwerk, zeker als je hem vergelijkt met het latere werk van Clouzot, en is het voor mij een film die tussen de 3* en de 3,5* schommelt.
Toch ga ik nog voor 3,5* omdat het zijn plaatsje in de geschiedenis echt wel verdiend heeft.


avatar van Spetie

Spetie

  • 38582 berichten
  • 5113 stemmen

Goede film, dat zeker.

Ik vond het vooral een erg leuk script, met een redelijk spannende uitwerking. Vooral het mysterie over wie 'Le Corbeau' is, is goed opgebouwd. Er zitten een paar sterke scenes tussen, die zorgen voor de nodige spanning. Wel is het hele gebeuren soms wat onevenwichtig en zitten er ook een paar wat zwakkere scenes tussen. Toch is het over het geheel gezien goed gemaakt en is het vooral ook erg vermakelijk, iets wat ik altijd wel belangrijk vind.

Het is pas de derde film, die ik zie van Clouzot. Le Corbeau is weliswaar niet zo goed als de eerste twee, waarvan vooral Le Salaire de la Peur een echte topper is, maar nog altijd bovengemiddeld goed.

3,5*


avatar van Movsin

Movsin

  • 6784 berichten
  • 7714 stemmen

Een tweede visie van deze bij het uitbrengen gecontesteerde film noir van Clouzot weekt toch wel wat meer appreciatie los.

Het blijft evenwel een niet gemakkelijk te volgen gebeuren met de vele personages, die, uit het niets, plots in opspraak worden gebracht door giftige, anonieme brieven, maar tegelijkertijd schets de cineast een (elitaire)burgermaatschappij van schijnheiligheid en van bekrompenheid in menselijke waardigheid.

Een zekere spankracht doorloopt de film maar een pluspunt is vooral het sfeervol resultaat van puik camerawerk, met goede beeldcomposities. Enkele scènes, als de begrafenis, de vlucht van een betichte en de slotscène zijn best te smaken.

Pierre Fresnay en Ginette Leclerc zijn sterke namen maar de scènes met hun beiden kwamen mij niet spontaan over.

Het woord "corbeau" is in de Franse taal ook opgenomen als "schrijver van anonieme brieven". Als het aan deze film te danken zou zijn, zou me sterk verbazen, want waargebeurde feiten uit het begin van de 20ste eeuw ging Clouzot's film vooraf en dienden wellicht als inspiratiebron.

Zag reeds meerdere films van Clouzot en deze nestelt zich niet bij de allerbeste. "Le salaire de la Peur", "Les Diaboliques", "Quai de Orfèvres" en zelfs "La Vérité" gaan deze "Le Corbeau" vooraf.


avatar van Flavio

Flavio (moderator films)

  • 3995 berichten
  • 4221 stemmen

Amusante film van Clouzot, een regisseur die ik toch wel zeer kan waarderen, ik moet er nodig meer van zien. Ook in deze film zijn mensen feilbaar, en loopt de grens tussen goed en kwaad behoorlijk grillig- de breinchirurg die ongediplomeerd abortussen uitvoert omdat hij zelf wat psychische bagage heeft op dat vlak is nog de meest sympathieke dorpsbewoner.

De film heeft een sinistere ondertoon, net als Les Diaboliques, en zakt eigenlijk geen moment in. Maar het einde klopt volgens mij niet. Immers, als Le Corbeau zijn vrouw Laura wilde laten opdraaien voor de brieven, waarom schrijft hij dan nog een laatste brief waarin hij meedeelt dat de vloek is verbroken? Daarmee bewijst hij juist haar onschuld?


avatar van Bobbejaantje

Bobbejaantje

  • 1127 berichten
  • 1427 stemmen

Topfilm die op realistische wijze een beklemmende sfeer oproept in een Frans dorp tijdens de oorlogsjaren. Otto Preminger heeft van deze film een remake gemaakt "The 13th Letter' (1951) die eveneens het bekijken waard is, al gaat mijn voorkeur uit naar de originele film van Clouzot.


avatar van tbouwh

tbouwh

  • 5345 berichten
  • 4408 stemmen

Exacerbating his controversial decision to operate within the strictures of German control, Clouzot’s 1943 follow-up, Le corbeau, managed to further upset all sides of the political spectrum. Forget that a first draft of the scenario was written before the war began, and forget that the depicted events were based on an actual incident taking place in 1917. What some saw in Le corbeau—and, truth be told, what still resonates so strongly today—was a scathing contemporary indictment of cloistered cruelty and the paranoid perils of inflexible prejudice

Just as those on the political left were upset with its negative portrayal of French culture, when Le corbeau was released, Clouzot was summarily fired by the German authorities who, for their part, read into the film an attack on anonymous informing, which was, of course, central to the collaborationist government. It’s true the film is guilty on both charges, which goes back to its themes of behavioral and psychological dualism and elevates the picture, in effect, beyond the realm of a straightforward thriller, lending its content to the interpretation as both a resistance and fascist text. The film was subsequently withheld from wide release and Clouzot was banned from French filmmaking for life, though that only lasted until 1947, when post-war protests argued otherwise and he was able to direct Quai des orfèvres.

klik


avatar van mister blonde

mister blonde

  • 12139 berichten
  • 4982 stemmen

Ik vond het wederom een geniale film van Clouzot. Geweldig uitgangspunt. Een voorloper op vele giallo's, maar ook films als Duel of the Thing. Qua thematiek vooral. Wat verder sterk is zijn de goed uitgewerkte personages. Zo zijn de motieven van het hoofdpersonage met zijn afkeer voor kinderen, uiterst zorgvuldig door de film verweven. En is de ontknoping eigenlijk de enige logische.

Verder is de setting van het dorpje fijn, zijn de decors, art- direction en cinematografie allemaal meer dan prima verzorgd en vond ik de dialogen sterk geschreven, haast literair.
Ik ben het er overigens niet mee eens dat niet duidelijk is wie de brievenschrijver is. Laura begon met de eerste brief, haar man (de psychiater) nam het vervolgens over. Dat leidt geen twijfel.

Het thema van laffe, anonieme bedreigingen en belasterende beschuldigingen is door de toegankelijkheid van social media actueler dan toen ergens. Ik heb pas de 3 bekendste films van Clouzot gezien, maar ben erg onder de indruk van zijn werk.


avatar van scorsese

scorsese

  • 10701 berichten
  • 9633 stemmen

Goeie film waarin de bewoners van een stadje diverse brieven krijgen met roddels en beschuldigingen. De film kijkt weg als een whodunit (alleen ditmaal zonder moord). Hoe de brieven het stadje in zijn greep houdt, is goed neergezet. Op het begin wel wat ingewikkeld vanwege de vele verschillende personages. Een kleine 3.5 sterren.


avatar van kos

kos

  • 45482 berichten
  • 8141 stemmen

In tegenstelling tot wat hier staat aangegeven staat deze film op Netflix.