Foxfire (1955)

Drama / Western

geregisseerd door Joseph Pevney
met Jane Russell, Jeff Chandler en Dan Duryea

Amanda begeleidt haar man Jonathan Dartland, die half Apache-indiaan is, naar een mijnwerkersdorp. Hij heeft daar de verantwoordelijkheid gekregen over het bergen van een haast mythische indianenschat. Het project wordt echter vertraagd door de vooroordelen en de slechte verstandhouding tussen de betrokken personen.

Vannacht op de Duitse TV te zien :

ZDF > 3:35 uur

thx

avatar van Brix
Leuk als zeer (Technicolor) kleurige fities "kijkdoos", voorzien van de toen passende muziek.

Afgezien van de locaties (Arizona) en een bezoekje aan een Indianenreservaat heeft het met een western weinig van doen.
Rassenproblematiek verpakt in een liefdesdrama is een juistere benaming.

De cast is in orde, maar het blijft een vrij zoutloze film.

De Duitse nasynchronisatie van Dan Duryea, die een dokter speelt die meesten tijds zo zat als een lor is, irriteerde mij erg.

Een vreemde keuze voor een van de bijrollen is Mara Corday, en wel om reden dat zij hoofdrolspeelster Jane Russell in iedere scène waarin zij samen te zien zijn volledig doet verbleken, vooral uiterlijk dan.

Dit was voor Chandler de vierde keer dat hij de rol van Indiaan speelde (voorheen drie keer als opperhoofd Cochise)

Een klein rolletje (oude man met hondje) is er voor veteraan (western)acteur Eddy C.Waller, een van de grappigste B-western side-kicks ooit.
Jarenlang als de side-kick van Allan 'Rocky' Lane te zien geweest bijvoorbeeld.

Een film die voor mij in ieder geval te zwak is om meer dan één keer te bekijken, al viel ik er ook niet bij in slaap.

Mooie kleuren in een moderne western die inderdaad iets meer pit had kunnen hebben , persoonlijk vind ik Jane Russell niet mijn type ik vind haar hoofd te mannelijk en ik moet Brix gelijk geven dat Mara Corday een stuk aantrekelijker was.

avatar van Brix
Vannacht (weer) op TV te zien > ZDF > 1:45 uur.