Yun Shui Yao (2006)

China / Taiwan
Drama / Romantiek

geregisseerd door Li Yin
met Kun Chen, Vivian Hsu en Bingbing Li

Chen Qiu-shui is een leraar Engels in Taiwan. Een jongetje waar hij aan lesgeeft heeft een zus, Wang Biyun, en de twee worden verliefd. Maar Chen heeft een links ideaal en besluit te gaan strijden voor een nieuw China. Hij strijdt verder in de Koreaanse oorlog en werkt als arts in de wederopbouw, maar Wang kan hij niet vergeten, ondanks de aandacht van een andere aanbidster. Jaren later woont Wang in New York en reconstrueert het verhaal, om uit te vinden wat er met Chen is gebeurd.

avatar van Frankeermachine
Gemengde gevoelens bij deze film. Soms was het camerawerk prachtig. Ook het landschap was soms mooi in beeld gebracht, maar daar blijft het wel bij.
De film verloopt in een ontzettend traag tempo en het verhaal is niet meer orgineel te noemen. Verwacht geen oorlogspektakel, al kan de poster het wel oproepen, want in de hele film vallen er 2 bommen en er wordt niet geschoten. Toch scoort deze film bij mij een voldoende vanwege he camerawerk.

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat regisseur Yin Li af en toe uit het oog verloor wat ook weer het verhaal van deze film was. Kenmerkend daarvoor is wellicht dat Isabella Leong —erg goed in Yi Sa Bui Lai (2006)— nogal verloren rondhuppelt in deze film. Die weet aanvankelijk nog wel te boeien, tot aan... de scheiding van de geliefden. Vanaf dat moment gaat de dramatiek en romantiek schuil onder een vette laag “vaderlandsliefde”, de intrede van Bingbing Li ten spijt. Geen wonder derhalve dat de film in eigen land dik in de prijzen is gevallen. Zal best terecht zijn, maar ik heb het er niet aan af gezien.