Deathwatch (2002)

Verenigd Koninkrijk / Duitsland
Horror / Oorlog

geregisseerd door Michael J. Bassett
met Jamie Bell, Andy Serkis en Laurence Fox

Midden in het strijdgewoel van de Eerste Wereldoorlog raken negen Britse soldaten afgesneden van hun regiment. Ze bevinden zich diep in de vijandelijke linies en zoeken hun toevlucht in het nagenoeg verlaten loopgravennetwerk van de Duitsers. De soldaten nemen een Duitse militair gevangen en zijn vastberaden hun positie vast te houden, totdat ze versterking krijgen. Maar al snel ontdekken de Britten dat ze niet alleen zijn. Het zijn echter geen Duitse soldaten die hen op de huid zitten.

avatar van JDSsmetje
Ik vind dit toch wel een goed horrorfilm, vooral omdat dit eentje is met een echt verhaal in. Dit is meer dan een zieke moordenaar die ontschuldige mensen vermoord. Dan hebben we hier ook een toppacteur Jamie Bell die hierin meespeelt, en hij stelt niet teleur.

bild
Het genre horror wordt niet vaak gecombineerd met oorlog. In dit geval dus wel en ik vind het flink geslaagd. Jamie Bell en Laurence Fox zetten een erg goede rol neer.

avatar van Timecop
In de stijl van The Bunker en The Objective, maar vond deze net iets beter.

avatar van Grunner
Mr Bassett weet hier een hele grimmige sfeer neer te zetten

avatar van erik1677
Een uitstekend filmpje, die de spanning mooi opvoert.
Af en toe ook nog de nodige gore en een mooi spannend verhaal.
Eigenlijk weinig niks mis mee dus.
Alleen dan dat het begin iets te traag is, maar verders top

avatar van Minotaures
''Captain made his bullet count, sarge.''

Een oorlogsgenre met wat horror. Niet slecht, alleen is deze film geen uitstekende ervaring.

Het verhaal vond ik interessant genoeg, want qua 'iets wat hen in de gaten houdt' leek het me best een spannend film. Helaas is de uitvoering niet echt geweldig. Maar voor een oorlog/horror is een verhaal - met een klein eenheid dat van de rest van hun divisie is gescheiden en ze op iets stuiten wat voor hun vreselijke gevolgen heeft - niet slecht.

De personages bestaat uit jonge soldaten. Logisch, want het zijn vaak jonge soldaten die aan zulke gruwelijke oorlogen vechten. En voor de rest had je nog wat verschillende rangen, zoals kapitein en sergeant. De Duitser had wel een raar gedrag en was bang, alleen niet van zijn Engelse vijanden. Andy Serkis was wel aardig gek aan het doen, met zijn opstandig en gek personage. Het acteren was niet altijd 100%, maar over het algemeen ging het wel en werd nergens storend.

Vanaf het moment wanneer ze de loopgraven hebben ontdekt, met een aantal overlevende Duitsers van een vorige slachtpartij, voel je gewoon dat er iets niet klopt. De Duitsers hadden een gangpad geblokkeerd en waren gereed om in die richting te schieten. Nadat ze de Engelse soldaten zagen schreeuwde ze alleen maar dat ze weg moesten gaan. Best een spannend stukje, want vanaf dan weet je dat er iets ergs zo gebeuren (alleen was ik helaas teleurgesteld).

Qua tempo is het ook niet aardig, want na een half uur werd de 1ste slachtoffer gemaakt. En dat was verreweg het beste slachtoffer, want uiteindelijk keerde de mannen tegen elkaar en maakten elkaar af. Precies zoals de Duitsers dat deden voor hun (dit verklaard waarom er Duitse bajonetten in Duitse soldaten waren gestoken). Eerste keer toen ik een Duitse overlevende zag, die helemaal bedekt was met modder, best freaky. Dat was 1 van de 3 soldaten die ze in de netwerk zagen, die ging toen een Britse soldaat te lijf en werd toen door Serkis gedood. Ik dacht dat het de eerste zombie/ondode was van de film.

Dit is een soort van Event Horizon. Want uiteindelijk was het de loopgraven wat de soldaten gek maakten. Ik had eigenlijk meer zombie's/ondoden verwacht. De eerste soldaat werd gegrepen door zo'n zombie-achtige Duitse soldaat. Ik dacht dat het zo'n vijand zou zijn, maar eigenlijk was al dat werk gewoon van de loopgraven. Die liet de soldaten dingen horen die er helemaal niet zijn en liet ze gewoon gek worden. Er werden ook sommige soldaten met prikkeldraad bewerkt. De opbouw was vanaf het moment dat je dat ontdekt al afgebrokkeld, maar dat het ook uiteindelijk aan de Duitse soldaat lag deed het hem.

Het einde vond ik wel grappig, want dan weet je gewoon dat de 2de groepje precies hetzelfde lot gaat ervaren met de laatste Duitser... en dat die nog even de camera aankeek.

Toch nog een te pruimen film voor een saaie avond.

avatar van Filmkriebel
Zoals Minotaures aangeeft is dit niet meer dan een Event Horizon in de loopgraven. Het ene aspect is onorigineel en wat mij betreft een excuus om echte horror uit de weg te gaan. Dit soort psycho-horror steekt wel spanning in de film maar schokkend wordt het steeds net niet. Van het ogenblik dat ik wist dat het een variant op Event Horizon was was de fun al half over, want het werd niet meer dan de klassieke tien kleine indiaantjes.

De loopgraven als voorportaal van de hel vond ik wel vies. Die smerige, modderige, met ratten en lijken gevulde plaats, doordrenkt van dood en geweld wordt overtuigend weergegeven waardoor de film toch nog een beklijvende sfeer meekrijgt.

avatar van Spetie
Van een film met een verhaal als deze is het niet onlogisch dat je spanning mag verwachten. Op dat gebied valt de film echter behoorlijk tegen, want echt spannend is het allemaal niet.

Gelukkig verveelt de film niet en is het mysterieuze verhaal in het eerste gedeelte van de film boeiend genoeg. De film heeft een redelijk sterke sfeer en qua aankleding en gore ziet het er allemaal niet onaardig uit. De uiteindelijke ontknoping van de film zag ik op een gegeven moment wel aankomen, al bleek het uiteindelijk de loopgraven zelf te zijn die de soldaten gek maakte, en geen zombies of een ander monster, waar ik eerst aan dacht, maar het idee is uiteindelijk hetzelfde.

Het is jammer van het gebrek aan spanning, maar verder is dit een alleraardigste film met een goede setting, een redelijk sterk sfeertje en een leuk mysterieus verhaaltje. Zeker niet slecht dus.

Goede film en met goed verhaal en een goede uitbeelding wat angst inhoudt. Het einde maakt de film helemaal af.

avatar van Jeroenymus
Aparte film die de gewelddadige chaos van de loopgraven oorlog uit de eerste wereld oorlog combineert met claustrofobische horror elementen. Door een laaghangende mist (geen gifgas) verdwaald een Britse groep soldaten. Op een gegeven moment komen ze terecht in een Duitse loopgraaf, alwaar de Duisters elkaar schijnbaar hebben vermoord. Er is er echter eentje over die een beetje vreemd gedrag vertoont.
Alle Britten mishandelen de overgebleven Duitser uit leed vermaak. Er is echter een Brit die niet aan die mishandelingen meedoet, Charlie Shakespeare. Deze jongeman ziet de gedeelde ellende van hun, die de vijand ook slechts ongewild is over komen. Hij probeert hem hier en daar te beschermen, voor zover dat in zijn vermogen ligt. Dan heerst er nog een gemeenschappelijk groter kwaad in de loopgraven die alles en iedereen naar het leven staat. Een goede, spannende sfeervolle horror-oorlogs film met ook nog een diepere morele betekenis op het eind.

avatar van rep_robert
Deathwatch moet het echt hebben van het sfeertje in de ranzige loopgraven, die er erg fraai uitzien. Het mysterie weet zich de helft van de film erg goed op te bouwen. Toch stelt de climax erg teleur omdat de dreiging die de soldaten ondergaan nooit echt de vereiste spanningsboog weet te behalen. Ik had toch liever fysieke monsters gezien, dat psychologische werkt niet echt goed in oppervlakkige filmpjes als dit.

avatar van John Lee Hooker
Lugubere werkplekken hadden ze vroeger. Het weer zat ook niet mee; werkelijk alles wat je ziet is nat en overal ontstaat modder. Ratten kruipen in het rond en je moet geluk hebben wil je een fatsoenlijke maaltijd kunnen eten. Ditmaal bekijken we het vanuit een hulpeloze positie waar het gevaar niet zozeer van de moffen komt maar vrijwel onzichtbaar blijft. Vanzelfsprekend komt er trammelant in het spel en lopen de gemoederen hoog op. De jonge Charlie Shakespeare lijkt zowat in het midden te staan en probeert samen met enkele collega's zijn (terechte) bezorgdheid geldig te maken. Geheel is lekker grauw en de casting zeer passend. Ik hoop wel dat er nog een soortgelijke productie te vinden is waarbij het kwaad zich herbergt in dode lijken of skeletten in plaats van geestelijke conflicten.

avatar van housemoviewatch
Deathwatch

Tja opzich niet eens zo'n slechte film. Hij kon mij alleen niet pakken.

Het verhaal opzich is wel goed en orgineel. Ze doen er alleen te weinig aan om van dat verhaal ook echt iets te maken. Soms kakt het wat in door gepraat

Acteerwerk is voldoende.

Visueel ziet het der allemaal ook goed uit en heb ik daar niks op aan te merken.

Er zit een donker sfeertje aan de film waarbij je echt het gevoel hebt dat ze in een oorlog zitten. Toch blijft het allemaal erg vaag wat het is en waarom. Het einde is ook vrij apart. Best jammer van deze minpunten want de opzet en het verhaal waren goed. De film pakte mij niet en daarom blijf ik steken op een 2,5*