Vive Elle (1998)

Nederland

geregisseerd door Miriam Kruishoop
met Agathe De La Boulaye, Olivier Galfione en Vera Stiphout

Verlatingsangst beheerst het jonge leven van de vijfentwintigjarige Agathe. Gekleed in een tijgerjurk met cowboyhoed is ze op zoek naar haar vrouwelijke identiteit, maar vooral naar de liefde. Ze spiegelt zich aan drie verleidelijke vrouwen in haar omgeving; haar vriendin Alexandra, haar nichtje Eve en haar denkbeeldige idool Vivelle. De angst dat ze zal blijven wie ze is, drijft haar tot het uiterste.

Goed dat deze er op gekomen is. Ze is/was wel een bijzondere filmmaker naar Nederlandse standaard. Eindelijk eens echt film(kunst) in plaats van tuttige familieverhalen en komedies.

Miriam Kruishoop werd toen in een van de eerste Tiger Awards nogal verguisd. Daarna kleine distributie gehad in Nederlandse theaters. Het is ook niet zo'n beste film trouwens. Beetje te gekunsteld/arty 'ons-kent-ons' zeg maar, houterige dialogen. Ik vond haar tweede veel beter (maar gezien de reacties hier sta ik daarin nogal alleen). Prachtige fotografie, goede muziek van Photek (staat op zijn CD 'Solaris'): heel filmisch (en onbegrijpelijk).

Google geeft ook niet veel info over wat ze nu doet. Ze is/was ook fotografe en heeft in 2004 nog geexposeerd, maar of er ooit nog een film komt????