Vive Elle (1998)

Nederland

geregisseerd door Miriam Kruishoop
met Agathe De La Boulaye, Olivier Galfione en Vera Stiphout

Verlatingsangst beheerst het jonge leven van de vijfentwintigjarige Agathe. Gekleed in een tijgerjurk met cowboyhoed is ze op zoek naar haar vrouwelijke identiteit, maar vooral naar de liefde. Ze spiegelt zich aan drie verleidelijke vrouwen in haar omgeving; haar vriendin Alexandra, haar nichtje Eve en haar denkbeeldige idool Vivelle. De angst dat ze zal blijven wie ze is, drijft haar tot het uiterste.

kappeuter (moderator)
"Vive Elle werd in Parijs opgenomen met een overwegend Franse cast. De film werd gemaakt met het geld dat verbonden was aan de Citroën Award die Miriam Kruishoop in 1996 tijdens het Nederlands Filmfestival won voor haar korte derdejaarsfilm Da Silva. "
bron: ndfb.nl

avatar van Alastor
Interessant, maar hoe te zien?

avatar van Koekebakker
Wat doet Miriam Kruishoop tegenwoordig eigenlijk? Zou ze ooit weer een film maken?

avatar van Mochizuki Rokuro
Goed dat deze er op gekomen is. Ze is/was wel een bijzondere filmmaker naar Nederlandse standaard. Eindelijk eens echt film(kunst) in plaats van tuttige familieverhalen en komedies.

Miriam Kruishoop werd toen in een van de eerste Tiger Awards nogal verguisd. Daarna kleine distributie gehad in Nederlandse theaters. Het is ook niet zo'n beste film trouwens. Beetje te gekunsteld/arty 'ons-kent-ons' zeg maar, houterige dialogen. Ik vond haar tweede veel beter (maar gezien de reacties hier sta ik daarin nogal alleen). Prachtige fotografie, goede muziek van Photek (staat op zijn CD 'Solaris'): heel filmisch (en onbegrijpelijk).

Google geeft ook niet veel info over wat ze nu doet. Ze is/was ook fotografe en heeft in 2004 nog geexposeerd, maar of er ooit nog een film komt????

avatar van Koekebakker
Mochizuki Rokuro schreef:

Extreem negatieve reacties daar, inderdaad. Ik vond het in audiovisueel opzicht ook schitterend, maar ook hoogdravend en onbegrijpelijk. (de muziek is trouwens afkomstig van Modus Operandi)

avatar van beavis
vive elle staat al jaren op mijn nog zien lijstje... maar hoe te zien inderdaad!?!?!
Die tweede film van haar, unter den palmen, heb ik toen wél in de bios kunnen zien en die vond ik wel cool (niet heeel bijzonder, maar mooi gefilmd, goede soundtrack inderdaad en coole acteurs... kan je niet van iedere nederlandse film zeggen )

avatar van beavis
tis alweer een tijdje geleden... nog steeds geen Kruishoop te krijgen...
Er zou nu wel een nieuwe film af zijn volgens haar website, maar nog geen trailer kunnen vinden
zucht

beavis schreef:
tis alweer een tijdje geleden... nog steeds geen Kruishoop te krijgen...
zucht

En die staat nu ook op de site hier!!! Crosstown (2013)
Had ik helemaal gemist. Erg nieuwsgierig naar.

Ik heb Vive Elle trouwens niet op IFFR gezien maar in het filmhuis in Wageningen met Miriam Kruishoop en iemand van de cast of crew erbij. Ze was helemaal verloren op dat zoldertje in Hotel De Wereld. Ze zag er spic en span uit, maar ook alsof ze nog nooit buiten Amsterdam was geweest.

avatar van Mochizuki Rokuro
beavis, je wens komt uit las ik. Zie nog geen datum op de site, maar Vive Elle draait ter gelegenheid van de premiere van Greencard Warriors in EYE.

avatar van beavis
Heb die wens ook hard op richting EYE uitgesproken en er werd "gekeken wat er te regelen viel", dus een pro-actieve houding die hier even gouden vruchten oplevert dan! Maar hoe het ook zei dat de film vertoond gaat worden, het is inderdaad al een lange wens (misschien wel de film die al het langst op mijn wensenlijstje staat! dat schreef ik hier al in 2006!) en ik ben zéér blij met dat nieuws!!

Mochizuki Rokuro schreef:

In aanvulling hierop: De film draait op woensdag 14 januari 2015, 17u30.