Reptilicus (1961)

Denemarken / Verenigde Staten
Sciencefiction / Horror

geregisseerd door Poul Bang en Sidney W. Pink
met Carl Ottosen, Asbjørn Andersen en Mimi Heinrich

Een stukje staart van een prehistorisch monster wordt opgegraven tijdens wegenwerken. De professor, die het onderzoek leidt en experimenteert met DNA, slaagt erin een baby'tje ter wereld te laten komen. Dat kleintje wordt echter al vlug groot ...

Hilarisch, ernstig bedoeld maar ongelooflijk grappig, de Deense "Plan 9", maar dan nog amateuristischer en onnozel.
Het beest uit "Anaconda" ziet er nog een miljoen keer echter uit dan onze vriend Reptilicus hier. En zijn motoriek is ook niet echt je dat.
Krijg je de kans om dit te zien, don't miss it !!

*' 1,5 op 5 *'

Tony

Deze film is ook heel wat ouder, dus dat is ook wel logisch.

avatar van bioscoopzaal
Deze film was een paar jaar geleden het hilarische hoogtepunt van de derde editie van de "Nacht van de Wansmaak". Volledig terecht, overigens, want Reptilicus is dermate brak, dat je gewoon niet geloofd dat iemand het ooit een goed idee vond om deze film in de zalen de brengen.

Reptilicus is nog het best te omschrijven als een soort Scandinavische Godzilla, met grootste verschil dat dit onding zich in Kopenhagen afspeelt en de volledige cast, in plaats van Japans, een soort fonetisch Engels spreekt, dat voor de veiligheid nog maar eens werd gedubd door de meest ongetalenteerde voice-actors uit de geschiedenis.

Het script is uiteraard ook een lachtertje; het gaat zelfs zo ver dat de Amerikaanse legergeneraal (die de opdracht heeft gekregen om Reptilicus af te maken) op een gegeven moment zegt:

"Oh boy, this monster-hunt has made me tired. What do people do for fun in this town?"

Waarop zijn secretaresse antwoordt:
"Well, Sir, Copenhagen is a very interesting city. Why don't I give you a tour?"

En wat hierop volgt is echt onbeschrijfelijk: het publiek wordt namelijk getrakteerd op een tien minuten durende reclamefilmpje voor Kopenhagen, en alsof er helemaal niks aan de hand is, zet het tweetal lustig de bloemetjes buiten in het 'bruisende en immer gezellige hart van de stad'.

De uiteindelijke verschijning van Reptilicus blijkt natuurlijk ook een flop, en ik kan me niet voorstellen dat (ook al waren het de jaren '60) de filmkijkers zich lieten foppen door een handpop die door een gat in de tafel wat maquettes platmept.

Het blijft echter zowel triest en hilarisch om te zien, en gelukkig behoedt de naïeve charme de film van de totale afgang.

Al is Reptilicus die ene ster natuurlijk van harte gegund.

avatar van henkula
Ben het met bovenstaande niet eens, de film is gewoon te saai voor woorden, niet leuk slecht, maar saai slecht.

avatar van DaDonDaDa

denk dat de trailer genoeg zegt haha

avatar van ®Tc
Zowat hetzelfde als The Giant Claw: Enorm slecht.

Enkel berijkt de Giant Claw nog een enorm niveau van humor maar deze niet. Veel te veel gezeik en te weinig lachwekkend actie, enkel het slijm kon me wat aan het lachen brengen. Geen aanrader dus, zelf niet voor te lachen

Auw, auw, AUW! Het leukste aan mijn kijkbeurt was nog wel het feit dat we een Deense versie zonder ondertiteling hadden waardoor de dialogen nog knulliger overkwamen dan de Engelse versie. Daarnaast kregen we hier het monster in volle glorie VLIEGEND te zien en konden we 'genieten' van een tenenkrommend musical-lied, gezongen door Deens komiek Dirch Passer. Jammer dat ik op deze manier de scene waar Reptilicus groen slijm spuugt heb moeten missen, dit kwam alleen voor in de Engelstalige versie.

Het monster uit de titel stapt een keer per ongeluk op een huis, maar doet verder eigenlijk geen vlieg kwaad. Het voelt dan ook voornamelijk droevig aan dat men alles inzet om hem af te maken, terwijl hij vrij weinig kwaad in zin lijkt te hebben. Qua special effects is het geen wonder dat men in de Amerikaanse versie wat gesneden heeft, het is namelijk een behoorlijk droevig geheel met een monster wat alleen maar zijn hoofd wat heen en weer kan bewegen zonder zijn ogen of mond te bewegen. Het is niet eens leuk slecht, het is zielig slecht.

Acteerwerk is matig, gelukkig zijn er enkele schone Deense dames te aanschouwen die het geheel wat meer draagbaar maken. Meest vreselijke moment is de scene waarin men besluit Kopenhagen te prijzen, aan de hand hiervan heb ik besloten dat Denemarken een heel erg saai land moet zijn.

De ene ster is voor het feit dat de film absoluut vermakelijk is, maar verder in ieder opzicht een complete ramp.

avatar van Beertje45
De poster was oké.

De film, euh...

avatar van alexspyforever
Ik vond de film niet zo slecht als de meeste reacties hierboven. Ik had ook geen hoge verwachtingen dus daarmee. Je moet deze niet serieus nemen al was dat wellicht wel de bedoeling een soort Deense Gojira te creëren. het monster ziet er zelf nog wel fraai uit, de effecten zijn ook niet slecht maar wel pover in vergelijking met andere monsterfilms van de tijd. Ik heb al slechtere gezien. De film heeft zijn speelduur tegen omdat er niet zo erg veel in gebeurt, het duurt ook ruim 40 minuten voor het monster er is. Leuk tussendoortje.

avatar van Aapje81
Reptilicus is in in mijn beleving een soort voorloper van de Mockbuster. Als The Asylum in de jaren 60 had bestaan dan waren ze verantwoordelijk geweest voor deze film.

Het monster was bijzonder vertederend en zou na deze film best in de Efteling terecht kunnen. Het werkelijke schandaal van deze film is het waardeloze acteerwerk met als absoluut dieptepunt de conciërge, zelden een slechtere vertolking gezien.

Oh en dit moet me als schaakliefhebber ook nog van het hart. Er kunnen geen pionnen op de eerste rij staan. Er is niets zo belachelijk als twee mensen die ingespannen naar een stelling op een schaakbord zitten te kijken waar werkelijk niets van klopt.

Maar alles bij elkaar is Reptilicus zwaar cult en een trendzetter voor de Europese monsterfilms.

Slecht maar wel heel leuk.

Dank aan de televisiezender AMC dat ze dit uitzenden.

avatar van BlueJudaskiss
Absoluut niet slecht!

Ik werd er in elk geval erg vrolijk van - net als mijn altijd kritische vader die met een half oog mee keek. Wat me vooral opviel waren de leuke, afwisselende personages die me zowaar wisten te boeien: hoe leuk ik de jongens en meisjes van The Asylum ook vind en hoeveel respect ik voor iemand als Roger Corman heb, de personages in hun films zijn meestal niet meer dan beeldvulling. Deze mensen vond ik leuk om naar te kijken, waren wat sympathieker in hun doen en laten dan bij vergelijkbare films. Blijft idioot dat ze een groot dier wat ze notabene zelf tot leven brengen ook weer willen neerknallen omdat hun verwachtingen gewoon iets anders lagen.

Met het monster had ik geen moeite: zag er inderdaad redelijk Efteling uit, maar nog altijd mooier dan die spuuglelijke computeranimatie van vandaag de dag.

Dat de film zich afspeelde in Denemarken vond ik een grote plus. Leuk, weer een keer totaal wat anders dan alle Amerikaanse steden die we al zo vaak afgebroken hebben zien worden - Kopenhagen bekt toch net even wat anders. En het levert leuke vondsten op met die massa-scenes, zoals de mensen op de brug die het water invallen. Niets spectaculairs nieuws, maar het zijn kleine details (soms letterlijk klein, met die leuke Madurodam-achtige sets) die het voor mij een leuke kijkervaring maakten.

En ach, dat toeristische rondje door Kopenhagen: ik vond het wel wat hebben. Paste ook wel een beetje in de trend van die tijd - heb wel eens vaker Amerikaans-Scandinavische co-producties gezien waarin iets meer tijd dan misschien nodig wordt besteed aan een toeristische tour. Had wel iets charmants, onschuldigs.

Een van de sympathiekste monsterfilms die ik ken en - in tegenstelling tot wat mijn mede-kijkers hier boven beweren - vond ik dit absoluut wél de moeite waard, en zeer zeker niet de Deense Plan 9.

4,0* met een half bonuspuntje.