This Island Earth (1955)

Alternatieve titel: Terreur over de Planeten

Sciencefiction

geregisseerd door Joseph M. Newman
met Jeff Morrow, Faith Domergue en Rex Reason

Als de bewoners van de planeet Metaluna naar Aarde komen om deze te veroveren, proberen ze een aantal wetenschappers zo te manipuleren dat ze hen zullen helpen. Dr. Cal Meacham, één van deze wetenschappers, heeft dit echter tijdig door en probeert zich te verzetten, maar de buitenaardse wezens ontvoeren hem.

avatar van bennie jolink
Net als 'manos, the hands of fate' heb ik deze film alleen in de 'mystery science theater 3000' versie gezien maar ik denk toch een aardige indruk van de film te hebben....hoewel....het MST3k commentaar maakt deze film wel echt heel erg briljant.
Ik heb 'm nu drie keer gezien en het wordt alleen maar grappiger elke keer dat je 'm kijkt.

'help! everything has turned green! why? WHYYY?'
'maybe it's because you pushed the 'GREEN' button...'

hm. eigenlijk heel flauw........

avatar van Dogie_Hogan
Hmmm... deze "campy" kleuren-S.F is onlangs op DVD uit:
prima recensie en transfer.

Lijkt mij interessante S.F.; wie heeft de DVD al bekeken?

(Tja, en met Howard Huges' protégé FAITH DOMERGUE .)

leuke klassieker met goede effecten en verhaal voor die tijd. 4*

Ik vond het verhaal wat dunnetjes maar de speciale effecten en de decors waren fantastisch. Al met al een meer dan goede sf-b movie.

avatar van otherfool
Inderdaad zijn de sets best te doen. Helaas spraken die Heino lookalikes niet echt tot de verbeelding, maar gelukkig was het 'breinmonster' ubercool. Al met al geen onaardige film, al had het allicht allemaal wat wackier en memorabeler gekund.

3*.

avatar van Poisonthewell
Schitterende sets en special effects in een leuke, maar jammerlijk te serieuze, science fiction film. 3*

avatar van movie acteurs
De film heeft aardig acteerwerk, mooie sets en een goed verhaal. De uitwerking viel me helaas zwaar tegen. Het kleurgebruik is vrij flets en sommige geluidjes uit de film waren toch zwaar irritant. Voor de rest is dit nog wel een redelijke Science-Fiction film. 2,5.

avatar van dutchtuga
Het resultaat moest destijds overweldigend zijn, maar ook nu heb ik zitten genieten van de sets en de special effects. De matte achtergronden zijn vooral op Metaluna overduidelijk en de insecten lijken nergens op, maar de charme straalt hier weer vanaf. Ik hou van de 50's sci-fi. Tegen het einde wordt de toon wat te serieus, maar het deert de ervaring verder niet.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Door het hoog camp gehalte, overheerlijke houterige acteerwerk en ontelbaar veel onbedoeld komische momenten is deze science fiction eigenlijk prima om je mee te vermaken. Het is inderdaad jammer dat de film een wat te serieuze toon heeft, want iets meer zelfspot en iets meer monsters had het allemaal nog een stuk leuker gemaakt. Het is nu vooral lachen om de knulligheid. Het verhaaltje vermaakt, hoewel de film pas halverwege echt een beetje gaat lopen.

2 sterren.

Begint erg matig. Vond het een hele uitdaging de aandacht erbij te houden. De film werd echter aardiger en aardiger. Dit heeft de tand des tijds nauwelijks doorstaan, maar in de tweede helft is er gelukkig een gezonde dosis fun aanwezig. Dat komt vooral omdat het bloedserieus gebracht wordt, terwijl elk weldenkend mens weet dat je naar onzin zit te kijken. Hoewel de geloofwaardigheid continu flink in het geding is, wordt de film leuker naarmate het gekker wordt. Die insect alien, de apocalytische planeet, de maffe ruimtereis. En zo houd je een redelijk vermakelijke film over, waar je wel bereid moet zijn e.e.a. voor lief te nemen. 3 sterren.

avatar van RuudC
Jammer dat de score (en de interesse) relatief laag is. Wat de actie betreft mag This Island Earth misschien traag op gang komen, maar ik heb me er geen seconde mee verveelt. De hoofdpersoon komt in een situatie terecht die onschuldig lijkt, maar als kijker weet je dat er iets niet pluis is en dat brengt een gezonde dosis spanning met zich mee. Het is een heel keurige film voor jaren vijftig-begrippen. Niet voor niets zijn de hoofdpersonen wetenschappers. Of datgene wat ze uitkramen dan ook wetenschap is, weet ik niet. Ik ben nooit zo’n held in de exacte vakken, maar het zal me niks verbazen wanneer de inhoud niet meer is dan smijten met ingewikkelde termen. Niet dat het stoort overigens. Ik focus me liever op die gekke doctor Exeter met zijn Frankensteinvoorhoofd. Zonder meer een interessant persoon, omdat pas aan het eind van de film zijn bedoelingen duidelijk worden.

Het is jammer dat sommige mensen met termen als ‘camp’ aankomen. In het juiste tijdsbeeld geplaatst, ziet het er namelijk erg goed uit. Zou dit vandaag de dag uitkomen, dan zou ik ingestemd hebben. Het acteerwerk is ook erg houterig, maar dat kan je hen eigenlijk ook niet kwalijk nemen. De prent is trouwens prachtig ingekleurd en bovendien zien sommige special effects er heel cool uit. Je moet natuurlijk wel into klassieke sciencefiction zijn. De ontknoping is echt de moeite waard. Helemaal mooi trouwens dat nota bene een wetenschapper in de climax God aanhaalt in een tegenargument. Gekke Amerikanen..

avatar van Mac Hammer Fan
Wezens van een andere planeet willen naar de aarde komen omdat hun planeet bedreigd wordt door inslag van meteorieten. Oubollige science-fiction film die de tand des tijds niet heeft overleefd. De kartonnen decors zagen er toch wat te goedkoop uit. "This Island Earth" zal ik snel vergeten.

avatar van alexspyforever
Voor Star Trek en Star Wars stelde speciale effecten nog niet veel voor. Deze film lijkt hierop een uitzondering. Mooie sets dat wel maar op de echte spectaculaire dingen moet er toch worden gewacht tot onze protagonisten op de planeet Metaluna zijn.Dan zijn we ondertussen al meer dan een uur ver en was voor mij de lol er al lang van af en kon de afloop me nog maar weinig schelen. Flauw verhaaltje en karakters al vond ik dat monster er wel cool uitzien.

Ik meende met zekerheid een theremin op de soundtrack te herkennen, zoals het cliché dat ook wil bij SF-movies uit de jaren vijftig. Maar als je dan de technische fiche bekijkt, blijkt er geen theremin aan te pas te komen maar hebben de componisten een arrangement geschreven waarbij diverse instrumenten het effect van een theremin imiteren. Blijkbaar was of is de theremin een moeilijk te bespelen instrument en gaf men hier de voorkeur aan de perfecte imitatie. Het zegt, behalve de voor die tijd geavanceerde special effects, wel iets over de zorg die men besteedde aan de productie. Sommigen hier noemen het een B-film maar het is zeker veel meer dan dat.