Gorgo (1961)

Verenigd Koninkrijk
Sciencefiction

geregisseerd door Eugène Lourié
met Bill Travers, William Sylvester en Vincent Winter

Een zeebeving aan de Ierse kust zorgt voor een natuurramp. Dat zorgt ervoor dat de zeebodem open splijt, en daar een vervaarlijk zeemonster uitkomt, die de Ierse kust onveilg maakt.

avatar van otherfool
Gorgo zelf is nog wel OK maar de film vervalt in de tweede helft in een weinig subtiele en werkelijk eindeloze aanvalsgolf (met een hoop stock footage) op het monster. Nee, geef mij Beast from 20,000 Fathoms van dezelfde regisseur dan maar. Wel curieus zijn de Ierland vs Engeland sentimenten die soms de kop opsteken.

2*.

avatar van alexspyforever
Ik kon deze in tegenstelling tot mijn voorganger otherfool toch meer waarderen dan Beast from 20,000 Fathoms. De film moet het echter hebben van de monsteraanvallen die met speciale effecten en miniatuurafbraak gepaard gaan. Helaas heeft de film een nogal zwak en weinig origineel verhaal dat doet denken aan King Kong al vond ik het idee van moeder die haar zoon komt halen wel een interessant gegeven. Jammer dat die aanval zo lang moest duren. Misschien hadden ze beter wat meer tijd gestoken in karakterontwikkeling en dat vervelende joch eruit gelaten (die had dus geen enkele meerwaarde). Ook de vangst van Gorgo junior ging wel erg makkelijk.