Suspicion (1941)

Alternatieve titel: Argwaan

Thriller / Mystery

geregisseerd door Alfred Hitchcock
met Cary Grant, Joan Fontaine en Cedric Hardwicke

Lina McLaidlaw ontmoet Johnnie Aysgarth en wordt al snel verliefd op hem. Ze trouwen, maar het wordt Lina nooit duidelijk waar Johnnie zijn geld vandaan haalt. Omdat hij bovendien een vreemde interesse heeft voor vergiften, krijgt Lina haar bedenkingen over Johnnie's karakter. Dan overlijdt een vriend en zakenpartner van Johnnie op mysterieuze wijze.

Frappant, deze Hitchcock stond er nog niet op. Nog wel met Cary Grant. Wil ik zien!

TIP: In de nieuwe wehkamp in de dunne uitgave staat een box van Alfred Hitchcock met 5 thrillers voor 34€ is waarschijnlijk een fout maar ze moeten hem wel voor die prijs geven (ik heb hem besteld) ,allemaal toppers en zwartwit.

Sjonge, dat zijn de betere prijzen!

avatar van petey
Bevat:The Lodger, Downhill, The Man Who Knew Too Much, Sabotage, The Lady Vanishes (1938) en extra The Lady Vanishes uit 1979.

En staat ook voor deze prijs op hun website.

Beetje tegenvallend. Fontaine en Grant doet het wel leuk, maar van Hitchcock verwacht ik toch wel een spannender verhaaltje. 3 sterren

Tja, dit is dus mijn minste Hitchcock tot nu toe. Vooral het einde was een desceptie.

Ik lees op IMDB ook dat dit de invloed van de filmstudio was.

Mijn DVD heeft een kleur- en een zwart-wit-versie waarvan de kleur-versie 5 minuten langer duurt. Weet iemand wellicht het verschil tussen beide versies?

Ik zelf heb de kleur-versie bekeken en ben niet van plan snel de andere te kijken. De DVD gaat in de verkoop.

Ik zelf heb de kleur-versie bekeken

Waarom in hemelsnaam?

Wouter schreef:
Waarom in hemelsnaam?
Goede vraag!
Waarschijnlijk omdat de DVD zichzelf automatisch op de versie selecteerde.
En mischien ook omdat deze een paar minuten langer is???

Maar kun jij mij het verschil tussen beide versies noemen?

EmDee schreef:
Goede vraag!
Waarschijnlijk omdat de DVD zichzelf automatisch op de versie selecteerde.

Uiterst vreemd. Moest je niet eerst iets selecteren in het menu?

En mischien ook omdat deze een paar minuten langer is???
Maar kun jij mij het verschil tussen beide versies noemen?

Nee, maar ik weet wel dat de film in zwart wit is.....
En imdb heeft geen alternate versions (wel een remake uit '87), dus geen idee wat die vijf minuten zijn.
Wat staat er op de hoes of verder op de disc?

Wouter schreef:

Wat staat er op de hoes of verder op de disc?
Heb ook al op IMDB rond zitten neuzen maar kon niets vinden.
Op de hoes/disc staat verder niets wat betrekking heeft op een "extended" version.

Welke dvd is het? Want ik kan hem nergens vinden.

Het gaat gewoon om deze.

EmDee schreef:

Het gaat gewoon om deze.

Staat ook niks over twee versies.
Vreemd.

Begint veelbelovend maar het verhaal gaat uit als een nachtkaars. Teleurstellend einde. het blijkt dat de studiobazen Cary Grant niet als moordenaar wilden zien. Jammer!!!

Spoilertags!

Bedankt voor de tip.

avatar van Floris22
Het zou zeker in mijn top 5 van beste films staan als het einde niet zo'n deceptie zou zijn. De hele film is Cary Grant eigenlijk de slechterik, maar in de laatste 2 minuten wordt het hele verhaal omgegooid.
Tja wat moet ik ervan zeggen, van minuut 1 t/m 2 minuten voor het einde is het een fantastische film. Daarna gaat het idd als een nachtkaarst uit.
Als het einde was geëindig zoals je eigenlijk mag verwachten had deze film zeker 5* gekregen. Maar nu echt niet meer dan 3.5*

avatar van Poisonthewell
Let even op je spoilers Floris
Ik vond de film een beetje traag op gang komen, maar na een minuut of 20 zat ik er toch wel in. Het einde was wat teleurstellend, maar daar had je natuurlijk gif op kunnen innemen. Ik vraag me trouwens af of Joan Fontaine over meer dan een gezichtsuitdrukking beschikt. Ah well, verre van Hitch's beste werk, maar ook niet zn beroerdste.

avatar van Pieter Montana
Zondag 7 Januari om 12.50 op BBC2

keyser sose
Alfred Hitchcock is een man die zeer goed films heeft gemaakt tussen 1930 en 1960 ik moet zeggen dat psycho echt een goede film is vooral de laaste stukje maar deze film was echt slecht niet verwacht van hem

tom
Floris22 schreef:

Ik heb het idee dat er zeker nog ruimte is voor interpretatie over het einde. Grant blijft de 'slechterik' en zal zijn vrouw op een ander moment om het leven brengen. Het Liverpool-verhaal lijkt me weer een leugen van zijn kant, hij was volgens mij wel in Parijs met z'n maat.

avatar van Prudh
Well I'll be damned! Ik maar denken dat Vertigo mijn derde Hitchcock zou worden, komt deze ineens voorbij. Leuke verrassing, wel jammer dat ik me verslapen heb voor het begin... Dan is half 1 's middags ook een zeer onchristelijke tijd!

Om onconventioneel met het laatste te beginnen: prima einde voor een prima film. Tom legt het hierboven al uit. En de manier waarop Hitchcock de laatste scène heeft gefilmd... spannend! Constant die point-of-view-shots met een riggel aan de ene kant, een maniakale Grant aan de andere, oei! Een begenadigd acteur trouwens, die Grant, hulde.

Ik vind de stijl die Hitch hanteert om spanning te brengen in zijn films echt prima te doen. Je weet als kijker steeds vrij veel, maar uiteindelijk weet je niets... Het plot kan daarom ook alle kanten uit. Toch wordt de film wel vrij voorspelbaar tijdens het verhaalverloop, de film volgt eigenlijk een constant patroon: Grant is verdacht, Grant is toch niet verdacht, enz.

Op IMDB staat overigens een ander einde vermeld, een einde wat tijdens de test screening niet verkropt werd door het publiek. Het zou uiteindelijk moeten blijken dat Grant tóch een moordenaar was. Nu wordt het einde open gelaten, the mystery continues...

4*, op naar de volgende!

tom
Prudh schreef:

Een aanwijzing is de naam van 'de engelse vriend' van Beaky in Parijs zoals opgevangen door een ober in het restaurant. Het hoeft niets te betekenen, maar er gaat een sterke suggestie van uit.

avatar van boerenpummel
Een van de mindere films die ik tot nu toe zag van Hitch. Vooral het begin is nogal saai en slap. Daarna wordt de film wel redelijk spannend. Het einde is best goed gevonden eigenlijk. Het lijkt een happy end, maar dat is het niet. Volgens mij is het gewoon weer een leugen van Grant en Fontaine trapt er voor de zoveelste keer in.

avatar van Fikret8
De enige goed beoordeelde Hitchcock film waar nog geen Nederlandse uitgave van bestaat.

avatar van Fikret8
Fikret8 schreef:

Op dvd.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
De kleurenversie net bekeken. Heb me laten vertellen dat voor zo'n inkleurklus toentertijd (zo'n twintig jaar geleden gedaan met de toen beschikbare middelen) het gevolg kon zijn dat de film ietwat vertraagd werd over de totale speelduur. Mij is uitgelegd dat dit te maken heeft met framerate. Anyway, dit zou verklaren waarom de kleurenversie enkele minuten langer duurt. In het DVD -menu wordt ook niets vermeld over een andere cut. Het inkleuren is niet overal even goed gelukt overigens.. Aanrader is dus gewoon de zwart-wit versie te bekijken (mocht je die al kennen is dit een leuke optie).

Terug naar de film: Suspicion is uiterst sfeervol en spannend. Wederom weer een geslaagde thriller van de meester der suspense. Het verhaal kabbelt keurig voort maar blijft onderhoudend. Het einde is net iets te abrupt, maar Grant is ijzersterk. Zeer goed.

Ramon K
(mocht je die al kennen is dit een leuke optie).

Lijkt me niet.

Jij purist

Ramon K
Zinema schreef:
Jij purist

Nou, lijkt me redelijk normaal om de film in zijn originele staat te blijven zien bij toekomstige herzieningen.

Ik heb hier ook nog een dvd liggen van Suspicion zonder geluid en met intertitels om de dialoog te volgen. Die sla ik ook maar over.