Braven (2018)

Canada
Actie

geregisseerd door Lin Oeding
met Jason Momoa, Garret Dillahunt en Stephen Lang

Joe Braven is een nederige houthakker woonachtig langs de Amerikaans/Canadese grens. Op een dag wordt hij geconfronteerd met een stel drugskoeriers in zijn afgelegen hut in de bergen. De drugskoeriers weten echter niet dat de bescheiden Joe twee dynamische krachten bezit: een die vecht voor het leven van zijn familie en een die ervan geniet om te doden.

avatar van DreamTech
Nou net gezien het is het allemaal net niet! Jammer zitten toch een paar goeie acteurs in die het in andere films en series allemaal veel beter deden. Denk dat Bart Smit goeie zaken heeft gedaan met het speelgoed wat ze gebruiken qua wapens en Momoa als een soort Rambo nee niet echt, gelukkig is er familie en wat stomme politie ! Het allemaal beter gekund verhaal is op zich niet slecht maar ja, heb het vermoeden dat de hele mikmak in 2 a 3 dagen ff snel gefilmd is en de actuers ff een schnabbeltje hebben. Oh maar goed dat de laatste scene op t eind qua blue screen en special effect op t laatst was want was dit in t begin dan had ik hem afgezet dan bedoel ik de zee op de achtergrond zonder iets te verklappen dat is een foto want de golven bewegen niet maar ja al met al heb m gezien alles mee gezegd ! ( muziek maakt er nog wat van maar had het idee dat dat ergens anders uitkwam en me bekend voor kwam) 2 * voor de moeite !

avatar van Alathir
De golven bewegen toch duidelijk volgens mij ofwel loop ik te trippen.

Voor de rest is dit een niet al te memorabele actiefilm natuurlijk, geschoten in het mooie Canada. Verder is het weinig bijzonder qua verhaal en plot, maar Jason Momoa is gewoon een biest en het is dus wel genieten hoe hij als een echte Khal Drogo kipkap maakt van de drugskoeriers. Politie maakt weer een lakse indruk en oa. de blinde man van Don't Breathe speelt hier de vader van Momoa. Op zich een beetje een rare casting. Had dan Dwayne Johnson gecast als broer, dan hadden we pas iets gezien. Verder heb ik weinig te vertellen over deze film, het is oké voor liefhebbers van het actiegenre maar een meesterwerk hoef je niet te verwachten. Na de trailer had ik wel iets meer spanning en vettere actie verwacht.

avatar van Brabants
In het midden van onbekend land en winterse bergen maken we kennis met een bloeiende drugshandel wat op zich als verhaal al vrij bizar is. Als menig voorganger binnen dit genre is het verhaal weinig vernieuwend en maken slechts enkele details het verschil. De actie voelt verplicht en het subplot met de vader die lijdt aan Alzheimer zwaar overbodig. Ik heb er toch enigszins van kunnen genieten, maar heb ook veel kritiek. Laat het qua waardering daarom dan ook in het midden.

avatar van mixmaster
Leuke actie film met een simpel verhaal, er zitten goeie en slechte scenes in maar op zich heb ik me best vermaakt met deze film.

Het acteerwerk is niet geweldig maar toch wist me dat niet te storen, mede door het prachtige landschap en de actie scenes wist deze film me toch te boeien van begin tot eind.

avatar van macrobody
Niet heel slecht maar ook zeker niet erg bijzonder of zo. Lekker voorspelbaar allemaal en als je beste plan is om in je eigen val te lopen dan is de intelligentie ook niet erg hoog.

avatar van filmkul
Doorsnee actiefilm. Het verhaal is eenvoudig en niet altijd even logisch. De uitwerking is redelijk. De film begint wel wat traag, maar net als de verveling erin dreigt te sluipen, begint een kat en muis spel en volgt de ene actiescene na de ander. De film verloopt dan ook lekker vlot en is zo nu en dan spannend. Het acteerwerk is matig. Visiueel ziet de film er goed met uit mooi uitgekozen locaties. 2.5

avatar van Ajax&Litmanen1
De eerste drie kwartier zijn volslagen nutteloos en oninteressant, maar daarna wordt het allemaal vrij amusant. Je moet er een tijdje op wachten, maar de aanwezige actie is best te pruimen en Jason Momoa is wel vrij imposant en geschikt voor dit soort werk. Daarbij vond ik de fraaie beelden van een besneeuwd landschap ook sfeervol. Alles bij elkaar is het allemaal weinig groots en ben je 'm zo weer vergeten, maar het kan slechter.

avatar van schumacher
Lage scores vind ik niet terecht; het is geene top topfilm neen dat niet maar toch best te pruimen. Ik heb me geen seconde verveeld, inplaats van blindelings geweld bouwt men de film op en blijkbaar vinden velen dat maar niks, voor mij mag dat wel eens, het hoeft niet constant dat blindelings geweld te zijn.
Het landschap was ook top.

Zeker de moeite waard om eens gezien te hebben en die film verdient meer dan een 5/10 vind ik.
Ik heb al 100 keer minder goed gezien.
O, die kerel zie ik ook graag spelen, was al top in got en in frontier.

avatar van Agent47
Geen slechte film, maar erg voorspelbaar en gewoontjes. Acteerwerk was redelijk. Wel mooie beelden.

Een film voor een keer.

Lekkere actie film.
Ik ben wel liefhebber van dit genre mits goed uitgewerkt en dat zit wel goed met deze "Braven".
Actiescènes zijn goed gefilmd en de film toont soms fraaie landschap beelden van het geen waar het verhaal zich afspeelt.

ne goeie actiefilm ! het verhaal zal nooits de orginaliteitsprijs winnen , maar wie maalt er om , keek lekker weg , de sterkte van deze film was het fraaie noeste landschap , puik geacteerd en het moraal van het verhaal is toch een gewond dier beschermt zijn kroost !

Mooie omgeving... dat wel!

avatar van Timba69
Mijn hemel wat een slecht laatste kwartier. Van een voldoende naar slecht door dit slap uitgewerkte verhaal.

avatar van AJK
AJK
Best wel te doen.een kleine 3.0

avatar van Feike
Zelden zo’n “13 in een dozijn” voorspelbare film gezien, met een opeenstapeling aan fouten....

avatar van ikkegoemikke
“You know if you give the other half,
we're as good as dead.”

Ik las ergens een artikel met als titel : “10 Redenen waarom je “Braven” moet kijken”. Met enkele punten was ik het wel eens. Dat het een nostalgische terugblik is op actiefilms uit de jaren 90, is zeker een feit. Maar er zijn redenen genoeg om deze middelmatige actie film gewoon over te slaan (voor jou om deze redenen te ontdekken in de rest van mijn opiniestuk). Het is niet omdat Jason Momoa als “Aquaman” het witte doek onveilig maakt en daardoor bekend werd bij het bredere publiek, dat je deze film geslaagd kan noemen. Persoonlijk vond ik hem schitterend in “The Bad batch”. En zelfs in de belachelijk slechte film “Wolves” was hij diegene die de meeste indruk op me maakte. Zal wel liggen aan zijn indrukwekkend postuur en die speciaal gekleurde ogen. Maar zelfs die hypnotiserende ogen kunnen een film als “Braven” niet echt verbeteren.

In “Braven” speelt Momoa de robuuste bedrijfsleider van een houtbedrijf Joe Braven. En daarmee is de titel van deze film ook al verklaard. Joe is een goedhartig man die inzit met het welzijn van zijn werknemers. Zo toont hij zich bezorgd over een chauffeur die nog een lading moet wegbrengen. Hij is een rasechte familieman die zijn vrouw Stephanie (Jill Wagner)op een zilveren dienblad draagt en zijn dochter Charlotte (Sasha Rossof) verafgood. En dan is er zijn vader Linden (Stephen Lang) die tekenen van Alzheimer vertoont waardoor hij de kerstverlichting niet vind en vreemde vrouwen aanziet als zijn gestorven vrouw. En dat is dan ook de bron van alle ellende. Het moment dat Joe beslist om met zijn vader naar hun afgelegen blokhut te gaan om mogelijke opties te bespreken, beseft deze niet dat één of andere obscure drugsbende deze hut gebruikt als opslagplaats van een aanzienlijke hoeveelheid drugs.

Wat er zeker niet ontbreekt in “Braven” is het aspect voorspelbaarheid. Dat Joe en zijn vader aanwezig zijn op het moment dat de drugsbende hun waar komen recupereren, is niet bepaald een verrassing. Dat Joe’s dochter Charlotte tot het groepje van koppige tienerdochters behoort, kon je ook wel verwachten. En die koppigheid slaat dan ook nog toe tijdens de minst gunstige momenten, waardoor Charlotte ook nog eens aanwezig is tijdens de confrontatie. Nog niet problematisch genoeg? Geloof me, Joe’s vrouw Stephanie heeft ook een lidkaart van de club “filmechtgenotes-die-altijd-komen-opdagen-op-het-meest-verkeerde-moment“. Gelukkig dat Stephanie de olympische discipline boogschieten meester is.

Er zijn ook heel veel wat-krijgen-we-nu momenten. Vader Braven heeft wel last van waanbeelden en vergetelheden, maar blijkt goed te functioneren als hij onder druk staat. Al een geluk dat hij niet tijdens de confrontatie begon te ijlen en één van de bendeleden aanzag als zijn zoon. Dat zou nogal problematisch worden. Ook het feit dat een rondslingerend haarbandje al direct voor zo’n inzicht kan zorgen bij de drugsbaron, vond ik indrukwekkend. Verder was er nog dat nonchalant weggegooid mes als aas in zo’n immens woud. En hou je vast. Diegene waar het voor bedoeld was, stuit daar ook nog op. Redelijk lachwekkend als je die snul net daarvoor domweg ziet botsen tegen een boom, waarna hij er zo idioot naar kijkt en in zijn eigen denkt “Wat doet die boom hier in dit bos…”. Hilarisch.

Echt slecht is “Braven” nu ook weer niet. Maar je wordt ook niet omvergeblazen door deze clichématige actiefilm. Zelfs door het gebruik van een snel in het vuur gelegde bijl, zal je niet in extase raken. Uiteindelijk kan je alleen maar concluderen dat er al duizenden zulke films gemaakt zijn. Om toch positief te eindigen. Garret Dillahunt mag gaan aanschuiven bij de rij van meest intrigerende badguys uit de filmgeschiedenis. Een wreedaardig persoon die doodkalm iemands hoofd inbeukt om dan met een apathische blik iedereen aan te kijken. Inderdaad een psychopathisch overkomend figuur. Maar net zoals de rest van de film, niet echt innovatief en verre van snugger.

avatar van DiDa
Prima actiefilm zoals die zo uit de jaren 90 had kunnen komen.
Momoa is een prima actieheld. Tuurlijk is de film doorsnee, maar dat mag de pret niet drukken.

Goede acteurs en verder een strak tempo.

avatar van keimpeS
Niet echt overtuigend qua acteerwerk, niet echt origineel maar wel leuk voor een keer!

avatar van Phantasm
Aardige aktiefilm met een prima verhaal, kijkt lekker weg.

avatar van psychopath
Zodra je het plot leest weet je al direct hoe het zal verlopen.

Tis allemaal te soft, te voorspelbaar en Momoa's karakter ook een slappe zak die regelmatig klappen krijgt.

Leuk voor een keertje maar niet voor herhaling vatbaar.

avatar van john mcclane 2
Eerlijk gezegd vond ik dit niet de moeite waard .
Anderhalf uur was nog te lang voor deze inspiratie loze flut actie .
Nee,niet zo best .

avatar van broncode
Na de recensie van ikkegoeiemikke toch maar gaan kijken, en moet zeggen: goeie keus geweest. Om in dit genre toch het verschil te maken moet je met originele ideeën komen, en dat hebben ze zeer zeker gedaan. De relatie met zijn vader is goed uitgewerkt, en vormt de kern van het verhaal, en zeer zeker het emotionele hoogtepunt van de film. Ook zijn ze d'r in geslaagd om met een zeer originele kill te komen aan het einde van de film! Voor de rest blijkt Mamoa een prima aktie ster te zijn door zijn imposante voorkomen.
Ps zeer goede bad guy, maakt de film meer dan plezant.

avatar van boemboem27
helemaal niet verkeerd
duurde effe voordat er wat gebeurde maar daarna zat er voldoende actie in.
geen moment verveeld.
denk dat Mamoa wel eens een nieuwe actieheld kan worden mede door zijn imposante voorkomen.
aanrader

avatar van cor1946
Best een goede actie film in mooi sneeuw gebied. Momoa is best een goed acteur met zijn kop en lichaam.

Verstand op nul actiefilm met goede actie dat moet ik eerlijk toegeven nadat het er in het begin toch alle schijn van had dat dit een 26 in een dozijn televisiefilm zou zijn.