ad

Geregisseerd door: Conrad Rooks

Met onder meer: Shashi Kapoor, Simi Garewal en Romesh Sharma

Releasedatum: 1 augustus 1972

Over Siddhartha

Siddharta (Shashi Kapoor) is een brahmanenzoon die zijn leven wijdt aan het zoeken naar het ware zelf. Als asceet in de bergen mediteert en vast hij, maar hij vindt de waarheid niet. Zwervend als bedelmonnik hoort hij spreken over Boeddha, maar ook de grote Meester kan hem de waarheid niet geven. Dan stort hij zich in het wereldse leven, wordt minnaar van de courtisane Kamala, verwerft rijkdom en bezit, totdat hij voelt hieraan ten onder te zullen gaan.

image

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

• 19510 berichten

Nederlandse DVD in december bij Homescreen.

avatar van Ravenstein

Ravenstein

Ik heb het klassiere boek van Hermann Hesse uit 1922 al enkele malen gelezen. Lijkt me erg moeilijk te vertalen naar het grote scherm...

avatar van danuz

danuz

Heb - jammer genoeg - het boek van Hesse nooit gelezen, ken alleen zijn Narziss und Goldmund. Geen idee verder wat ik hiervan verwachten kan, maar benieuwd ben ik wel zeker.

avatar van sumitta

sumitta

De makers hebben in ieder geval hun best gedaan Hesse's verhaal zo getrouw mogelijk na te vertellen en nergens uit de bocht te vliegen. Waar het levensverhaal van Siddharta in het boek in prachtige contemplatieve volzinnen is verpakt, zijn de dialogen in de film vaak kort en beknopt om het verhaal maar in 80 minuten te kunnen samenvatten. Esthetisch gezien blijft de film wat achter, het spreekt veel minder tot de verbeelding dan het boek. Toch zijn sommige shots wel mooi gedaan, is de traditionele muziek op creatieve wijze ingepast en is Garewal als Kumala goed gecast. Minpunten van de film zijn verder toch wel sommige karakters die een beetje een karikatuur van zichzelf zijn geworden (met name bij Govinda en Kamaswami had ik daar last van), dat het in India gefilmd is met Indiase acteurs maar dat de taal Engels is (jammer!), de manier waarop de stem van de Boeddha ten gehore werd gebracht (die deed inmiddels erg gedateerd aan) en dat het allemaal een beetje behoudend en als een toneelstukje over komt en de tand des tijds op veel vlakken niet heeft doorstaan. Krap aan 3,0*