Bonneville (2006)

Drama / Roadmovie

geregisseerd door Christopher N. Rowley
met Kathy Bates, Jessica Lange en Joan Allen

Als op een vakantie plotseling haar man overlijdt, keert Arville terug naar huis om zijn lichaam te cremeren. Op dat moment wordt ze echter benaderd door hun vervreemde dochter Francine, die op een jaren eerder geschreven testament wijst waarin staat dat zij recht heeft op de as van haar vader. Arville meent dat het testament achterhaald is, maar kan geen recentere versie vinden. In Francines testament staat ook dat zij het huis krijgt waarin Arville en Joe woonden, maar zij is bereid die eis te laten varen als Arville de as binnen een week brengt. Daarop besluit Arville om samen met haar twee beste vriendinnen een autoreis te ondernemen van hun dorp in Idaho naar Santa Barbara in Californië, om de as aan Francine te overhandigen.

avatar van catweasel
Lijkt me een hele interessante film. Ik ben gek op Kathy Bates en Jessica Lange. Weinig van Joan Allen gezien, dus dit is de kans om dat in te halen.

Draaide o.a. op het filmfestival van Toronto, zal dus wel even duren voordat wij er hier iets van vernemen.

Hele goede cast idd.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Bonville is een gemiddelde roadmovie die zoveel meer had kunnen zijn. Helaas wordt de aandacht te veel gefocust op Lange die enigzins een uitgebluste indruk maakt. Laten we zeggen dat de plastische chirurgie haar gezichtsuitdrukkingen geen goed hebben gedaan. Ze acteert redelijk, niet echt goed zoals vroeger. Bates daarentegen schittert als vanouds maar krijgt te weinig speelruimte. Al met al vermakelijk maar ook clichématig en zoetsappig. Ook het tempo had een klein tandje hoger gemogen.
Twee sterren: gemiddeld.

avatar van flyer
Leuke film die lekker wegkijkt. Best vermakelijke vooral wat ze met de as doen van de gestroven man. En natuurlijk een dochter die een bitch blijkt te zijn. Alles bijelkaar het kijken best waard is

avatar van vph1272qm
heerlijke film, bates is geweldig.

Plot klopt niet, Francine is niet de dochter van hun beiden maar alleen van Joe.(De man van Arville)

Verder een heerlijke film!

avatar van kanjertje
Knappe film.
Heel vermakelijk.
Goede cast.

avatar van VierkanteOogjes
Leuke, lekker wegkijkende film.

Alleen....je hoort toch juist mooier te worden van plastische chirurgie? Jessica Lange ziet er, net als Meg Ryan, als een clown uit. Bizar....verkracht je gezicht!

3,5 *

avatar van nightbreed
Onschuldige en genietbare speelfilm/roadmovie.
Het is allemaal niet schokkend of speciaal maar dat kun je ook niet verwachten van een speelfilm.
De film is lekker rustig en kijkt erg makkelijk weg.
Het goede acteerwerk, de mooie beelden en de rustige regie maken deze film tot een prettige kijkervaring.
Geen zin in standaard psychopaten met lange messen, exploderende gebouwen, 20-jarige actrices die niet kunnen acteren maar wel mooi zijn of snelle auto's? Dan kan dit een ideaal filmpje voor jou zijn.

Zeker niet slecht, maar wel het soort film die je nogal snel vergeet. Verhaal vind ik op zich wel ok, maar de uitwerking is nogal banaal en fantasieloos. Bates en Allen spelen goed, maar Lange is al lang niet meer de actrice die ze ooit was; heeft zoveel aan haar gezicht laten prutsen dat enige expressie onmogelijk lijkt. Heel jammer. Vond ook dat sommige gebeurtenissen er onnodig bijgesleurd waren om toch maar aan die 100 minuten te komen. Het gaat hier toch om een delicaat onderwerp (iemands laatste wens), maar nergens worden de personages echt uitgediept waardoor dit veel weg heeft van de standaard-televisiefilm. Helaas. Ik was overigens wel verrast door de valpartij in de kerk, had dit niet echt verwacht.

avatar van Norma
Ik vond dit wel een lief warm filmpje, over verlies, maar ook -en vooral -over echte vriendschap. Bates, Lange en Allen zijn prima gecast als de drie vriendinnen met ieder hun eigen onhebbelijkheden en goede kanten. De film gaat niet al te diep en het verloop is voorspelbaar, maar het is leuk om de locaties (Bryce Canyon, Las Vegas etc) weer eens te zien als je er zelf geweest bent en de belevenissen van de drie dames on the road zijn goed genoeg voor een glimlach. Aardige feel-good!

avatar van Fran
Ik vond het een behoorlijk oppervlakkige film qua emoties. Haar man is overleden, dochter probeert haar huis af te pakken en het as moet ze inleveren maar toch bespeurde ik weinig emoties.

Verder was het geheel ook best saai. Nee, ik kan er weinig anders van maken: dit is niet mijn film.

avatar van mayhemblik
Leuke sentimentele weg film, een echte voel je goed film niet meer dan dat maar ook niet minder.

avatar van mayhemblik
[quote="VierkanteOogjes"

3,5 * [/quote]

Ik heb zelden mensen gezien die er mooier van worden, geef toch gewoon toe dat je ouder word.

avatar van Tommeh
Veel suffer dan de hoofdpersonages in Bonneville komen ze niet. 3 oude vrouwen die al gaan flippen bij een kopje koffie, een zwaaiende trucker en een trillend bed. Het voortdurende gegrinnik was in het begin nog wel aanstekelijk, maar kwam op een gegeven moment m'n strot uit.

Maar verder kijkt het allemaal wel aardig weg. De opzet als roadmovie is redelijk geslaagd met mooie plaatjes, fijne muziek en het nodige drama.

avatar van Spetie
Matig en luchtig filmpje, dat wel, die aardig begint, maar op de duur vrij eentonig wordt. De film bevat mooie beelden van Amerika, degelijke muziek, maar is het laatste gedeelte tergend saai en langzaam. De dames komen daarnaast ook niet echt interessante personages tegen en ondanks dat er behoorlijk wat dialoog in de film zit blijft het allemaal erg oppervlakkig. Verder is het allemaal erg zoet en voorspelbaar en weet de film nergens te verrassen.

avatar van Leo1954
Ik had niet zoveel verwacht van deze film. Zoet, plastische chirurgie op de mooie vrouw Jessica Lange, maar kijk, een heerlijke roadmovie, in een convertible (makkelijk bij het filmen en zo hoort het ook) en het kon dan zoet zijn en melodramatisch, het verhaal was eigenlijk ijzersterk. Deze trip door een prachtig Amerika, de verdeling van de as ik vond het een eigenlijk wel mooi. Verder zeer prettige vrolijkheid en een traan, puur Amerikaans. Maar ik kon er volop van genieten!

Ben het eigenlijk helemaal met de voorlaatste schrijver (spetie) eens.En nog eens punt.
Zonde van de tijd.

Vond de film beter dan ik had verwacht. Mooie road movie, zonder meer.
Het samenspel tussen de drie actrices is prima maar het was toch vooral, alweer, Kathy Bates die me het meest kon overtuigen.

avatar van Boenga
zeker niet slecht, maar er had toch wel véél meer ingezeten.
Ofwel had Rowley het drama moeten benadrukken, met meer diepgang in de personages en in het verhaal - uiteindelijk gaat het toch om een bloedernstig onderwerp - ofwel had hij er gewoon meer pit moeten instoppen. Hoezeer ik ook m'n best deed, ik kon Thelma & Louise (1991) maar niet uit m'n gedachten krijgen. Ook roadmovie/drama - waar de regisseur voor de pit(t) heeft gekozen, en die een stuk steviger in z'n schoenen staat dan Bonneville.

Aardig, maar niet aardig genoeg.

avatar van Erick1985
Heerlijk! Kan niet anders zeggen dan heerlijk! Wat een warme en leuke fijne film!

avatar van K. V.
Toevallig deze eens meegepikt en hij viel eigenlijk beter mee dan gedacht. 'k wist niet echt wat te verwachten, maar 'k vreesde een beetje dat het nogal een drama/sentimentele film ging zijn, maar dit viel reuze mee. Er was ook voldoende ruimte voor humor (bv die ringtone).
De cast deed het ook overtuigend, het leek toch dat ze zich goed amuseerden.
Verder zat de speelduur goed, niet te lang en niet te kort.
Toch wel aangenaam verrast.

avatar van bjerik76
Inderdaad een hele mooie film.
De actrices zetten goeie prestaties neer.
Mooie beelden om naar te kijken.

Wel bijzonder dat er midden in de woestijn een wandelaar blijkt te zijn die in the middle of nowhere opduikt, en ook het bierdopje op het eind was wel erg stom en onoplettend.
Er gebeurt idd niet veel, maar toch blijft het allemaal zeer de moeite waard de dames te volgens.
de enigste roadmovie waar in ieder geval geen aanranding in voorkomt,daar was ik bang voor, dat er weer allemaal dezelfde gebeurtenisjes in voor zouden komen.

Ook wel een beetje een open eind, want je wil toch wel weten hoe het verder met de dames is gegaan.

avatar van Erick1985
Net weer gekeken, blijft gewoon genieten...

avatar van Baboesjka
Een vermakelijke film. Niet de beste roadmovie die ik heb gezien, maar wel mooi en redelijk meeslepend. Het acteerwerk vind ik goed en de vrouwen zijn over het algemeen erg gezellig zo met zijn drieën. Op emotioneel vlak heeft het mij niet erg geraakt, ondanks het verhaal een trieste kant heeft. Wat dat betreft voelde het misschien niet echt en oprecht genoeg. Een voldoende. 3,5*