Becoming Jane (2007)

Verenigd Koninkrijk / Ierland
Drama / Romantiek

geregisseerd door Julian Jarrold
met Anne Hathaway, James McAvoy en Maggie Smith

Als de twintigjarige Jane Austen (Hathaway) voor het eerst verliefd wordt op Tom Lefroy (McAvoy), wordt ze voor het eerst geïnspireerd om te gaan schrijven. Maar het geluk mag niet lang duren, het grote verschil tussen hun afkomst en de status van haar eigen familie maakt hun relatie onmogelijk.

avatar van MissyNador
Jammer van het einde! Maar een prachtige film!

avatar van alie888
mooie sfeervolle beelden maar een beetje te veel gecopieerd van Pride and Prejudice die 100 keer beter is (en ja ik weet dat zij dat geschreven heeft). Ik vraag me trouwens af of Jane hem wel zo bijzonder zou vinden als ze het begin van de film had gezien. Als karakter is hij toch een beetje leeg..

avatar van kort0235
Toch wel een hele mooie film met mooi camarawerk en een lekkere Engelse sfeer. Anne Hathaway is niet alleen een prachtige vrouw, maar ze kan ook zeer goed acteren.
En de altijd weer boeiende Maggie Smith maakt dit Engels verhaal compleet.
Je moet wel van dit soort films houden, anders vind je het al snel saai, hetgeen ik beslist niet vond. Ja, inderdaad jammer van dat einde, een beetje cliché.
al met al toch een dikke 4.0*

avatar van Psyché et Amor
Viel me tegen.. Nadat ik alle romans van Jane Austen gelezen heb had ik toch iets anders verwacht van deze film. Ik weet ook niet in hoeverre deze film op feiten gebaseerd is.. dat moet ik eens uitzoeken. Maar het was in ieder geval niet wat ik me van het leven van Austen voorgesteld had.
Ik vond vooral Hathaway ongeschikt voor de rol. Ze acteert zonder emotie en zonder pit.. terwijl haar rol juist die was van een geemancipeerde zelfverzekerde vrouw.
McAvoy daarintegen was geknipt voor zijn rol! Hij zorgde ervoor dat ik deze film iets meer kon waarderen.
Ik geef deze film een 3.

Een langzame ontspanningsfilm met bijna geen actie. Ook niet zo'n pakkend verhaal. Pride and Prejudice is beter. Al is dat nog meer een meisjesfilm :-P Maar goed, ik kijk dan alleen naar de kwaliteit van zo'n film dus... Becoming Jane is verder technisch een goede film en kwalitatief is ie redelijk. Maar het acteerwerk vond ik absoluut een pluspunt! Van de bijfiguren vond ik de rollen van James Cromwell en Maggie Smith niet veel voorstellen in tegenstelling tot Ian Richardson die een interessantere, veelbetekende rol speelt als rechter en oom van Tom Lefroy (James McAvoy).

Ik geef de film een 3,5.

avatar van Gorillaz
Ik verwachtte weinig van de film voordat ik hem keek, maar hij viel me ontzettend mee!
Een film die je gaandeweg pakt, het begin vond ik goed, maar het werd steeds beter.
De verwijzingen naar Pride and Prejudice irriteerden me in het begin een beetje maar op een gegeven moment kon ik het wel waarderen. Het einde is natuurlijk tragisch, maar wel waarheidsgetrouw. Het zou natuurlijk wel heel raar zijn als Jane in de film ineens wel trouwt
Echt wel een aanrader voor de liefhebber van kostuumdrama's.
Het acteerspel van Anne Hathaway viel me ook mee, ik ben normaal absoluut geen fan van haar. Het enige minpuntje bij haar vond ik op sommige momenten haar accent, dat soms niet echt Engels overkwam.
James McAvoy vond ik ijzersterk, hij kan echt heel goed emoties acteren. Echt een goede acteur.

avatar van Fran
Mooi kostuumdrama met vooral veel mooie beelden. Toch komt dit zeker niet in de buurt van Pride and Prejudice. Wel leuk dat er toch een film van Jane Austen herself is uitgekomen. Fijn ook dat ze het verhaal niet overdreven hebben geromantiseerd en er een happy end van hebben gebreid. Ze zijn redelijk bij het echte verhaal van Jane gebleven. Toch werd ik er niet echt in meegesleept. Ik kan me vinger er niet precies op leggen want alle juiste ingredienten waren er, maar het was het toch nèt niet.

Greeneyelady1
Deze film was wel te verhapstukken. Ik ben gek op biografische drama's. Je kunt er vaak ook veel lering uit trekken.. ( al zeg ik het zelf ) Een mooie, gepassioneerde affaire wat zich tussen die 2 heeft afgespeeld.

avatar van Norma
Ik heb met plezier naar Becoming Jane gekeken, het ziet er allemaal verzorgd uit en bevat de voor het genre gebruikelijke ingrediënten. Toch mist het verhaal een beetje een eigen karakter en dat is jammer gezien het feit dat het over een schrijfster gaat die met zoveel zorg en liefde haar personages bedacht en tot leven riep. We zien Jane in een omgeving zoals zij zelf ook altijd beschreef met statige landhuizen, wijdse bossen en veelbetekenende danspartijtjes en we zien haar worstelen met gevoelens en gebruiken. Toch overtuigt het allemaal niet dat dit nou een portret van Jane Austen zou zijn; het had over ieder ander willekeurig romanpersonage kunnen gaan.

Ik vond het een prachtige film, heel gevoelig.

Ik vond de rustige opbouw heel geloofwaardig en niet saai. Hierdoor kon ik mij goed inleven in de hoofdrolspe(e)l(st)er. Ik vond het einde juist heel erg mooi en tragisch. Eigenlijk was ik blij dat er geen happy ending was, dat had de rest van de film afgezwakt voor mij.

De hele setting was mooi gefilmd en beide hoofdrolspelers vond ik erg geloofwaardig spelen. Sense en Sensibility was misschien nog wel een iets mooiere film, maar deze film viel mij 100% mee. Ik zal hem absoluut nog vaker willen zien, maar ik houd ook erg van kostuumdrama's.

avatar van soom
Of Anne Hathaway nu wel of niet op Jane lijkt, acteren kan ze zeker wel. Maar dat had ik ook al gezien, in Rachel getting Married, in Bride Wars, in Ella Enchanted. In genoeg films.
Die jurken zijn prachtig. Ik zou niet zo snel de vergelijking met Sissi's laatste jurk willen maken in Sissi, maar het is er niet ver vanaf. Ik vind de jurken namelijk geweldig. Soms denk ik dan ook dat ik in de verkeerde tijd ben geboren. Ik had ofwel geboren moeten worden rond 1950, dan had ik de opkomst van de grote 4 bewust meegemaakt, ofwel rond de tijd waarin mensen zo erg werden ingesnoerd dat ze niet konden ademhalen. Ja, dat lijkt me erg geweldig. Dus eigenlijk, zo te zeggen, als enigszins modern meisje in de 21e? eeuw, ik had hier niet moeten zijn, ik had in een andere eeuw geboren moeten worden. Mislukt....

James McAvoy is natuurlijk op en top geweldig in deze fictieve prent. Ik geloof wel dat er iets van chemistry bestaat tussen het tweetal James en Anne, en het is meeslepend genoeg om tot het einde toe te blijven boeien.

avatar van Blokland
Leuk! Een beetje saai af en toe, maar leuk!

avatar van Juud
Deze ligt hier nog steeds bij de dvd-speler, zonder dat ik hem ooit gekeken heb. Daar moet ik zeker gauw verandering in brengen!

avatar van nummervlinder
Nog niet gezien, maar heb er mijn twijfels bij. Het feit dat de hoofdrolspeelster een Amerikaanse is, terwijl Austen duidelijk van Engelse afkomst was, zint me niet zo. Ook dat we ervan zouden moeten uitgaan dat Austen het uiterlijk van een "godin" als ware heeft, zint me ook niet. Anyway, volgens mij is de film uitgegeven door de BBC "Miss Austen Regrets" meer getrouw aan de ware identiteit van Austen dan deze.

Het mag dan wel niet als biografie gezien worden, maar als het dat niet is, neem dan alstublieft niet de naam van een toch wel vrij grote schrijfster in de engelse literatuur voor het hoofdpersonage.

avatar van nummervlinder
Ok, heb weer wat meer research gedaan, en het zijn meer "speculaties" te noemen over het leven van Jane. Hoe dan ook, na het nu gezien te hebben moet ik zeggen dat het toch wel beter was dan verwacht .

AHWA
Niet onaardig, maar helaas niet boeiend genoeg voor een hoge score, mede door het taalgebruik, het oude Engels is toch niet echt iets voor mij, ik hou meer van modern Engels, en het wat fletse acteerwerk. Hathaway en McAvoy doen hun best, maar echt spannend wordt het nooit tussen de twee.

In Atonement deed McAvoy het stukken beter met Knightley, maar die film ging ook een stuk verder, en speelde trouwens ook in een andere tijd.

Anyway, niet beter dan de Pride & Prejudice-uitvoeringen van vorige jaren, maar wel leuk om te zien hoe ze aan dat boek begint

avatar van Aapje81
Ik sluit me volledig aan bij mijn voorganger.

Oh, ik houd zoveel van McAvoy!
En ik vond hem ook prachtig spelen hierin, heel sterk, de emoties die hij overbracht waren zo realistisch dat ik sneller dan normaal ontroerd was.

Een mooie film, geen absolute uitblinker, maar gewoon erg mooi. Het einde vond ik tragisch, maar wát een romantisch moment toen bleek dat Tom zijn dochter Jane had genoemd...

heb hem gisteren gehuurd, vond het wat tegenvallen.
teveel gecopieerd van pride and prejudice, die inderdaad
veeel mooier en boeiender is. voor mij is het een 3 waard.

avatar van brigittedam
Oke echt zonder twijfel meteen fan geworden van JAmes McAvoy! Wat een acteur, wat een verhaal. Anna Hathaway laat zich ook van haar beste kant zien. Tragisch maar prachtig liefdesverhaal. Heb hem vanmorgen gekeken en hij speelt nog steeds non stop af in mijn hoofd. Absolute aanrader, zeker voor de mensen die bekend zijn met het werk van Jane Austen... Geweldige schrijfster.

avatar van soap
Leuke vrouwen film maar ik vind het een exactie kopie van pride en predjudice. Alleen handelt het nu over jane zelf.

Heel erg teleurstellend.
Jane Austen heeft prachtige boeken geschreven over liefde, met bijtend commentaar op de verschillen tussen rijk en arm, deels gebaseerd op haar eigen levenservaringen. Daarom verdient deze schrijfster een veel betere biografie, dan deze film met een rommelig scenario, tegenvallende acteerprestaties en een zwakke regie.

Een gemiste kans en heel erg jammer.

avatar van J.Ch.
Safira schreef:
Oh, ik houd zoveel van McAvoy!

Eens voor het grootste gedeelte, behalve dan dat laatste. Persoonlijk vond ik de nadruk op de naam Jane nogal overdreven, als je bedenkt dat in die tijd bij wijze van spreken de helft van de vrouwelijke Engelse bevolking Jane heette. Denk Jane Bennet en Jane Fairfax, nota bene uit Austens eigen boeken...

Verder een alleraardigste film, niet erg verrassend maar ook niet teleurstellend. Ik ben geen liefhebber van Anne Hathaway en dat ben ik nu nog steeds niet; ook vind ik het vreemd dat ze een Amerikaanse die rol laten spelen. Eerlijk is eerlijk, aan de andere kant vind ik het totaal geen probleem dat ze een Schot de rol van de Ierse Tom Lefroy laten spelen. Maar dat is James McAvoy, dus dan mag het...

Af en toe stoorde ik me aan het taalgebruik, vooral aan dat van Jane, dat soms wat geforceerd klonk, alsof de schrijvers haar per se voortdurend in boekentaal wilden laten praten. Echter, de scène in de bibliotheek waarin Jane met de mond vol tanden staat, is dan wel weer heel leuk!

En verder? De kostuums waren prachtig, de muziek aardig, het acteerwerk doorgaans goed. Ik weet eigenlijk niet precies wat er mist in deze film. En toch is de film het nét niet, er had denk ik meer in gezeten. Maar goed, het blijft een aardige film voor liefhebbers (zoals ik dus), en die zijn er zat, denk ik. Niet al te hoge verwachtingen hebben dus, en dan gewoon kijken!

Mooie film. Jammer voor het einde.

avatar van Carl
hele mooie film, en heel ander s dan Pride & P.
De muziek vond ik veel stijlvoller en met meer inhoud gecomponeerd dan die van P & P. En waar de karakters van P & P soms wat té karikaturaal werden, bleven de karakters hier allemaal acceptabel.

Ik vond het einde juist heel sterk, de argumenten waarom het niet anders kon gaan dan zoals het ging, verwoordde "Jane" zelf nog het beste. In die tijd was er geen andere uitweg.

Goeie film waarin een meisje voor het eerst verliefd wordt, maar in een tijd waar status en afkomst hun relatie onmogelijk maakt. Een redelijk standaard, maar degelijk en mooi aangekleed kostuumdrama. Niet zozeer een biopic, maar meer een liefdesverhaal met Jane Austen in de hoofdrol. Hier en daar een tikkeltje langdradig, maar de cast doet het goed en daardoor nog net 3.5 sterren.

avatar van anne J
BBarbie schreef:
Heel erg teleurstellend.

Een gemiste kans en heel erg jammer.

Yes! Hier ben ik het volledig mee eens. Deze comments geven ook mijn score aan.
Ik was teleurgesteld bij het zien van de film gisteren, jammer. Erg zwak einde ook trouwens, niet vanwege het idee van het einde an sich, dat had goed kunnen werken, maar het schortte geloofwaardigheid. Slechte make-up o.a.

avatar van nadrin
Anne Hathaway speelt hier biezonder knap haar rol.
Al mag dat ook gezegd van de gehele cast met uitzondering van Laurence Fox die een even stijve hark blijft net als in Lewis. Wat daar beter past als in deze film.
Voor de rest een dicht bij de waarheid leunende biografie die op geen enkel moment gaat vervelen. Eigelijk zou het net zo goed een gewoon liefdesverhaal van Jan met de pet kunnen geweest zijn.
Het verhaal neemt je vlot mee en ik heb me gedurende de twee uren niet eenmaal verveeld gevoeld

Een typische kostuumfilm die het moet hebben van zogenaamde grappige romantiek en die het verhaal vertelt van een jonge vrouw die de inspiratie voor haar boeken uit haar eigen dramatische leven haalt. Het verhaal komt moeizaam van de grond en mist naast spanning vooral ongedwongenheid. Anna Hathaway is geloofwaardig als de snibbige, ironische hoofdpersoon; ze probeert zo Engels (Brits) mogelijk te praten. Hetzelfde geldt voor James McAvoy als de galante gentlemen.

Zeer matige film. Dan zijn er ook wel veel betere films in dit genre dan deze, zoals Pride and Prejudice, Notebook etc. Dat komt ook niet alleen door het verhaal, maar ook door de hoofdrolspelers. James McAvoy is geen intressante acteur, mede door hem is ook de filme Atonement geen topper.