Venus (2006)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Komedie

geregisseerd door Roger Michell
met Peter O'Toole, Jodie Whittaker en Vanessa Redgrave

Maurice, Ian en Donald zijn drie gepensioneerden die elke dag bij elkaar komen in hun favoriete pub om tezamen een glas te heffen, medelijden te hebben met de huidige staat van de wereld en geven elkaar goed geplaatste steken onder water. De tand des tijds heeft hun lichaam trager gemaakt, maar niet hun behendige hersens. Het verhaal begint wanneer de ouwe vrijer Ian vurig de komst van de tienerdochter van een nicht afwacht, het meisje komt voor hem zorgen. Aangekomen blijkt de brutale plaaggeest Jessie het tegenovergestelde van wat hij verwachtte: zo had hij haar bijvoorbeeld een exemplaar van één van Bachs Passies gekocht, maar het meisje verkiest toch maar MTV. Het duurt dan ook niet lang of Ian loopt van pure frustratie jegens de capriolen van zijn gast de muren op. Maar Maurice, een ietwat bekende acteur, begint de energieke jonge vrouw heel leuk te vinden en al gauw gaan de twee overal samen naartoe. Hij neemt haar mee naar het theater en zij neemt hem mee naar de discotheken. Maurice ontdekt en beleeft zijn tweede jeugd... en de leeftijd heeft niets gedaan om zijn verlangen naar vrouwelijk schoon te dempen.

avatar van Koos
Dit verhaal spreekt me erg aan! Peter O'Toole kreeg een Golden Globe nominatie voor zijn rol. Ik hoop dat hij 1 maart ergens te zien is in Nederland!

avatar van The One Ring

avatar van Koekebakker
Zag zaterdag de laatste 30 a 40 minuten en vond die erg mooi. Ingetogen en sfeervolle impressie van melancholieke mannen op leeftijd.

Wat mij betreft een ongelooflijke aangrijpende film. Eerste helft vond ik vrolijk en leuk en de 2e helft wordt een stuk aangrijpender. Erg goede acteerprestaties, ga ik zeker nog een keer kijken. Brok in de keel film en de dames houden het zeker niet droog. Aanrader!

avatar van subder
The One Ring schreef:

ja..wou ik net zeggen

avatar van Goodfella1812
Geef de film 2,5 ster voor de uitstekende acteerprestaties! Verder is het niet mijn type film, een oude bejaarde die niet van een jong meisje kan afblijven heeft bij mij persoonlijk niet de juiste uitwerking van een brok in m`n keel film.

En O`Toole staat inderdaad erg bizar op de poster maar in de film zelf ziet ie er al net zo bizar uit, is nou eenmaal niet meer de jongste he.

geef de film 3,5 ster, Je krijgt echt het gevoel dat peter O' Toole in de film zijn laatste leven uitblaast ,erg aangrijpend.

Goodfella1812 schreef:

Hier kan ik mij goed bij aansluiten, al geef ik hem een half puntje minder .
1 van de films die me totaal geen emoties teweeg bracht , ook heel af en toe leuke humor maar daar houd het wel bij op.

jammer

Zelden een film gehad die eigenlijk geen ruk aan is, maar toch heb afgekeken. Ik vondt het acteerwerk wel oké, maar zoals hierboven al vermeld staat is het ook niet mijn type film.
Ken films met britse accenten die tientallen malen leuker zijn.
van mij krijgt hij 2 *

Ik vond 'm erg leuk. Vooral Peter O Toole was goed. Ook Jodie Whittaker was aangenaam om te zien als 'ordinair sletje'. Tevreden de bios verlaten. 3.5*

avatar van kleez
De eerste 3 kwartier vond ik niet zo heel erg veel aan. Heb de film
dan ook in 2 keer gekeken. Op dit moment vond ik de film eigenlijk
2,5*. De laatste 20 minuten krijgt de film toch een geheel andere
wending en tja... toch een soort van 'goed gevoel' na de film.

3,5* vind ik eigenlijk iets te hoog, omdat ik erg zou balen als ik
voor de bios hiervoor betaald had! Voor de bios zou ik dus een
andere film pakken. Daarom van mij 3*

avatar van ralfsjam
zorg dat je naar de wc geweest bent, pak een dubbele borrel of iets, ga lekker zitten en..... geniet!!! een ****1/2
wat een heelijke film is dit zeg. ouwe mannetjes in top vorm. en wat een mooi meisje...

(vooral die roggelende ademhaling de hele film door van Peter, geweldig!)

Weer zo´n `tsja`-gegeven: Oude man wordt bevangen door nicht van zijn beste vriend, die als verpleegster haar oom verzorgt. Een band ontstaat, waarbij hij zijn jeugd hervindt en zij haar zelfvertrouwen wint. En het pakt goed uit. Toegegeven, er zijn wat wrange, goedkope momenten, maar overall redt Michell zich uitstekend. Wat helpt is dat de randjes niet worden vermeden. Peter o’Toole is een beetje een flamboyante oude viezerik, en Jodi Whittaker een beetje een jeugdige profiteur van de bejaarde man, waardoor Michell hun relatie redelijk overtuigend tot een goed eind weet te brengen. Belangrijk, de film bevat een paar uitstekende one-liners en een gros dialogen uit het boekje. Het eerste kwartier is een perfecte binnenkomer.

Weet iemand toevallig hoe het klassieke stuk heet wat gespeeld wordt als de twee oudjes samen dansen in de kerk???

montoyaruler
niet echt een geweldige film, maar wel heel goed geacteerd. toch genoeg aardige momenten om 3* te geven

avatar van Jan met de pet
Een 2,0 nee kon echt me geen moment boeien.

Prachtige film met meer dan uitstekend spel en regie.

3.5

had me er heel wat meer van voorgesteld. Heb um afgekeken, meer vanwege het acteerwerk dan de inhoud van de film.
Eén ster van mij.

Schitterende film met een wereldrol van O'Toole.

Gemengde gevoelens met deze film. O'Toole speelt ontroerend mooi en het gekibbel en gegrap tussen de 2 oudjes over ouderdom en de dood is erg humoristisch. De verhouding tussen O'Toole en de jonge (miscaste!) Whittaker komt alleen niet uit de verf en voelt zelfs erg ongemakkelijk aan. Michell maakt er ook een potje van met het rommelige scenario. Het is dat O'Toole dus enigzins de film nog redt, anders had het een dikke onvoldoende geworden.

avatar van Drs. DAJA
Wat moet je doen wanneer je één van de grootste rollen in de filmgeschiedenis hebt gespeeld en geen Oscar krijgt? Juist, het nog een keer proberen. De prijs ging Peter O’Toole al in de film Lawrence of Arabia aan de neus voorbij. Bijna vijfenveertig jaar en een behoorlijke verzameling aan rimpels later, kreeg de beste man een zoveelste kans. Met zijn rol in de film Venus kreeg hij een achtste nominatie, die net als alle andere niet werd verzilverd.

Dat O’Toole geen jonge vent meer is die de harten van alle vrouwen veroverd, wist regisseur Roger Michell maar al te goed. In Venus speelt O’ Toole Maurice, een acteur op leeftijd die worstelt met zijn oude dag. Hij speelt zo nu en dan nog eens een filmrolletje, maar het grootste deel van z’n tijd slijt hij in het café. Eén van z’n vrienden, Ian, meldt dat een ver familielid hem thuis komt verzorgen. Tot Ian's grote schrik heeft hij te maken met een 19-jarige irritante puber met een talent voor desinteresse. Maurice is ondanks zijn leeftijd nog altijd geïnteresseerd in vrouwelijk schoon en probeert contact te maken met het meisje. Hier slaagt hij in en er ontstaat een vreemde relatie tussen de twee.

Lees deze review hier verder: http://www.moviemotion.nl/content/review/5176/Venus_Cynisch_ouderdomsdrama.html

avatar van T.Bos
Wat moet je met deze film? Een ouwe bok met een jong blaadje. Een film exclusief voor het gerief van een ouwe bok die niet geleefd wil hebben zonder een Oscar. Het verhaal wil niet overtuigen. Ben er niet kapot van.

avatar van Donkerwoud
Van oude mensen en de dingen die voorbij gaan in een onweerstaanbaar cynische romantische komedie. Een groepje oudjes wordt geconfronteerd met een jonge vrouw die in hun leven verschijnt om een van hen te verzorgen. Haar gedragingen en moraal zijn zo anders dat ze echter van een andere planeet lijkt te zijn gekomen. Peter O' Toole speelt een van de mannetjes, die een seksueel getinte relatie begint met het jonge wicht. Zowel hij als zij wil daarmee zich verrijken, maar dat heeft een hoge prijs.

De toon ligt ergens tussen pijnlijk sarcasme en luchtige feel-good in, en dat werkt in dit geval wonderwel. Ik heb zeker een aantal traantjes uit de ogen moeten vegen om het subtiele acteerwerk van met name Toole. Maar ook het jonge ''breezersletje'' Jodie Whittaker is een genot om naar te kijken door de manier waarop zij flink tegengas geeft aan de oude viespeuk. Sommige van de seksuele scenes zijn pijnlijk om naar te kijken, maar juist daarom ook weer interessant. Dit is geenszins de crowdpleaser zoals Notting Hill van dezelfde regisseur was. Uiteindelijk is het mooi drama over de onzekerheid en de bandeloosheid van het jong zijn tegenover het verval en de berusting van het oud worden.

avatar van Donkerwoud
The One Ring schreef:
O'Toole staat wel bizar op de poster...

Het past wel binnen de toon van de film, die inhaakt op het verval van mensen. En daarin is het toch wel passend om een vedette als Toole te laten zien als een oud, verschrompeld mannetje.

O'Toole als kwetsbare oude acteur in misschien wel de rol van zijn leven.

Beitel
Soms is de muziekkeuze wat matig en de citaten van Shakespeare waren wel een beetje afgezaagd. Toch drijft deze film verder in een meer van menselijkheid. Menselijk op een manier die weinig filmmakers aandurven. De film draait om verval, verlangen en de bizarre relaties die mensen op zo'n manier kunnen hebben. Het gedrag van de hoofdpersonen is eigenlijk kortzichtig en manipulatief, maar ook zo ongelofelijk menselijk.

Dat maakt Britse cinema zo bijzonder: het gevoel dat je naar mensen zit te kijken, in plaats van personages. Het gevoel dat je een stukje van hun levens ziet, in plaats van een verhaaltje.

Mooie aangrijpende film, goed gespeeld ook.

avatar van missl
Wel goed gespeeld maar toch afgezet. Film is erg traag en ik vind het een beetje vies dat die man steeds zo naar een meisje kijkt.

avatar van JJ_D
Ben het in feite eens met Apster.
Visueel is 'Venus' een keurige film en er zitten emotioneel enkele goeie momenten in, maar het basis-gegeven is nogal voorspelbaar en werkt helaas niet naar behoren. De uitwerking is hier en daar zelfs nogal gratuit (Shakespeare-sonnetten, of borsten op het scherm ), maar Michell houdt het esthetische niveau gelukkig bovengemiddeld (aardige regie, goeie muziek, ...).
Wie de som maakt, begrijpt dat 'Venus' een matige film is.

Mooie en pakkende film over een oude man die zijn wilde haren nog niet echt kwijt is, althans, tussen de oren.

Vooral in het begin wel enkele komische momenten als die oudjes onderling zitten te bekvechten.
Naar het einde toe komt er toch wel het onvermijdelijke sentiment om de hoek kijken, maar mede door 't goede acteerwerk vind ik de hele combinatie best wel geslaagd.

Zeker eens een keertje zien.