Sausage Party (2016)

Animatie / Komedie

geregisseerd door Greg Tiernan en Conrad Vernon
met de stemmen van Seth Rogen, Jonah Hill en Kristen Wiig

'Sausage Party' volgt de queeste van een worst naar zijn oorsprong. Het betreft een worst die uit een winkelwagentje is gevallen. Samen met zijn nieuwe vrienden begint hij aan een gevaarlijke reis door de supermarkt om voor de verkoop van 4 juli weer in de schappen te liggen.

Vanaf 18 augustus in de bioscoop (Universal)

Trailer geplaatst

Leuke trailer! Vooral de Saving Private Ryan referentie is erg nice gedaan.

avatar van Ajax&Litmanen1
Ha, lachen! Eindelijk eens een animatiefilm die gericht lijkt op volwassenen. Dit kan leuk worden.

avatar van Donkerwoud
Of ik als 'volwassene' werkelijk zit te wachten op pratende worsten...

avatar van Ajax&Litmanen1
Donkerwoud schreef:
Of ik als 'volwassene' werkelijk zit te wachten op pratende worsten...

Ook genoeg volwassenen die kijken naar films met een eekhoorn die een nootje zoekt, een groen moerasmonster en pratend speelgoed op een kinderkamer. Dan kan dit er ook nog wel bij, helemaal als ze het aandurven wat gewaagde humor te gebruiken.

avatar van Donkerwoud
Ajax&Litmanen1 schreef:

Ook genoeg volwassenen die kijken naar films met een eekhoorn die een nootje zoekt, een groen moerasmonster en pratend speelgoed op een kinderkamer..

Precies mijn punt: waarom dan geld verspillen aan dit soort onzin? Zie liever dat ze echte animatie voor volwassenen maken. Dit ziet eruit als gewoon hetzelfde, maar dan met puberale grapjes.

avatar van John Milton
Ach, het hoeft niet allemaal Perfect Blue te zijn. Als ik niet te kritisch ben en de melige pet op zet, denk ik dat dit nog wel eens best genietbaar zou kunnen zijn, al is het twee forse stappen voorbij bedenkelijk niveau

Bélon
Donkerwoud schreef:
Zie liever dat ze echte animatie voor volwassenen maken.

Die maken ze in Japan genoeg

Dit kan best grappig worden, duurt met 83 minuten ook niet al te lang. Geheel nuchter ga ik 'm niet kijken denk ik.

avatar van Flitskikker
Ziet er leuk uit! Komt er ook een dub?

avatar van Verhoeven
!WTF!

levioswag schreef:
ik vind het wel echt slecht dat het 16 jaar en ouder is. kon beter 12
Waarom? Daar zijn er toch al genoeg van? Wat differentiatie is toch alleen maar goed? En vanuit marketing perspectief snap ik het ook wel, na het succes van Deadpool. Ze zijn nu wellicht net wat minder huiverig dan normaal.

Ik krijg juist wat van al die PG 13 neigingen.

avatar van rep_robert
John Milton schreef:

Ik krijg juist wat van al die PG 13 neigingen.

levioswag schreef:
ik vind het wel echt slecht dat het 16 jaar en ouder is. kon beter 12

Nou, als je de befaamde scène op het einde ziet dan snap je ook echt wel dat het een 16+ film is. Holy shit, de bioscoopzaal ging kapot. Ik denk dat dit het meest disturbing is wat ik ooit gezien heb in een film... And boy did I like it

De hele film leunt Sausage Party eigenlijk op dit leuke concept en de ene keer komt het er beter uit dan de andere keer. Soms denk je dat ze er iets meer uit hadden kunnen halen, maar wanneer het einde naar voren komt wordt deze film een instant cult classic. Wellicht stotend tegen een aantal zere beentjes van mensen die het onnodig en overdreven vinden, maar ik vind het (h)eerlijk en verfrissend dat ALLE remmen los worden gegooid en er gewoon een letterlijke "fuck it" mentaliteit op los word gegooid.

Een einde waarin zoveel gebeurt dat ik het nog een aantal keren terug MOET zien om het allemaal even te laten bezinken haha.

4* !!!

avatar van vindorent
Net gezien in de bios in Dublin en vond hem tegenvallen. Er zitten zeker wel grappige en leuke stukjes tussen die soms goed werken, maar helaas werken ze te vaak ook niet. De meeste grappen kwamen ook al in de trailer voor helaas. Het einde van de film vond ik nog het sterkste gedeelte van de film, daar kwam voor mijn gevoel pas de echte Seth Rogen-humor naar boven, die ik eigenlijk meer in deze film had verwacht en had willen zien.

avatar van mjk87
Vermakelijk. Niet elke grap is even raak, en sommige worden te veel uitgemolken, maar over het algemeen is dit en vorm van absurdisme die ik goed kan hebben, en net als in het uitstekende Zootopia dient dit ook als maatschappijkritiek, al is het in deze film vooral de bedoeling iedereen op de hak te nemen. En hoewel dat lukt, is deze film vooral één grote middelvinger naar religie en dan vooral naar de gelovigen. Zoals rep_robert is al zegt is alleen al die laatste scène het kijken waard maar er zijn er meer, al kennen we daarvan de meeste al uit de trailers. Geen film die ik per se en tweede keer wil zien, maar wel uitstekend eenmalig vermaak. 3,5*.

avatar van skinny_tie
rep_robert schreef:
Maar de classificatie is op basis van geweld, niet seks, de seks is geclassificeerd als 12+. Het zou mij niet verbazen als de film ook als 12+ had kunnen worden geclassificeerd, aangezien het geweld in BvS of Suicide Squad ook als 12+ zijn geclassificeerd. Helaas kan ik wel het vragenformulier (pdf) voor de Kijkwijzer-classificatie vinden, maar niet de scorekaart.

avatar van skinny_tie
Deze interessante podcast van Tyler Smith over Sausage Party gaat met name over de religiekritiek, en waarom deze volgens hem niet goed genoeg uitgewerkt is.

Fonzzz002
Sausage Party vond ik ok om gezien te hebben, maar de film sloeg naar mijn idee niet goed in wat het probeerde te zijn. Het is bedoeld als een harde animatiekomedie voor volwassenen, soortgelijk als South Park of Family Guy, maar ik kon weinig tot niet lachen om de humor. Sausage Party probeerde te hard om grof te zijn zonder dat de grofheid op humoristische wijze werd gebruikt. Een groot deel van de humor bestaat uit schattige animatiefiguren schokkende dingen laten doen zoals harde scheldwoorden gebruiken, drugs, expliciet geweld of andere dingen. Op het eerste gezicht vond ik het grappige geziene het de indruk wekte een Disney/Pixar achtige film te zijn en om dan plots zulke harde woorden te horen vormde een grappig contrast, maar op gegeven moment bleven ze eindeloos deze humorstijl vasthouden, zonder iets met de schokkende dingen te doen wat nog niet eerder is gedaan. Iets als South Park vind ik grappig omdat iedere aflevering op slimme wijze een bepaalde boodschap heeft over de maatschappij, in Sausage Party kon ik niet een duidelijke boodschap uit het verhaal halen waardoor de grofheid geen indruk maakte.

Omdat de humor mij niet veel deed was een groot deel van deze film een ietwat saaie zit, maar er waren genoeg leuke dingen in verwerkt om mijn aandacht erbij te laten houden. Ten eerste: het concept is origineel en de sterkste elementen van de film vond ik het idee en de scenes waarin je het verhaal in werking zag. De wijze hoe het eten naar mensen kijkt voelt als een religie en de film stelt de vraag: wat als mensen erachter kwamen dat er een hel bestond, maar geen hemel? Deze “wat als” vraag komt met wat interessante ideeën. Daarnaast zijn de menselijke personages op een erg leuke cartooneske wijze vormgegeven, en de energierijke animaties van de personages passen perfect bij de toon van de film.

Geen film die ik aanraad te zien, maar als je het een interessant idee vind en kunt lachen om schokkende humor zou ik het ook niet afraden. Eén van de meer vergeetbare animatiefilms van het jaar, maar ik heb vele male slechter gezien.

avatar van john mcclane 2
De eerste reacties zijn lovend !
Slim grof , en met jawel een diepe boodschap.
Boodschap,
Maar serieus , hoor enkel positieve geluiden.
Ga zeker kijken .

Bélon
Als je ongein wil zien: pak een biertje (of 2) en ga deze film zien.

Vermakelijk op en top met goede animatie en de "Woody Allen Bagel" gespeeld door Norton vond ik echt hilarisch. Tempo is goed. Filmpje vindt het wiel niet uit en is ook niet zo écht grof -OK wel 16+- maar wat wel belangrijk is:

De film is origineel -ook mede in de zin dat Westerse animatie voor volwassenen zeldzaam is-, dus 4,0*

avatar van Shinobi
"Once you see that shit, it'll fuck you up for life. Good luck! Have fun!"

Grappig dat dit idee van Seth Rogen na zoveel jaar eindelijk het levenslicht heeft gezien.

Sowieso is dit concept waarin pratend voedsel de hoofdrol speelt onzinnig te noemen, maar hé als Disney en Pixar iets soortgelijks met speelgoed, auto's enz. kunnen doen, dan kan dit er ook nog wel bij. Hoewel je je als kijker niet moet vergissen met de volwassen aard van de content; kleine kinderen zullen hier niet geheel ongeschonden uit komen. Daarentegen is het toch fijn dat er na lange tijd weer eens een animatiefilm voor volwassenen is uitgekomen.

In eerste instantie dacht ik dat 'Sausage Party' vol zou inzetten op platte humor - zeker met iemand als Rogen hierachter -, des te verrassender is het dat er zowaar een diepere laag onder verscholen ligt. Weliswaar ligt het er niet allemaal even dik op, maar er wordt slim gespeeld met allegorie en een flinke dosis maatschappijkritiek. In principe kunnen we het erop houden dat er met niets of niemand rekening wordt gehouden.

Helaas moet gezegd worden dat men soms iets te veel over-the-top gaat, alsof het maar schelden om het schelden is. Desondanks zitten er een aantal leuke referenties in verwerkt en zijn de woordgrappen inventief. Het toppunt blijft uiteraard de absurde finale. Overigens kan de animatie zelf ermee door, vooral gezien het feit dat de film in elkaar is gezet voor een bedrag onder de 20 miljoen dollar.

Al met al een vermakelijke animatiefilm die voldoende blijft boeien over de gehele speelduur.

Dikke 3,0 sterren.

avatar van Walter S.
Vannacht gezien, hoewel de humor voor een deel wat voorspelbaar is (drugs & sex) zat er genoeg goede grap in deze film en vond ik sommige dingen wel aardig gevonden (Frankfurters die de juice uit willen roeien) en leidde het algehele idee wel tot een zeer vermakelijke animatiefilm . En -hoewel sex grappen voorspelbaar zijn bij Amerikanen- de finale was allesbehalve voorspelbaar en wel erg grappig.

Waarom wordt er toch zo vaak aan de animatie begonnen als er aan het verhaal nog zo veel moet gebeuren? Verkwisting van talent en tijd.

Matig geheel met grappen die enkel kinderen kunnen waarderen... Al zijn het "volwassen" grappen.. 2*

avatar van Timothyvdmeer
Erg leuke film. Wel met makkelijke grappen soms maar verder erg vermakelijk.

Grappige film!

avatar van El ralpho
Of je worst lust!

Een ding moet ik de makers van Sausage party nageven: origineel is het concept zeker. De uitwerking voelt echter een beetje magertjes aan en met name de puberale en vooral hele flauwe humor, begon mij met de minuut meer tegen te staan. Tegen het einde voelde ik mij dan ook een beetje murw geslagen door alle flauwe grappen die in een hoog tempo op mij afgevuurd werden en hadden zelfs de nodige ingedronken biertjes het gewenste effect niet bereikt: namelijk deze film vooral niet te serieus nemen en gewoon genieten van de platvloerse humor. Dit eerste lukte bij het begin nog wel, maar het probleem was dat ik het na een minuut of 15 wel gehad had met de pratende levensmiddelen. Het idee mag dan wellicht creatief zijn, in de uitwerking had dit concept te weinig body om de kleine anderhalf uur mee te vullen. Sausage party had voor mij dan ook beter gewerkt als een leuk voorfilmpje van 5 a 10 minuten met een uitloop van een half uur.

Het was overigens niet zo dat de grappen die niet in de trailer zaten opeens van een veel lager niveau waren, integendeel zelfs, want de film zat bomvol met soortgelijke humor. Het grootste voordeel met de trailer was echter dat deze kort en krachtig was waardoor hij mijn aandacht ook gemakkelijk vast kon blijven houden. Bij een speelduur van 83 minuten werkte dit niet voor mij. Hiervoor waren de grappen namelijk toch echt te eentonig en was de humor te platvloers om de gehele tijd te blijven boeien. Daarnaast spraken sprekende levensmiddelen, hoe origineel dit concept ook moge zijn, voor mij ook net wat te weinig tot de verbeelding.

avatar van soom
Paar leuke vondsten. Grappige dingen. Maar ooohh. Wat puberaal. Idee is leuk, maar iets volwassener was niet erg geweest..

avatar van John Milton
“In here, we keep our wieners in our packages. That's how it is.”

De eerste R-rated computer gegenereerde animatiecomedy, volgens de hype. En nog kritisch tegenover georganiseerde religie ook. Mijn verwachtingen werden helaas toch een beetje teleurgesteld, want ondanks enkele geslaagde grappen, een behoorlijke portie durf en wat rake observaties, verzandt Sausage Party voor mij alsnog teveel in simpele, puberale seksgrappen om het bedenkelijke niveau te ontstijgen. Er is niet mis met seksgrappen, ook niet wanneer ze puberaal zijn, maar wanneer de ene de andere onophoudelijk op blijft volgen, dan gaat het opvallen wanneer je stopt met lachen.

Sausage Party heeft misschien de pech dat hij bekeken werd tussen Hunt for the Wilderpeople (2016) en Captain Fantastic (2016) in, twee komedies die beide een meer serieuze achtergrond hebben, maar de neiging wél kunnen weerstaan om die boodschap als een harde, bevroren worst bij je naar binnen te schuiven. Pardon my French.

Indiana007
Omg .
Ging stuk in de bios.
Wat heerlijk fout.
En dat einde, tranen liepen over mijn wangen.
Nein nein .
Gewoonweg briljant.

Enkele grappige stukjes..het idee was leuk,de uitvoering wat minder..had idd leuk geweest als kort voorfilmpje.