Gelo (2016)

Portugal / Spanje
Drama / Fantasy

geregisseerd door Gonçalo Galvão Teles en Luís Galvão Teles
met Ivana Baquero, Afonso Pimentel en Albano Jerónimo

Geboren uit het DNA van een bevroren lijk uit de ijstijd, groeit Catarina op achter slot en grendel in een afgelegen paleis. Daar wordt ze onderworpen aan experimenten uitgevoerd door onderzoeker Samuel van 'Future Life'. Filmstudente Joana wordt smoorverliefd op Miguel, haar klasgenoot die geobsedeerd is door ijs. Tijdens een reis naar een besneeuwde bergtop, wordt hij echter uit haar handen gerukt. Wat is hetgeen Joana en Catarina met elkaar kan verbinden? Hoeveel levens zijn er in één leven? En is het einde maar het begin van iets anders?

avatar van mjk87
Ik kon hier weinig mee. Een liefdesverhaal, met één van de hoofdpersonen een Portugees die enorm lelijk gedubd werd. Die stem kwam in ieder geval enorm nep over. En daarmee elke poging tot een hart in je film vakkundig kapot gemaakt. De hele film blijft ook ijskoud (no pun intended) en wist me maar nauwelijks te interesseren. Zelfs de mooie Baquero hield de aandacht er niet bij. Hoop geneuzel verder war ik weinig mee kon. 1,5*.

avatar van arno74
Zag het al een tijd geleden mjk87 maar ik wist ook al niet wat ik ervan moest maken. Wat betreft de dub, er zitten als het goed is twee soundtracks op de DVD, eentje is de originele soundtrack waarin elke personage zijn eigen taal spreekt, en de andere is de Spaanse dub, ik vermoed dat je die laatste geselecteerd had, bij mij spraken de Portugezen Portugees en de Spanjaarden Spaans. Wat op zich wel bijzonder is in een film (en in het echt), je krijgt immers gesprekken met elkaar waarbij ieder in zijn eigen taal spreekt.

Het begon op zich best sterk en mysterieus, waarbij het zich grotendeels afspeelde in een filmacademie en een aantal filmstudenten werden gevolgd. Dat vond ik het interessantste deel, uiteindelijk doet scifi (cryogenics) zijn intrede en dat vond ik eigenlijk ten koste gaan van wat tot dat moment werd verteld, ook al is dat waar deze film uiteindelijk om gaat. Dialogen waren soms best poëthish maar helaas alleen aan de oppervlak want echt inhoud zat er niet in. Met de intrede van scifi ging mysterieus iets teveel over op vaag, waardoor ik na afloop niet meer wist wie nou wie was.

Tot dat moment ging het wel al begon de grens tussen fictie en realisme te vervagen doordat fictieve verhalen uit de filmacademie schijnbaar (soms) echt waren (of niet). Fictie en realiteit raken met elkaar verweven maar wel zodanig dat je als kijker helaas de draad kwijtraakt. Alleen de dunne 'romantische' rode draad bood wat houvast. Ik kreeg de indruk dat de regisseurs/scriptschrijvers teveel hooi op hun vork hebben genomen maar wellicht, als ze de kans krijgen, in de toekomst betere films afleveren, zonder scifi dan wel want dat gaat ze minder af. Toch nog een 2,5* van mij, ook vanwege de fraaie beelden.