Nameja Gredzens (2018)

Letland / Verenigd Koninkrijk
Actie / Drama

geregisseerd door Aigars Grauba
met Edvin Endre, James Bloor en Dainis Grube

Het heidense Semgallen in de dertiende eeuw. De jonge Namejs wordt koning na de dood van regent Viesturs. Hij erft de ring der koningen, die hem het recht geeft te regeren. Namejs moet zijn volk zien te verenigen tegen de gewelddadige kruistochten van buiten zijn land.

avatar van joolstein
Deze Letlandse film 'Nameja gredzens' (vertaald Ring of Namejs of zoals in de Duitse titel The King's Ring) is een historische fictie-film die gebaseerd is op de traditionele Letlandse waarde. Centraal staat een ring die symboliseert; de onafhankelijkheid, vriendschap en vertrouwen tussen drie oude Letse landen Kurzeme, Latgale en Vidzeme.

Het verhaal speelt zich af in de dertiende eeuw in Semgallië (Semgallen) De jonge Namejs krijgt op het sterfbed van koning Viesturs een ring en daarmee het recht om te regeren. Wat verder volgt is de strijd tegen de invasie van de Duitse kruisvaarders naar het grondgebied van Letland.

'Pagan King' doet in sommige opzichten een beetje denken aan 'Michiel de Ruyter' Beide films hadden een ruim budget, een nationale held maar weten niet helemaal te overtuigen. Daarnaast wil de film ook de cultuur van Baltische Letland en het land van Semigallia laten zien. En daardoor leggen ze te veel nadruk op het tonen van tradities in plaats van te focussen op personages of plot. Er is maar weinig introductie met als gevolg dat er een gebrek is aan binding tussen personage en kijker. Daarbij is het mindere acteerwerk ook niet heel behulpzaam.

De film doet ook dingen goed! Het visuele deel van de film is prima. En camerahoeken en beelden getuigde van goed werk, ook tijdens de vecht-scènes. Die dynamische vecht-scènes zagen er verder tiptop uit en waren lekker bloederig. Over het algemeen oogt 'The Pagan King' als een prima film maar die worstelt vanwege het lage budget en het slecht script. Doordat ik me nog goed heb vermaakt met de gevechten in de film en de oude Letlandse tradities en cultuur, niet alledaags zijn geef ik de film een iets hoger cijfer! Als je daar niet op zit te wachten, zal niets missen als je hem overslaat.

avatar van schumacher
Redelijke film, beperkt budget, acteerprestaties van sommigen waren ook geene vetten.
Toch zaten er al bij al nog genoeg scenes in die het nog het kijken waard maakten.
Rekening houdende dat ze geen groot budget zullen gehad hebben geef ik een 3.