Mot Naturen (2014)

Noorwegen
Komedie / Drama

geregisseerd door Ole Giæver en Marte Vold
met Ole Giæver, Marte Vold en Marte Magnusdotter Solem

Een reis door Martin's hoofd. Hij is een weekendje in de bergen en wij krijgen een kijkje in zijn gedachten. Ongecensureerd, essentieel, existentieel en maf, over gevoelens en fantasieën. Een film over mens zijn en wat er in ons omgaat.

kappeuter (moderator)
Vanaf 7 januari 2016 in de bioscoop (Arti Film)

avatar van MH040
Ik heb 'm gezien op dvd (gekocht in Noorwegen).

Mooie film. Grappig, maar ook ongemakkelijk en deprimerend. Over een man die ongelukkig is met zijn leven en zijn hunkering naar alleen zijn. Mooi gefilmd ook. En veel mooie beelden van de Noorse natuur. 4*

Realiteit en fantasie liepen door elkaar in de gedachtenspinsels (als monologen) van een eenzame, terughoudende en tegelijk egocentrische 36-jarige nerd (net als zijn vader), die zich een vreemde voelde in z'n eigen wereld en er een weekend op uit trok in het Noorse berglandschap. Een verhaal over verlangen, bitterheid, eenzaamheid, zelfobsessie en arrogantie, dat bij mij, naast ironisch, ook clichématig overkwam. Nog het meest heb ik genoten van de beelden van de imposante en tegelijkertijd kalmerend werkende Noorse natuur.

avatar van McSavah
gauke schreef:
36-jarige nerd (net als zijn vader)

Je bent zelf een nerd! Hoe je in hem (en zijn vader) een nerd kan zien is mij een raadsel.

Veel clichés zitten er inderdaad wel in, maar die worden wat mij betreft geweldig uitgewerkt. Alleen Alphaville's Forever Young was er wat te veel aan. Ik gok dat de meeste kijkers zich storen aan wat zij zien als zelfmedelijden waar de hoofdpersoon in zwelgt. Maar ik vind zijn existentiële introspectie veel dieper gaan dan dat. Vooral een ontzettend eerlijke film. De plot hier is eigenlijk wel een accurate beschrijving.

Lv92
Interessant gebeuren. Stoorde me helaas nogal aan de montage zo nu en dan, maar de film kent verrassende en boeiende momenten.
McSavah schreef:

Het is inderdaad een eerlijke film, maar ik had meerdere malen het gevoel dat zijn gedachten nog wel wat ruwer (losser?) hadden kunnen zijn (realisme). Nu komt het lichtelijk gekunsteld over, waardoor het te weinig weet te intrigeren. Gevoel dat er meer in zit overheerst bij mij. Jij of andere stemmers daar geen last van?

Lv92
Het is bijna ochtend en ik zit hier te zuurpruimen bij een goede film. Sorry mensen.

avatar van McSavah
Misschien dat zijn gedachten inderdaad wat te duidelijk worden geëxpliciteerd, wat ten koste gaat van het realisme. Daarom vind ik deze film ook niet helemaal passen in de hoek van de fysieke en zintuiglijke cinema. Maar de film boekt daardoor wel weer winst op andere terreinen, met name op het gebied van humor. De montage vind ik hier trouwens juist geweldig.

avatar van Drulko Vlaschjan
Onderhoudend filmpje over een joggend dertigersdilemma met een muts. De voortdurende gedachtestroom levert net zoveel boeiende inzichten op als de gemiddelde Viva-column. Martins onhandigheid, zijn gehannes in de omgang met anderen, vind ik dan wel weer goed gedaan. Wat dat betreft is het jammer dat hij het grootste deel van de film in zijn eentje rondwandelt.

avatar van Leo1954
Wat een slappe film zeg. De gedachtestroom was zo simpel, echt te gek voor woorden. Niets was ook maar in de verste verte interessant of leuk. Ik lees hier een eerlijke film, nou dat zal dan wel. Eerlijk en oninteressant. Ontevreden mannetje, kreeg duidelijk geen kick van het vele bewegen.

avatar van Verhoeven
Zo, dit moet toch wel de Noorse ontdekking / verrassing zijn van de afgelopen vijf jaar. Het deed me denken aan het werk van Joachim Trier en Eskil Vogt. De link zit hem niet alleen in de associatieve montage, gedachtestromen en gevoelens van de hoofdpersoon maar ook dat componist Ola Fløttum hier weer bij betrokken is. Bijzondere film.

avatar van Baboesjka
Wat mij betreft een goede film. Leuk en bijzonder gedaan met zijn gedachten die je hoort bij wat je ziet, prachtige beelden, op sommige momenten best grappig en het bevat genoeg diepgang. Keek prima weg. Behoort niet tot mijn favorieten, maar ik ben wel blij dat ik 'm gezien heb!