Unknown (2006)

Misdaad / Mystery

geregisseerd door Simon Brand
met Greg Kinnear, Jim Caviezel en Joe Pantoliano

Vijf mannen ontwaken in een pakhuis voor chemische artikelen, beseffend dat zij zelf niet meer weten wie ze zijn noch weten hoe zij daar gekomen zijn. Al gauw beginnen zij zich gewaar te worden van het feit dat sommigen van hen kidnappers zijn en de anderen de gijzelaars. De tijd dringt om uit te zoeken wie nu precies wie is, daar de leider van de kidnappersbende zich op weg bevindt naar het pakhuis met als doel de gijzelaars te doden.

avatar van mock turtle
Metalfist schreef:
Trust no one. Fear everyone

maar dat neemt niet weg dat ik me niet een klein anderhalf uur heb weten te vermaken.

Haha, volgens mij bedoel je het tegenovergestelde.

avatar van mock turtle
aardige film die goed opgebouwd wordt, met een sterk verrassend einde. acteerwerk ook niks mis mee. Een en ander verliep soms wel net even te gladjes.

avatar van Shinobi
Mwah, op zich begint het wel interessant. Maar daarna vond ik het nergens meer over gaan, ik leefde totaal niet meer mee met de personages en ze mochten van mij allemaal dood.

En dan heb je nog een verrassende twist op het laatst die de film ook niet weet te redden.

Sla deze maar over, 1, 5 sterren.

Erg vermakelijk, alhoewel helaas alles buiten het pakhuis stukken minnder boeit.

avatar van Bottleneck
Films die zo beginnen hebben altijd wel wat; als kijker net zo weinig weten als de personages en langzaam vallen de puzzelstukjes in elkaar. Een paar personen en één locatie, prima.

Als de ontnoping dan ook nog goed is heb je een geweldige film, zoals de twist van Saw of het mysterieuze van Cube. In Unknown gaat het helaas als een kaarsje uit. De twists kunnen amper boeien en de actie buiten de fabriek stelt teleur. Behalve Pepper vind ik de cast ook niet al te indrukwekkend, zeker de bad guys niet. Jammer want in potentie had het veel meer kunnen worden.

avatar van Insignificance
Interessant gegeven dat je mee kan laten puzzelen met de vragen van de mannen in het pakhuis, maar dan is een subtiele aanpak wel een voorwaarde. En daar schort het nogal aan. Het is al vrij snel duidelijk dat de flauwe flashbacks het meeste wel uit de doeken gaan doen. Gaat ten koste van iets als intensiteit, dat ook al te leiden heeft onder het onderlinge gedrag. Veel gekonkel, zonder een psychologische troef en zonder in het oog springende personages. Brand probeert nog wat met snelle cuts e.d., maar het blijft vooral geforceerd gedoe. Dan kan je twisten wat je wilt, impact heeft het niet meer. Lauwe film.

avatar van eltorro
Zonde.

Het concept is erg interessant en vermakelijk, maar wordt zo slecht uitgewerkt. Vooral dankzij die vreselijke flashbacks weet je al bijna binnen een kwartier hoe het zo'n beetje in elkaar. Het verhaal gedeelte buiten dat huis met die politie agenten hadden ze ook beter weg kunnen laten, haalt de spanning nogal vaak weg, en om nog maar te zwijgen over het acteerwerk van die agenten. En dan gooien ze er tegen het einde ook nog een paar plot twist tegen aan, waardoor het geheel nogal ongeloofwaardig word. Maar het kon me toen allemaal al niet zo veel meer boeien. Jammer trouwens van James Caviezel, die acteert altijd wel redelijk goed, maar voor zijn acteerwerk in deze film zou zelfs Uwe Boll zich schamen. 1* voor het idee.

avatar van flaphead
Zonder al teveel verwachtingen deze film ingestapt en dat is goed uitgepakt. Een mysterieuze start met weinig uitleg bevalt me altijd wel. Slechts een paar personages op 1 locatie zorgt vaak ook voor een goede sfeer.
Ze hadden wel beter een langzamere opbouw kunnen doen met de flashbacks, want hoe minder je weet hoe interessanter de film is. Jammer ook van de saaie actie op het einde, terwijl het inhoudelijk juist een paar leuke wendingen krijgt.
Beter dan gemiddeld.

avatar van Goldenskull
Het zou me niet verbazen als er in dit topic al eens 'Saw' genoemd is. Vond het mysterieuze karakter van de film heel aardig. De personages zijn wel wat oppervlakkig, misschien maar goed ook, want zo indrukwekkend was de cast niet. Grootste kritiekpunt zijn de flashbacks, maakt het al gauw een pak minder interessant. Wel een vermakelijk filmpje, maar zeker niet eentje die blijft hangen.

Ik had deze film al vrij lang liggen en hem nog niet gezien. Nu heb ik hem gezien en hij is mij goed bevallen. Toch redelijk spannende film. Verhaal was goed.

avatar van rep_robert
Standaard thriller met een interessant uitgangspunt, maar een iets mindere uitwerking. Dat ligt voornamelijk aan de gebeurtenissen buiten de opgesloten mensen, die de spanning en mysterie uit de film halen. De redenen waarom de mensen daar opgesloten zitten wordt redelijk snel duidelijk, wat ook jammer is voor de spanningsboog. Het enige wat je eigenlijk dan nog probeert uit te vogelen is het feit wie de slechterik is. Echter haal ik daar niet mijn kick uit bij dit soort films, ik heb liever spanning en mysterie. Wat dat betreft mocht het wel iets minder rechtlijnig.
Richting het einde wordt er nog geprobeerd met wat plottwistjes, maar die deden mij eigenlijk ook niet zoveel.

Allemaal leuk en aardig, maar een grote indruk heeft het niet op me achter gelaten.

avatar van sofripa
Verrassende thriller. Kan niet anders zeggen. Mooie spanningsboog, lekker onduidelijk ook allemaal, maar met flashbacks wordt het stukje bij beetje ingevuld. Film ziet er bovendien, ook al zijn de lokaties beperkt, zeer verzorgd uit. En het slot, tja, das helemaal lekker... .

avatar van Mezelf
Oe oke oke, sorrrrrrrrry maar ik snap het einde niet helemaal.
Wie legt me dat ff uit?

avatar van K. V.
k had deze toevallig toch gekocht voor een prikje (nog geen 2€ in steelboxuitvoering).
De film begint haast gelijk "Saw" en 'k vreesde dat het een soort kopie zou worden, maar gelukkig gaat de film een andere richting uit.
'k zat geboeid te kijken naar de film en was wel benieuwt wie de verschillende personages waren en hoe de vork in de steel zit. Op het einde zitten er nog een hele boel twists, maar storend vond 'k het niet. De speelduur is relatief kort, maar eigenlijk hoefde de film niet langer te zijn.
'k vrees wel dat de film een kleine herbekijkwaarde heeft en dat één kijkbeurt zal volstaan.
Een echt aanrader zal 'k de film niet noemen, maar een afrader vond 'k het zeker ook niet, een tussendoortje.

avatar van moviemafketel
Het idee van de film is best aardig, maar de uitwerking niet. Er zit te weinig spanning in en dat is toch waar je naar op zoek bent in een thriller. Veel bekende gezichten, maar geen echte chemie onderling. De wanhoop is niet groot genoeg. Het enige waardoor je de film wil uitkijken is om te zien wie nou precies wie is en wat hun rol in het geheel is, maar zelfs als dit duidelijk wordt sloeg ik niet stijl achterover. Had zeker meer ingezeten. Nu is het allemaal nogal saai en standaard.

avatar van ILDIB
De intro duurt te lang en is te vaag, irritant bijna. Middenstuk is goed, t einde weer matig. T gebeuren buiten de loods is bijna te slecht voor woorden..

avatar van Decec
Een goede misdaad/drama film...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteurs Greg Kinnear, Barry Pepper
en Chris Mulkey...
Redelijk HD breedbeeld, 't lijkt zijn gezicht smaller
geworden...
Perfect achtergrond geluid (Dolby Digital)...

avatar van misterdhdh
paar weken geleden gezien en weet er zo goed als niets meer van, weet wel dat het reservoir dogs gelijkaardig was, maar dan wel 10 keer minder. unknown is wel een vermakelijke fim, maar je leeft er niet echt mee mee. ik had zoiets van het maakt mij niet uit hoe het hier gaat aflopen. goed acteerwerk van de 5 mannen, zeer leuke barry pepper. maar veel weet ik er niet meer over.leuk idee maar kon nog veel beter uitgewerkt worden. al bij al is dit wel nog een knappe film, je hebt duizenden slechtere films. leuk om eens te kijken, maar is zeker geen topper al kent de film weinig momenten van verzwakking, het niveau blijft de hele film op gelijke hoogte

3.5/5

avatar van DjFrankie
Aparte film, met goed verhaal en leuke wendingen, hier is ook het maximale uit gehaalt,

Een aardige intrige (hoewel nogal onzinnig dat ze door dat gas allemaal aan geheugenverlies lijden) die niet helemaal wordt waargemaakt. Te veel plottechnisch geneuzel en mede daardoor nooit echt die onderhuidse spanning die het uitgangspunt belooft. Barst van de potentie, maar iemand als Brand geeft de noodzaak van een kundig regisseur pijnlijk weer. Visueel lelijk, vond de zeer aardige cast niet echt uit de verf komen en het plotje blijkt uiteindelijk niet zo slim als dat het graag had willen zijn en neemt op het eind een wending of 2 te veel. De film is dan ook net te veel een optelsom van films waar het graag op wil lijken; Cube, Reservoir Dogs en Memento zijn daarin de meest prominenten. 2 sterren.

avatar van SmackItUp
Vergezocht, ongeloofwaardig, maar het resultaat van het einde is, ondanks de (te) vele wendingen, best aardig. Heb me dus toch redelijk vermaakt.

Matig filmpje. Deed me een beetje denken aan Saw en Reservoir Dogs, maar dan heel anders ha,ha.

avatar van Left4Dead
Toch echt wel de verkeerde trailer bij deze film gezocht.
Zal hem eens een kijkbeurt geven, een paar leuke namen die meespelen.

avatar van Warning
Aardige film, redelijk spannend, wat beter dan gemiddeld. Het concept is interessant en vermakelijk. De kijker weet net zo weinig als de personages en langzaam aan vallen de puzzelstukjes in elkaar, maar met de flashbacks had het veel beter gekund. Had wel meer in gezeten.