• 8.352.368 stemmen

Thirteen Conversations about One Thing (2001)

Drama | 104 minuten

Genre: Drama

Alternatieve titel: 13 Conversations

Geregisseerd door: Jill Sprecher

Met onder meer: John Turturro, Clea DuVall en Matthew McConaughey

Plot Thirteen Conversations about One Thing

"Ask yourself if you're really happy."

Een man van middelbare leeftijd besluit zijn leven te veranderen, de plannen van een jonge advocaat vallen in duigen, een vrouw ontdekt de ontrouw van haar echtgenoot, een jaloerse zakenman wil wraak op een collega en een optimistische schoonmaakster staat een wonder te wachten. Allen zijn het gewone mensen op zoek naar geluk.

image

avatar van wackyboy

wackyboy

Alweer zo'n film met een raamwerk van vertellingen over personen wiens levens op een bepaalde manier met elkaar te maken hebben. A la Magnolia zal ik maar zeggen.

Op zich geen slechte film en het snijdt wel een interessant thema aan; het zoeken naar geluk. Toch wordt het nergens echt interessant. De film is zo sober van opzet dat het gaap-gehalte op den duur wel erg hoog is. Als je de film dan toch met Magnolia wilt vergelijken (wat mijn t.v. gids deed) dan kun je zeggen dat Magnolia een aantal elementen had (surrealistische momenten, zoals de kikkerregen en het feit dat mensen soms opeens besloten een lied te zingen) die gedurende de film de aandacht in ieder geval vasthielden.

Deze film is dus goed geprobeerd maar niet helemaal gelukt.

De eerste film van de regisseuse van deze film, Jill Sprecher; Clockwatchers, is daarentegen wel goed gelukt. Hopelijk wordt die binnenkort nog eens een keer uitgezonden op t.v.

avatar van Queto Yurlunyur

Queto Yurlunyur

Effectief drama én filosofisch interessant. Wel is de film wat onsamenhangend, maar aan de andere kant is dat, vanuit het concept geredeneerd, nuttig, omdat de gebeurtenissen vanuit verschilende perspectieven getoond moeten worden, en omdat we nu van een aantal totaal verschillende personages de visie op 'geluk' zien. Misschien was het dan zelfs nog wel beter als de personages in nog veel mindere mate verbonden waren; op de meeste punten leiden die effecten eigenlijk alleen maar af van de echte kern (maar met name de bar-scene met McConaughey en Arkin voegt dan weer wel echt wat toe, doordat deze scene als zowel opening als als slot dient, maar dan vanuit een ander perspectief). Een ander nadeel van dit type vertelwijze is dat nooit alle verhalen even interessant zijn: in dit geval is met name het verhaal van de schoonmaakster wat minder dan de andere verhalen, maar zwak zijn de verhalen geen van allen. Ze zitten allen goed in elkaar, zijn goed geacteerd, en bevatten veel interessante dialogen. 4 *

avatar van gotti

gotti

Op zich een erg interessant thema voor een film, maar ik had net als wackyboy, erg vaak moeite om m'n aandacht erbij te houden. Imho als geheel dan ook niet geslaagd...

avatar van speedy23

speedy23

Echt een interessante prent, met zoals steeds een goede Alan Arkin. Ik vindt het echt een goeie doordenker, de quest naar geluk. En hoe de levens van vele mensen met elkaar verweven zonder dat men er besef van heeft. In dat laatste opzicht deed hij mij een klein beetje denken aan Amores Perros. Toch 3,5* waard...

avatar van hugohei

hugohei

Regisseur Jill Sprecher studeerde filosofie, en dat is duidelijk te merken. Ze schreef het scenario samen met haar zus Karen.

Het beviel me wel. Een beetje vermoeiende manier van vertellen, met honderden kruiselingse verwijzingen... maar het is toch prettig eigenzinnig en vol ideeen.

Bovendien wordt er goed geacteerd. Ik verheug me altijd als ik de veelzijdige Alan Arkin bezig kan zien - en ook hier is hij weer meesterlijk tot in de kleinste details.

avatar van the_watcher

the_watcher

Een tijd geleden eens gezien op Nederland drie. Ik was erg onder de indruk herinner ik me. Maar van de film zelf nagenoeg niets meer.

avatar van SuperSideSwipe

SuperSideSwipe

Had een zooi blokker films gekocht van een euro per stuk, en tegen deze zag ik het meest op om te kijken. Het had nou niet echt een aansprekende titel voor mij, maar ik moet zeggen dat deze film mij toch ongelijk heeft gegeven over de negatieve voorgevoelens.

Het is weliswaar niet het soort film waar ik meest van hou. Maar was evengoed knap gemaakt, en vrij indrukwekkend te noemen. 4 verhaallijnen die door elkaar heen lopen, waarbij ook zonder dat je het altijd goed kunt volgen heen en weer wordt geswitchd tussen verleden en heden. Alle verhalen zijn eigenlijk op een mooie wijze deprimerend.

Er wordt goed geacteerd (nou is de cast natuurlijk ook top, dus dat kan ook niet anders). En het geheel is wel redelijk mooi gefilmd.

Ik zou deze film zeker aanraden, in ieder geval voor mensen die van ditsoort kunstigere films houden. Net geen 3,5

avatar van Rancid

Rancid

Die zooi films heb ik ook gekocht en van de 10 heb ik alleen deze nog maar gezien. Het begint veelbelovend en blijft redelijk lang ook op niveau. Vooral het verhaal over het kantoor met de eeuwig optimistische werknemer vond ik goed te doen. Echter de lijn over de schoonmaakster vond ik erg saai en de dame in kwestie riep, zoals ook in haar andere films, bij mij totaal geen sympathie op, vervelend depressief zeik wijf, het soort waar ik me snel aan erger.

Ik weet niet meer alles over de film, alleen dat ik de 2e helft ernstig vond tegenvallen en dat ik na afloop erg teleurgesteld was. Leuk begin, maar dat is dan ook werkelijk alles, 2,5*

avatar van MarkFish

MarkFish

Interessante, slimme film over het lot (of is het gewoon toeval?). Moet eggen dat de verhaaltjes niet echt boeien, maar je wel aan het denken zetten. Dat is het leuke van dit soort levensbeschouwelijke films. Qua acteurs was het dik in orde. Die maakten het nog de moeite waard.

avatar van kort0235

kort0235

En van de betere films uit de Blokkerzooi. Gelukkig heb ik geen 10 titels gekocht voor 10 euro, maar enkele voor 1,49. For the Moment, Aime ton pere en deze film zijn de moeite van het bekijken waard.

avatar van tevelenco

tevelenco

Toen ik het verhaal van deze film las dacht ik dat kan een interressant filmpje worden.

Maar dat viel dus vies tegen.

De verhalen waren nogal saai en onsamenhangend waardoor ik bijna geen feeling kreeg met de personages en de aandacht al snel verslapte.

Het begin was nog wel interressant maar daarna zakt de film steeds verder weg en dooft hij uit als een nachtkaars.

Leuk geprobeerd maar voor mij een behoorlijke teleurstelling.

avatar van nightbreed

nightbreed

Ik vond dit een heel erg goede film met nog betere acteerprestaties.

Mooi om al die verhalen door elkaar te zien en op een gegeven moment elkaar te zien kruisen.

Dit soort films (met meerdere verhaallijnen) vind ik echt prachtig.

Nog een paar voorbeelden, voor de liefhebber, waar ik nu ff op kan komen zijn 'Crash', '21 Grams', '11:14', 'Magnolia', 'Happiness' en 'The Safety of Objects'.

Cijfer: 4,5

kappeuter (crew films)

De filosofische rode draad is soms wat geforceerd en simplistisch, maar het is toch heel inspirerend gebracht.

De allereerste scene van de film is heel wazig. Ik heb die scene twee keer opnieuw afgespeeld.

Het 'deel met Alan Arkin steekt er overduidelijk bovenuit. Prachtig. Hij voegt heel veel dynamiek toe aan zijn rol.

Turturro heeft wel vaker dit soort rollen gespeeld en hier is ie weer eens de nerd. Het deed me erg denken aan zijn rol in Quiz Show.

Beeldtaal en art direction zijn erg overtuigend.

avatar van i.Ron S.

i.Ron S.

Dit vond ik maar een vervelende film.

Ik heb moeite moeten doen om hem uit te zien en het was niet de moeite waard.

Een soortgelijke film zoals Magnolia wordt interessanter naarmate de film vordert, deze blijft wat hangen. Er gebeuren best wel interessante situaties maar om 1 of andere reden deed het me niks.

Er is iets mis met de manier waarop het gebracht wordt, de personages zijn misschien niet extreem genoeg.

Zoals een dure auto die al jaren niet gewassen is.

avatar van AmazingPP

AmazingPP

Oke, oke!! Deze film doet ietwat denken aan Magnolia, maar haalt het niet daarbij. Hoewel er heel aardig in geacteerd wordt, maar dat kan ook haast niet anders met zo'n cast. Ik ben het met i.Ron S. eens dat naarmate de film vordert het allemaal een beetje inkakt. Ook het einde is nogal abrupt te noemen naar mijn mening. 3,5 *

avatar van The Last

The Last

aardig, aardig....

Probleem bij dit soort films is dat er meestal wel 1 verhaallijn tussen zit die wat minder boeit dan de anderen. In dit geval boeit het totaal niet, het gedeelte met Clea Duvall vond ik overbodig. Ook vond ik de film erg onsamenhangend, ik denk dat de verhaallijnen alleenstaand beter tot hun recht waren gekomen. Maar goed, het zij zo.

Turturro is altijd wel fijn om te zien, ook hier zet hij een sterke rol neer en net als bij kappeuter deed zijn personage mij erg veel denken aan zijn rol in Quiz Show. Ook voortreffelijk gespeeld overigens. Het gedeelte met Arkin is inderdaad veruit het beste (en meest interessant qua filosofische teksten).

Het Duvall-deel nam net iets te veel tijd in beslag, waardoor ik niet verder kom dan 3,0 sterren. Redelijk droog, maar het kijkt prettig weg.

stinissen (crew films & series)

Prima diepzinnige film ook met een meer dan uitstekende cast.

avatar van (verwijderd)

(verwijderd)

Verhaallijnen, die op een originele manier bijelkaar komen. Toeval of voorbestemming? Is het te beïnvloeden? Het einde is wat dat betreft veelzeggend, al is het zonder woorden. Fijne sfeervolle film met geloofwaardige karakters.

avatar van eavymetal

eavymetal

Mooie film die gewoon over het leven en de gebeurtenissen die erin voorkomen gaat.