Daisy (2006)

Zuid-Korea / Hongkong
Romantiek / Misdaad

geregisseerd door Andrew Lau Wai-Keung
met Ji-hyun Jun, Woo-sung Jung en Sung-jae Lee

Hye-young woont in Haarlem waar ze schildert als straatartieste. Elke namiddag krijgt ze bloemen thuisbezorgd van een onbekende aanbidder. Die maakt zich niet kenbaar omdat hij haar onbezorgde bestaan onverenigbaar vindt met zijn bendeleven in een Chinese gang en hij bewondert haar van op een afstand. Dat wordt omgegooid als Jeong Woo, een detective, tijdens een internationale missie met bloemen op de markt verschijnt. Hye-young denkt dat hij de geheime aanbidder is en de detective speelt mee omdat het zijn opdracht ten goede komt. Het bendelid raakt gefrustreerd door de plotselinge belager en er ontspint zich een gevaarlijke driehoek van liefde en geweld.

Voor mij was dit toch wel een tegenvaller. Misschien komt het omdat ik te veel verwachtte van een film met Ji-hyun Jun die in Nederland is opgenomen.

Het verhaal was traag, en wist niet te boeien.
De laatste 10 minuten waren dan wel weer aardig, en daardoor haalt het net een 2,5*

avatar van megaman
om die zelfde reden heb ik deze film besteld bij bol.com

avatar van MrDN
Ik heb hem vandaag ook bestelt bij bol.com. Ik ben namelijk erg fan van Andrew Lau en de trailer zag er wel goed uit.

Bol.com:

...en ik heb de film nog steeds niet. bij de bestelling, die ik op 20 november geplaatst heb, staat nog steeds "Wordt Verwerkt". vreemd...

Even een mailtje sturen, zou wel eens kunnen helpen. De klantenservice bij bol is imo uitstekend...

avatar van megaman
heb ik regelmatig gedaan...

en vandaag heb ik een mail ontvangen waarin stond dat Daisy en Red Shoes beiden waren geanuleerd. vreemd genoeg zijn deze twee film niet meer te vinden op bol.com en ook niet op Asiamania.nl. alsof de DVDs nooit hebben bestaan. heel vreemd...

avatar van MrDN
megaman schreef:
heb ik regelmatig gedaan...

Ja bij staat er nu ook dat hij geanuleerd is maar op de site van A-film (de uitgever) staat hij nog wel maar nog zonder release datum erbij

avatar van -fal
Ik had wel zin in een zoete Zuid-Koreaanse Romance. Ji-hyun Jun vertedert van begin tot einde en ook haar twee mannelijke tegenspelers overtuigen. Voeg daarbij een typisch Zuid-Koreaanse soundtrack (oh zo gevoelige westerse muziek), mooie beelden van een zonnig Limburgs heuvellandschap en de Amsterdamse binnenstad, bloemetjes, veel bloemetjes en een heerlijk melancholisch, prettig-traag sfeertje. Dat zou toch eigenlijk goed moeten zijn voor een verder onbenullige maar aanstekelijke romance. Maar helaas, een kogelregen aan stupideiten in vertelwijze en plot alsook de onwerkzame genre-mix (action-thriller) vergallen de pret behoorlijk. Soms te gênant voor woorden (split-screen scène, bijv.) Jammer.

(ik heb trouwens de Koreaanse theaterversie (101 min) gezien. De dir.cut (125 min.) schijnt een andere einde te hebben en iets gecompliceerder in de vertelwijze te zijn.)

avatar van sinterklaas
Is deze nu nergens meer in Nederland te krijgen?

avatar van Chuck Taylor
sinterklaas schreef:
Is deze nu nergens meer in Nederland te krijgen?

9 April te zien in Rialto in Amsterdam.

avatar van sinterklaas
Hopelijk komt ie daarna op dvd uit.

wei
Leuk om te zien hoe het in Amsterdam en Haarlem is gesitueerd. Een liefdesverhaal, vermomd als een crime story. Er mankeert teveel aan om van een goede film te spreken. Zo is de balans in het verhaal zoek en montage veel te rommelig. Maar toch. Het samenspel tussen de 3 hoofdrollen heeft chemie. Vooral, Jun Ji Hyun, Korea's beroemdste actrice van het moment, is aandoenlijk goed. Ze hoeft maar over een boomstam te lopen, of spaghetti met kimchi te eten en het is al een gewonnen wedstrijd. Het was in ieder geval genoeg voor mij deze keer.

avatar van Wadjoe
Bah in het meervoud. Waar te beginnnen? Typisch verhaaltje met van alles wat. Een slap romantisch verhaaltje gemixed met wat slechte actie, een heldhaftig agentje en een hoofdpersoon die niet kan acteren (Woo-sung Jung). Het camerawerk en kleurenpallet waren gewoonweg belachelijk.

-fal schreef:

Had het zelf niet beter kunnen zeggen.

Het romantische gedeelte binnen de film vond ik ook totaal niet aandoenlijk. Mede door de afleiding die het andere genre met zich meebracht.

Belachelijk ook dat de film zich in Amsterdam en Haarlem afspeelde. Heeft geen enkele toevoeging gehad, integendeel, het werkte zich juist alleen maar tegen. Het zorgde voor onrealistische situaties. Daarnaast werd er ook nooit verklaard waarom het zich in Nederland afspeelde en waarom dan ook juist in Haarlem én Amsterdam.

Niet om Amsterdam en Haarlem te kraken, zeker niet, maar ik vond de gekozen locaties ook niet lekker werken.

Heb ook nooit geweten dat er in cafés in Haarlem Engels wordt gesproken door Nederlanders onder elkaar. De gebruikte 'extra's' mogen niet vergeten worden die hun aandeel hebben gehad bij de wanprestatie van 'Daisy'.

Nee, dit was zeker niet het filmpje waar ik op had gehoopt. Alles was zo cliché, zo typisch. Had de film zoveel liever in Seoul gezien dan in Amsterdam/Haarlem. Zou de geloofwaardigheid goed doen. Heb ook een hekel aan de mix van romantiek/actie/thriller. Kies, kies alsjeblieft een genre.

Positief? Ji-hyun Jun en het Koreaanse muzieknummer dat op het eind speelde.

avatar van sinterklaas
Baal der ontzettend van dat deze weer nergens op DVD te verkrijgen is. Zowel als in Nederland als Engeland als Amerika niet.

Weer met het koppel Ji-hyun Jun, Woo-sung Jung niet zo goed als Nae Meorisokui Jiwoogae maar toch zeker de moeite waard.

avatar van Lil Funk
sinterklaas schreef:

Binnenkort wel, in Nederland zelfs!
Onder de naam Triangle, met als uitgever Amazia.

avatar van sinterklaas
YAAAHOOOOOO!!!!!!! Ik keek ook al tijden uit naar deze film.

Waneer komt ie dan uit?

avatar van sinterklaas
Laat maar, ik zag het al: 23 April 2009 te koop.

avatar van sinterklaas
Wel vaag: De nieuwe reeks Amazia-films liggen al in de winkel (waar deze ook bijhoorde) alleen ondbreekt deze nog. Het moet nou toch niet zo wezen dat de uitgave weer gecanceled word.

avatar van sinterklaas
@Wadjoeh: Ik vond het juist eens een keer goed dat er weer eens een buitenlandse en vooral een Koreaanse film zich in Nederland afspeelde. Seoul, New York, Hong Kong, en Parijs heb ik ook al zoooovaak voorbij zien komen in films. Nu eens een keer iets nieuws. Het valt me trouwens op dat er nog wel meerdere Aziatische films in Nederland opgenomen worden. Misschien omdat het hier goedkoop filmen is voor de Aziaten, net als dat de Amerikanen nog wel eens hun films goedkoop in Bulgarije of Roemenie opnemen.

Maar over de film. Het was helaas toch wel even anders dan verwacht. Dat herhaaldelijke zwemerige romantiek kan nog wel eens je concentratie verstoren maar evengoed zijn er ook zoveel mooie andere dingen die je aandacht erbij houden. Allereerst dat de hele film zich in Nederland afspeeld. Waaronder in Haarlem, Amsterdam en de Limburgse heuvels. Ik vind de locaties juist echt fantastisch gekozen, hebben ook prachtige kiekjes en doet de nadelen ook meteen van tafel schuiven. Naast dat romantiek zijn er ook nog wel hier en daar wat mooie Shoot-outs en Kills aanwezig. Vooral die Shoot-out op de Grote Marktplein in Haarlem zag er realistisch en mooi uit. Ook die van Amsterdam natuurlijk en dan de payback op het eind in dat gebouw. Zou trouwens wel voor ons Nederlanders jammer zijn als die opnames in Haarlem, Amsterdam moeten voorstellen. Want daar kwam het soms duidelijk op neer doordat de regiseur de twee steden door elkaar haalt. Verder vond ik het acteerwerk ook zeker niet slecht. Sung-Jae Lee (die ik nog ken van Public Enemy ) speelt erg mooi als politieagent die door zijn eigen te laten schilderen een mafia observeert. Wel jammer dat ie halverwege de film word doodgeschoten. Daarnaast hebben we ook nog de huurmoordenaar Park Yi (Woo Sung Yung) Die ook wel een mooie aanwezigheid maakt en de film eigenlijk afrond. En dan ook nog de nietsvermoedende schattige Gianna Young als de straatschilderes Hye-Young.

Trouwens ook best wel vreemd dat Hye-Young tegen het einde aan nog wel effe van Amsterdam naar Limburg kan rennen en dan weer terug. Andrew Lau heeft zeker nog geen rekening gehouden hoe groot de afstand van Amsterdam en Limburg is.

Maar desondanks is Daisy/The Triangle een zeer geslaagde film. Die Nederland-Locatie doet wel een hoop goed en dan kijk je ook om de overtollige romantiek heen. En ook eindelijk eens op dvd uitgekomen. Kun je nagaan dat ik wel 2 jaar hier naar deze film heb uitgekeken en baalde als een stekker toen ik erachterkwam dat de Asiamania release werd gecancelled. Nu toch eindelijk gezien en heb ook zeer genoten.

4,0* voor nu.

avatar van hellboy.ray
heb deze film gisteravond gekeken.
het idee dat een Koreaanse film compleet was opgenomen in Nederland was interessant.
het verhaal klonk ook wel aardig... maar de film was op sommige punten gewoon traag... het einde maakte dat wel een beetje goed.
misschien dat als ik hem nog een keer kijk over een paar maanden,
dat deze meer indruk maakt...

Wadjoe schreef:

Omdat jij Amsterdam en Haarlem toevallig kent vind je het misschien niet werken. Als het ergens anders was opgenomen dan vonden de plaatselijke bewoners van die streek het niet werken. Film maken is nou eenmaal locaties kiezen. Je geeft wel je mening dat de lokaties dan niet werken, maar verteld niet waarom het niet werkt! natuurlijk weten we Nederlanders wel beter dat de markt in Amsterdam niet zo dichtbij Haarlem of bij Limburg ligt. Maar je moet kijken naar wat de lokatie uitstraalt niet naar waar het precies ligt.

Dan vind je het onbegrijpelijk dat ze engels spreken in een cafe! dat vind ik juist een van de pluspunten van de film. Nee natuurlijk spreken wij gewoon Nederlands in een cafe. Maar ze hadden ook allemaal koreanen mee kunnen nemen en alles koreaans kunnen laten. Nu laten ze zien dat het een andere cultuur is. Daar kan Hollywood ala Valkyrie nog een voorbeeld aan nemen waar de Naties opeens onderling engels praten! Willekeurige bigbutget maakt hier een veel grotere fout dan dat deze film doet!

Je meningen zijn neerbuigend maar totaal niet onderbouwd! uiteraard jou mening, maar als je dat dan met ons wilt delen is het fijn als je argumenten geeft waarmee je ons kunt overtuigen.

avatar van takeshi-san
Ik vond het helemaal geen slechte film ik vind het best grappig dan zo'n film is opgenomen in Amsterdam en dat ik daar helemaal niets van af wist maar ja eigenlijk had ik een kei harde actiefilm verwacht maar het bleek meer een Romantieke kant te hebben wat ik niet erg vond. Het verhaal begon heel traag en de film kent af en toe slechte momenten maar dat neemt niet weg dat deze film prachtig is gefilmd en dat het muziek prachtig was wat deze film sterk maakt om een lang verhaal kort te maken The Triangle is een goede film die zijn goede momenten kent maar af en toe ook zijn slechte wat deze film op sommige momenten heel saai kan maken ik geef deze film een 3,5

groente12
Lastige film om te beoordelen, vanwege de goede en de slechte punten. Laat ik maar beginnen bij de goede punten. Visueel is The Triangle echt prachtig Nederland heb ik nog nooit zo mooi gezien, Wai-keung Lau speelt met de kleuren filter en dat resulteert in zeer fraaie beelden tijdens de film. Ook vind ik de hoofdrollen goed spelen, vooral Ji-hyun Jun haar uiterlijk is heel erg fijn om te zien en overtuigd in haar rol. De verhaal structuur is ook niet verkeerd, maar inhoudelijk faalt de film om mij geheel geïnteresseerd te houden. Over sommige scenes heb ik toch mijn bedenkingen zoals de scene waar shoot out uitbrak op de marktplein die op z'n minst gezegd niet goed genoeg is voor een Chinese/Koraanse film, of dat Hye-young uren staat te wachten maar steeds de zelfde jongeren op de achtergrond zitten rond te hangen. Productioneel is er eigenlijk te weinig geld uitgegeven voor de locaties. Buiten de minpunten is The Triangle een aardige film

Film gekeken omdat dochter van regisseur een studiegenote was. Zij gaf een kopie van deze film met de woorden "niet de beste film van m'n vader, maar zeker niet de slechtse."

Bij toeval had de film al een keer gezien op Chinese nationale televisie. Ook bij de tweede keer eigenlijk dezelfde mening: leuk film maar moet echt wennen aan de snelle camerashoot en dat de scene "zwart/wit" zijn gemonteerd.

Misschien toch maar eens wat meer koreaanse films gaan kijken.

Het meest bijzondere aan deze Koreaanse film is nog dat hij helemaal in Nederland speelt. Het verhaal is maar zo-zo en die paar sterk overdreven, onwerkelijke geweldsexplosies doen de film ook geen goed. Dat wordt nog enigszins gecompenseerd door het meespelen van "My Sassy Girl" Ji-hyun Jun, maar die verdient gelet op haar talenten veel beter materiaal. Dat geldt in feite ook voor Woo-sung Jung (A Moment to Remember).

Matig.

Wai-keung de wereld rond.

Een jaartje voor zijn Hollywood avontuur komt Lau met deze film aanzetten. Met een Japanse componist en een Koreaanse cast trekt de HKer naar Nederland om daar een filmpje te schieten. Een gekke combinatie van talent en locatie, maar in ieder geval een stuk origineler dan de oversteek naar Amerika.

De link met Nederland ligt bij Van Gogh, een ietwat mager linkje natuurlijk maar waarom ook niet. Eerste 45 minuten werkt het best goed allemaal. Een zoete romance die dankzij kleurige cinematografie en een zachte soundtrack vlot gestalte krijgt.

Jammer genoeg wordt er daarna een zéér matig killer/cop verhaaltje tussengegooid en wordt een driehoek gecreëerd die nooit echt weet te boeien. De laatste 75 minuten (heb de director's cut gezien) zijn heel wat lastiger te behappen. Hoewel er nog een paar toffe scenes voorbijkomen, is de charme dan een beetje weg.

Had meer ingezeten. De genremix werkt niet echt en het acteerwerk is aan de matige kant, maar het hele begin is zeker de moeite en afzonderlijke scenes weten later de aandacht vast te houden. Lau kan echter veel beter dan dit.