Crimes of the Future (1970)

Canada
Sciencefiction

geregisseerd door David Cronenberg
met Ronald Mlodzik, Jack Messinger en Paul Mulholland

Miljoenen vrouwen bezweken aan de ziekte van Rouge, een aandoening veroorzaakt door cosmetica. De ontdekker, Antoine Rouge, verdween vervolgens spoorloos. De assistent van Rouge, Adrian Tripod, voelt zich zonder zijn mentor volledig verloren en accepteert een aanbod van een andere, verwante organisatie, de Oceanic Podiatry Group. Hij ontmoet er vreemde en kwaadaardige personen.

Stereo zonder de zwart-wit fotografie is dit ... en rommel.

Cronenberg gaat op bepaalde punten stevig de fout in vond ik. De film is in kleur maar wel geschoten als een zwart-wit film. Na gisteren Stereo gezien te hebben zijn de overeenkomsten erg duidelijk. Nog duidelijker is dat dit helemaal niet werkt. De kleuren zijn lelijk, de shots werken echt voor geen meter. Weg visuele flair dus.

Maar vooral de soundtrack is niet te geloven. Meest beschamend en amateuristisch probeersel dat ik al in een film ben tegengekomen. Geen no budget excuus dat dit kan goedpraten.

Verder is de film een herhaling van Stereo. Boeit zolang de film duurt, een tweede viewing lijkt mij een regelrechte hel.

Met z'n 70 minuten nog steeds te lang. Vond dit echt helemaal niks.

Omdat het ten minste nog apart was: 1*

Diesel
Interessant experiment van Cronenberg die hij in zijn jonge jaren, met een klein budget, heeft gemaakt. De film vertoond wat mankementen hier en daar, maar is absoluut niet zo slecht als meneertje hierboven beschrijft. Het toekomstbeeld dat Cronenberg schetst is indrukwekkend en de shots zijn zeker niet lelijk. Daarnaast straalt de film die typische koude sfeer uit, die in alle films van Cronenberg aanwezig is. Verplichte kost voor de liefhebber. Ik geef de film drie sterren, met 65% kans op 'n halfje extra..

avatar van Drs. DAJA
Cronenberg's poging om zijn concept uit Stereo te vercommercielen? Een andere reden voor de serieus debiele keuze om het geheel nu in kleur te schieten kan ik niet bedenken. Het zou tevens de toegevoegde stukjes soundtrack verklaren die net als de kleuren afbreuk doen aan het concept van diens eerdere film.

Het vlak waarop hij dan weer had kunnen verbeteren ten opzichtte van Stereo, het verhaal en acteerwerk, blijft onverandert. Dezelfde gebrekkige acteurs met een dezelfde gebrekkig verhaal. Begrijp me goed, ik ben gek op psychologie maar bij deze is de toegevoegde waarde van film, op dit vlak, afwezig. het klinische en afstandelijke maakt het niet voelbaar noch interresant. Al met al een behoorlijk slechte tweede uitwerking van Cronenberg's eerdere Stereo, waarbij je als kijker serieus de vraag kan stellen of de beste man bij beide films enig flauw benul had wat hij deed.

avatar van Memphis
Er zijn twee goede dingen te vertellen over deze film:
1. Hij eindigt en
2. Cronenberg heeft nooit meer een film als deze film gemaakt.

Laat je vooral niet voor de gek houden door het misschien wel leuke verhaal hierboven bij de omschrijving. Het verhaal is bagger. Er gebeuren hier echt dingen die niet uit te leggen zijn. Leuk als afstudeerproject misschien voor Cronenberg of voor fulmstudenten om te bekijken maar filmliefhebbers hebben hier echt helemaal niks aan. Snel weer Eastern Promises en The Fly kijken voordat ik mijn mening over Cronenberg ga herzien.

Meneer Bungel
The house of skin.

Ook hier, net als in debuut 'Stereo', geen dialogen te horen, maar nu wel met een geweldig (vervreemdende) geluidsband. En, net als bij 'Stereo', prachtige locaties, ditmaal in kleur. Én, voor de derde keer net als in 'Stereo', de hoofdrol voor Mlodzik (hier komt zijn markante kop door het achterover kammen van zijn kapsel nog beter uit de verf). Vierde overeenkomst is de voice-over, die het hier wat simpeler en verhalender houdt, een verademing na... 'Stereo'. 'Stereo' voor en 'Stereo' na, maar toch niet zomaar een herhalingsoefening;

De aandoening van de man met lukraak aangroeiende organen is even intrigerend als het hele 'verhaal'. Dat verhaal is dan inderdaad niet totaal te begrijpen, of zal ik maar zeggen 'totaal niet', maar het intrigeert (mij) wel! Bijvoorbeeld hoe Tripod door de scenes slentert en commentaar geeft op zijn (nieuwe en oude) collega's en hoe verwikkeld raakt in een zeer perverse organisatie. Om uiteindelijk zijn mentor weer terug te vinden...

Ik mag de eerste zijn om deze film meer dan drie sterren te geven, al was Diesel er al bijna toe in staat.

3,5*. Met mogelijk meer in het verschiet.