Eternité (2016)

Alternatieve titel: Eternity

Frankrijk

geregisseerd door Tran Anh Hung
met Audrey Tautou, Mélanie Laurent en Bérénice Bejo

Het verhaal begint aan het eind van de 19de eeuw, wanneer 20 jaar oude Valentine trouwt met Jules. Aan het eind van de 20ste eeuw rent diens overgrootkleindochter over een brug en eindigt in de armen van de man die ze liefheeft. Tussen deze twee momenten ontmoeten diverse mannen en vrouwen elkaar, ze worden verliefd en een eeuw lang volgen zij hun romantische lot en bouwen aan een familiedynastie.

Bij Tran Anh Hung:

Tran Anh Hung gaat weer een boek verfilmen.

Eternity (2015) - imdb.com

Een boek van Alice Ferney.
Het wordt zijn eerste Franstalige film.

Meer info:
Mélanie Laurent, Audrey Tautou & Bérénice Bejo To Star In Tran Anh Hung's 'Eternity' | The Playlist - blogs.indiewire.com

Nieuwe Tran Anh Hung!

Vanaf 4 augustus in de bioscoop (Cinéart)
EDIT: release verplaatst: t.b.a.

avatar van Verhoeven
ÉTERNITÉ is opgebouwd als een groter muziekstuk, met een ouverture – er wordt pas gesproken na de geboorte van het eerste kind, het begin van de dynastie. Ook de beelden (van DOP Ping Bin Lee, met wie Tran ook al heeft samengewerkt voor Á la verticale de l’été en Norwegian Wood) zijn betoverend. Soms doen ze denken aan de impressionistische schilderijen van Renoir. Kleren, interieurs, de natuur: alles is een genot om naar te kijken. Vaak zien we de personages indirect, via spiegels; stammoeder Valentine wordt – wanneer ze slecht nieuws krijgt – drie keer in hetzelfde beeld weerspiegeld, alsof de brieven in haar hand haar letterlijk verscheuren. ÉTERNITÉ is iets bijzonders, een film die je overspoelt met klank en beeld, en die je onverbiddelijk meesleurt in de meedogenloos voortkabbelende cyclus van het leven.
Volgens Filmmagie iets heel bijzonders.

avatar van Badalamenti
Damn, heb ik laten schieten. Moov had deze geprogrammeerd een paar weken geleden.
Komt hij nog in de zalen ?

avatar van Verhoeven
Bij jullie draait die al. In Nederland pas volgend jaar.

avatar van Badalamenti
Wachten dus......

avatar van Esteban
Zonet pas het bestaan van deze film ontdekt via de VOD catalogus. Meteen op de kijklijst gezet. Die beelden in combinatie met die muziek en cast. I'm sold.

avatar van K. V.
Deze zonder verwachtingen eens bekeken, maar vond er niet zoveel aan. Een heel uitgebreid verhaal was het toch niet echt, vooral veel begrafenissen en geboortes
De pianomuziek was wel erg opvallend en speelde toch een prominente rol.
De cast deed het verder wel prima en de film zag er goed uit.
Ik heb hem uitgekeken, maar hoef deze niet meer terug te zien.

Een heel mooi pluspunt aan deze film zijn de prachtige beeldcomposities. Een collectie van idyllische plaatjes, naast intrieste overlijdensscènes en treurnis. Ook de pianomuziek is te waarderen.
Amper actie en er is een voice-over waardoor zelfs een stuk dialoogwerk niet aan bod komt.
Erg trage progressie, verhoogd door het inlassen van terugblikken.
Toch niet wat kon verwacht worden en aldus wel heel bijzonder.
Tautou, Bejo, Laurent, Renier,...ze lenen zich allen knap tot het mooie camerawerk.