City of Industry (1997)

Thriller

geregisseerd door John Irvin
met Harvey Keitel, Stephen Dorff en Timothy Hutton

De crimineel Lee Egan wil nog een grote slag slaan met de juwelenroof in Palm Springs en hij vraagt zijn oudere broer Roy om hem te helpen. Het team dat samengesteld wordt is echter niet zeer hecht, en als Lee dan ook nog vermoord wordt wil Roy wraak nemen op de verrader die hiervoor verantwoordelijk was.

Wat is dat nou voor reactie? Vind zo'n sarcastische comment maar een flauwe methode om er niet op in te hoeven gaan, want ik heb wel gewoon gelijk natuurlijk.

Ik complimenteer je notabene over de mooie quote, alleen jammer dat je hem bij een film plaatst waar ie niet thuis hoort.

confucius
mister blonde schreef:

U hebt mij verkeert begrepen blijkbaar, ik "prees" je voor je reactie. Nou ja, het zij zo. Nog even dit:
Het is de bedoeling van Movie Meter dat wij 'films recenseren!' Ja toch! Maar wat blijkt nu! Men recenseert - met een negatief sfeertje errond - de recensent!! Waar zijn jullie mee bezig zeg.
Je zult natuurlijk wel weer gelijk hebben, het zij dan nog maar eens zo. Polemiek gesloten.

Weinig vermakelijke wraakfilm.

Verhaal is erg standaard en bij tijd en wijle erg vermoeiend. Daarnaast is het acteerwerk gebrekkig (Keitel uitgezonderd).

Kan niet zeggen dat ik naar een goede film heb gekeken: 2*.

Ondanks het prima acteerwerk van de gehele cast, was het mij niet precies duidelijk waar de film nu naartoe wilde gaan. Weinig karakterontwikkeling of interessante plotwendingen, gewoon een rijtje zijcriminelen een voor een afranselen om bij de verrader te komen. Bij een Seagalfilm zou dit werken, bij iemand als Harvey Keitel mag ik toch echt meer verwachten.

Edoch, altijd plezierig om Famke Janssen te zien spelen en de film was verder goed geschoten. Leuk voor een keer, ik verwacht niet dat ik hem snel nog eens een rondje laat draaien.

Dit is een erg vette film. Harvey Keitel in een top rol die hem op het stoere lijf geschreven is. Als keiharde crimineel gaat hij op jacht naar de moordenaar van zijn broer en gaat daarbij grof geweld niet uit de weg.

Yea your husband is dead, hey do you know skip.

Spannende actiefilm over een juwelenroof met de bad guys Harvey Keitel en Stephen Dorff. Timothy Hutton speelt een onbelangrijk crimineeltje en beraamt nog één keer een roof, maar het loopt toch allemaal anders dan hij had gedacht.

avatar van N_SANE
Een prima en vooral spannende film waarbij de wraak goed uitgevoerd wordt.

avatar van goongumpa
Behoorlijke neo-noir met een goede Harvey Keitel. In het eerste deel krijg je een heist voorgeschoteld, in het tweede deel gaat Keitel de wraaktoer op. Leuk om eens een ander beeld van L.A. te krijgen. Ook een aantal goede nummers op de soundtrack (Photek - The Hidden Camera, Massive Attack...)

avatar van Left4Dead
Film die ik regelmatig (gemiddeld 1x per jaar denk ik) bekijk. Het is een film met twee gezichten imho, stukken geniaal en stukken van behoorlijke mindere kwaliteit zodat het gemiddelde flink naar beneden wordt getrokken. De film is ook in twee delen in te delen, voor en na de heist.

Het verhaal is er eentje over wraak en biedt eigenlijk geen echte diepgang dan alleen maar in verdriet en woede van alle partijen. De mannen zitten in de linke business en gaan voor een grote klap om hun problemen op te lossen of uit de sleur te komen. Het loopt natuurlijk verkeerd af, bedrog is daar en wraak zal zoet zijn.

De casting is goed gedaan, Keitel is weer bikkelhard (wat zijn rol nodig heeft) en Dorff speelt een heerlijke narcist. Vooral het acteren van Dorff vond ik sterk aangezien ik hem anders nooit erg hoog heb. Famke komt geloofwaardig over, een goede rol die ze hier neerzet.

Maar............. er is een hele grote maar aan deze film. Soms kun je er helemaal inzitten en voel je erg met de personages mee. Maar er zijn ook momenten dat je hoofdschuddend achter de buis zit en totaal geen binding meer hebt en concentratieverlies op de loer ligt. Sterk en zwak wisselen elkaar af en dat is het grote euvel van deze prent. Soms slaat het te ver door en o zo jammer is dat want deze film had betere cijfers verdiend, was men maar voorzichter geweest.

Wat in ieder geval zeker sterk is de soundtrack, het intronummer is al geweldig en door de hele film heen mogen we meer geweldige nummers aanhoren. De dubmuziek past sterk bij de setting en is goed uitgekozen om de sfeer nog bedompter te maken dan het camerawerk al doet. Ook de script en regie werken hier sterk aan mee.

Toch mijn beoordeling van 3 naar 3.5**.

avatar van Insignificance
Niet veel aan. Best een veelbelovend scenario, ook een aansprekende cast en tot en met overval gaat het allemaal nog wel, maar zodra het dan los moet branden, verraad plaats maakt voor wraak en alles wat daar mogelijk bij komt kijken, schiet Irvin op zo'n beetje alle fronten tekort.

Roys jacht op Skip heeft al te weinig om het lijf. Van typetje naar typetje, veel meer valt er niet te beleven. Narratief niet om over naar huis te schrijven, maar de afzonderlijke scènes staan ook niet echt bol van de intensiteit. De meer dramatische momentjes komen zelfs nogal sullig over.

Helemaal wanneer Janssen zich er weer mee gaat bemoeien. Tamelijk onbehouwen hoe Irvin zijn hoofdrol probeert af te pellen. Ik kon er maar weinig mee, Keitel al met al ook niet. Te weinig vlees en bloed bij zijn karakter, meer een pionnetje dat wordt ingezet om de overkant te halen.

Verder enkele rare muziekkeuzes, al is de openingstrack wel een aardige. Geldt ook voor iets met een auto en een hek, maar het sfeertje is niet grauw genoeg en degene die verantwoordelijk is voor de dialogen, mag de volgende keer iets creatiever zijn. I'm my own police. Toe maar.

Een snelle, sfeervolle ('n tikje film noir), maar ook clichématige thriller, in vijftiger jaren stijl, met stereotype personages, die voorzien was van een eenvoudige verhaallijn. De dialogen waren van een behoorlijk niveau. Vooral de cast speelde sterk, al vond ik de op zichzelf aantrekkelijke Stephen Dorff hier minder goed.

avatar van trebremmit
Aardige thriller wel, alleen het wil niet echt tot leven komen, het blijft wat tam en afstandelijk. Wel mooi geschoten trouwens, dat was wel opvallend.
Las nog ergens dat de raffinaderij waar het einde zich afspeelt, dezelfde is als die in White Heat uit 1949.