Das Schloß (1997)

Duitsland / Oostenrijk
Mystery / Drama

geregisseerd door Michael Haneke
met Ulrich Mühe, Susanne Lothar en Frank Giering

K. komt aan in het stadje waar hij als landmeter aangesteld zal worden. Bij aankomst blijkt echter dat hij niet nodig is. Of toch wel. K. probeert uit alle macht erachter te komen hoe het nu precies zit en krijgt hierbij hulp van verschillende mensen.

Verfilming van het boek van Kafka. Ik ben benieuwd of het einde hier net zo onverwachts is als in het boek

avatar van Freud
Nooit geweten dat er een film van gemaakt is, en dan nog door een goed regisseur .

FisherKing
aegron schreef:

Ja, van wat ik gelezen heb is dit de beste verfilming van 'n werk van Kafka. En Haneke volgt 't boek op de voet, inclusief 't einde.

De (Duitse) DVD is verschenen. Het verwondert mij dat niemand hierop gestemd heeft.

Sander2
FisherKing schreef:

Beter dan Le Procès van Orson Welles? Dan ben ik toch wel benieuwd. Ik zal hem eens pindakazen...

avatar van Mochizuki Rokuro
Deze film draaide op het Rotterdams filmfestival in de tijd dat Haneke naar een groter (festival)publiek doorbrak. De film staat in feite los van zijn stijl en oeuvre zoals we dat kennen: koud, hard en confronterend. Althans ik kon het er niet zo uit halen.

Een middelmatige film, tenminste niet iets waar hij in uitblonk en tamelijk langdradig en saai

avatar van Freud
Haneke zou beter hier een remake van maken ipv van Funny Games, want ik denk niet dat ik deze film anders snel te zien ga krijgen .

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Freud schreef:

Hij zit in de Haneke regio 1-boxset. Los niet te koop geloof ik.

avatar van SelmaDuim
Wat moet ik hier in godsnaam van maken? De film is voor de kijker net zo min te begrijpen als de reden waarom hij naar het stadje moest komen, te begrijpen is, voor K. Het einde maakt het er ook niet bepaald duidelijker op. Ik ben wel blij dat Haneke het verhaal in zijn waarde heeft gelaten en er niet nog even een einde aan heeft verzonnen, maar hoe komt hij er bij om een onaf verhaal te verfilmen? Gelukkig mag het resultaat er wezen. De sfeer die de film weergeeft is bizar en sprookjesachtig. Het gebruik van een telefoon en een zaklamp in die vorm, slaan op zich nergens op gezien de tijd waarin de film zich afspeelt, maar Haneke komt er mee weg omdat het de film alleen maar surrealistischer maakt. Scènes zoals de fantastische 'kastscène' maken dat ik ondanks de onbegrijpelijkheid, toch echt heb genoten van de film. Het wordt tijd dat ik ook eens een boek van Kafka lees.

avatar van josseheijmen
1e ziening van Das Schloß.

Een stuk werk waar 90 % van die (op één hand te tellen) kijkers hoogstwaarschijnlijk geen touw aan vast te knopen vindt. En bovendien oersaai.

Ik vind het een geweldige rit. Zo anders.
Tijdens de film wenste ik dat ik nog uren mocht doorkijken naar dit verhaal. Gelukkig komt Haneke mij wat betreft de speelduur zeer aardig tegemoet met zijn bijna monumentale 123 minuten. Voor om het eender welke andere film kan dit een heel normale lengte zijn: voor Het Slot is het Veel. Heerlijk.

Leuk om een aan alle kanten 'oud aandoend' verhaal vertaald te zien naar bíjna hedendaagse mensen, kledij en aankleding van de de ruimtes waar de film zich afspeelt. Dat kan even wennen zijn; vooral hoofdrolspeler Ulrich Mühe (maar ook alle andere personages) komt er prima mee weg.

Voor zover ik het kan beoordelen, zonder zeer uitgebreide kennis van Kafka, is dit een zeer Kafkaëske vertelling. Het (onmachtige)individu en het (omnipotente) systeem. Ik vind het een geniaal gegeven. Ik denk krachtig genoeg om een indrukwekkend oeuvre op te bouwen.

Tijdens het kijken merkte ik een hele mooie, subtiele overgang op in het meeleven met en inleven in onze protagonist, landmeter K.
Zeer fijntjes vormgegeven door Haneke (door Kafka?). Hier moet ik wel even spoilers gebruiken.
De enige persoon bij zinnen lijkt K. Het valt me niet moeilijk mee te leven met hem, hij komt over als rustig, intelligent en weldoordacht. (Toegegeven, het is niet alles goud wat er blinkt. Soms komt er een vervelende karaktertrek aan de oppervlakte, bazigheid, ongeduld, zich meer voelen als ondergeschikten.)
Dat houdt K. lang vol.
Maar langzaam maar zeker verliest hij zijn brille en schijnbare onaantastbaarheid. Totdat wij hem op zeker moment als kip zonder kop door de sneeuw zien hollen, om ten einde raad toch maar te worden opgemerkt door 'het systeem'.

Schrijnend.

(Ja Selma, sommige scènes zijn inderdaad hilarisch! De kastscène, ik moest even denken wat je bedoelde maar na het zien van de filmposter is het overduidelijk, springt er helemaal uit.)

Meneer Bungel
Kafka und Haneke. Ik heb speciaal een box aangeschaft om deze te kunnen zien en gelukkig heeft het geloond, en niet alleen vanwege deze titel.

Ik had eerst niet door dat het verhaal een (tamelijk) hedendaagse aankleding zou hebben, maar erg modern ziet het er in elk geval ook niet uit. Ulrich Mühe vond ik in eerste instantie een onwaarschijnlijke K., maar hij komt er goed mee weg. Toch mis ik wel iets qua sfeer. Een sfeer van beklemming en onmacht die eveneens tot uiting zou moeten komen in de omgeving en de gesprekken, hier blijft het toch wat droogjes en afstandelijk. 'Kafka' van Soderbergh kwam in mijn herinnering beter in de buurt, alleen heb ik die film gezien voor ik ooit iets van Kafka las, dus die zal ik weer eens op gaan zoeken.

'Das Schloß' waardeer voor nu op 3,5*, maar vaker zien lijkt me in dit geval zeker van toepassing.

avatar van rokkenjager
Ik denk nog altijd met gruwelijk terug aan deze film.

Brrr, wat 'n kwelling was 't om hiernaar te kijken.

avatar van Aurum
Haneke heeft Kafka hier echt geweldig goed verfilmd. Ik zou ook geen regisseur kunnen bedenken die beter geschikt geweest zou zijn voor de verfilming van dit boek (ja Orson Welles misschien).

Fantastische sfeer in de film, en gelukkig erg trouw gebleven aan het boek.

Overigens lijkt het me wel haast een vereiste het boek gelezen te hebben om de film te kunnen waarderen (en op waarde te kunnen schatten).

Het boek is geweldig (al blijft het jammer dat het om een niet af boek gaat) en de film wel aardig. Als ik tien regisseurs had moeten voordragen om dit te verfilmen, had Haneke er denk ik wel bij gestaan. Wel jammer dat ie nogal volgens het boekje werkt, wat ik van Haneke niet had verwacht. Van mij mag een filmmaker bij een boekverfilming, zelfs van een boek van Kafka, zich best wat vrijheden permitteren. Had het boek vlak voor ik de film zag gelezen (voor het eerst pas) en het is eigenlijk grotendeels gewoon hoofdstuk voor hoofdstuk de belangrijkste dialogen en gebeurtenissen aflopen. Sommige dingen zijn achterwege gelaten, waarbij ik veel dialogen en scenes miste die het hele bureaucratische gedoe en alle daarmee gepaarde onzin illustreren. Mijn favoriete deel uit het boek (de heren die de akten uitgedeeld krijgen op hun kamers in de smalle gang), zat er zelfs helemaal niet in. Ook mag een filmmaker van mij (sommigen zullen dit heiligenschennis vinden) er bij dit onaffe boek, gewoon wel een soort van (open) eind aan geven. Daar was ik benieuwd naar, maar er werd gekozen om ook hier gewoon abrupt te stoppen.

Mar goed Kafka vangt de sfeer goed en vond de acteurs die hij invulling liet geven aan karakters waar ik erg benieuwd naar was geworden redelijk goed gekozen meestal. Verder is het vooral heel degelijk. Voor een TV film zag het er ook redelijk goed uit. 3,5 sterren. De minst opvallende en eigenlijk minst interessante film die ik tot nou toe zag van Haneke (dit was de 7de).

superhenkie
Tegenvaller,

De film volgt het boek, zij het fragmentarisch. Daardoor word het een wat onsamenhangend geheel. Das Schloss is een van mijn favouriete boeken vooral vanwege het absurdisme. Dat mis ik totaal in deze film. Verder komt de film wat geforceerd over. Wel leuk is dat sommige scenes er net zo uit zien als in mijn fantasie als ik het boek lees.

2 sterren.

avatar van wendyvortex
Onbekende Haneke-film (TV-film voor de Oostenrijkse televisie).
Verfilming van de laatste (onvoltooide) Kafka.
Sober, maar doeltreffend camerawerk.
Literaire verfilmingen zijn altijd wat lastig dus hou rekening met veel voice-over-scenes gemengd met de gespeelde dialogen.
Eerlijk gezegd moet ik "Het Slot" nog steeds lezen, maar deze film overtuigd me er in ieder geval van het verzameld werk van Franz Kafka bij pa uit de kast te trekken en alsnog het oorspronkelijke verhaal te lezen want qua plot zou dit weleens één van de toppers uit de literatuur van de vorige eeuw kunnen zijn.

avatar van RaoulDuke
De vierde film uit de Haneke collection DVD-box die ik zie, en de tweede Kafkaverfilming.
De andere was het Proces van Orson Welles uit 1962, die toch wel boeiender was, mede door het meer absurde en nachtmerrie-achtige karakter.
Het gegeven (de frustrerende en zenuwslopende confrontatie met de macht van de onzichtbare bureaucratie)
is door Haneke op 'n wat meer afstandelijke manier benaderd.
Toch ook hier weer enkele zeer gedenkwaardige filmmomenten en verder toch wel intrigerend genoeg voor 'n dikke voldoende.

Heb het verzameld werk van Kafka ook al meer dan tien jaar in de boekenkast staan, en moet er nu echt eens aan beginnen.
Deze film heeft me nu toch wel nieuwsgierig gemaakt.

Haneke is ongetwijfeld één van de meest aangewezen cineasten om Das Schloss te verfilmen. Enerzijds Hanekes typische stijl, de permanent onderliggende, onuitgesproken en ondefinieerbare spanning, en anderzijds zijn favoriete thema's, beklemmende machteloosheid en emotionele vervreemding, staan ook bij Kafka centraal. In die zin lijkt Kafka wel Hanekes literaire vader.
Maar desondanks stel ik me bij deze film de vraag: wat is nu eigenlijk de meerwaarde? Want ondanks de goed weergegeven sfeer, blijft de weergave fragmentarisch en beperkend. Kàn een film die alleen maar een zo goed mogelijke benadering van een literair werk wil zijn, en daar in het beste geval soms bijna in slaagt, überhaupt wel een meerwaarde hebben? Of misschien ligt die gewoon in de aanzet die hij kijkers als wendyvortex en RaoulDuke geeft om het literaire werk zelf aan te pakken...

avatar van wendyvortex
Nee, nog steeds niet aan toegekomen....tsja normaal is het vaak of het boek of de film bij mij, in die enkele gevallen dat het beide werd, scoorde het boek toch altijd beter (op Carrie en The Shining na). Soms nog wel eens omdat ik gewoon benieuwd was hoe je een onverfilmbaar boek verfilmd (Slaughterhouse Five). En soms gewoon omdat het weer een dikke pil lezen scheelt (Voyna i Mir).
Het blijven ook verschillende disciplines, ach en waarom niet een reeds bestaand boek, leuk voor de auteur want die verdient er ook nog een paar centen aan, hoef je ook geen scenario te kopen en niet iedere regisseur is een ster in het zelf scenario's schrijven.
Denk in een geval als Das Schloß dat het ook gewoon een persoonlijke wens van Haneke was, een erg grote release is er ook nooit geweest, volgens mij is het ook oorspronkelijk bedoeld als TV-film. Literatuur voor het televisie-publiek in de hoop nog eens iemand aan het lezen te krijgen.
Gezien het huidige opgroei-klimaat met tig televisiezenders, 24-uurs nieuws, internet, social media, games en nog een bijbaantje om alles te kunnen betalen vrees ik een nog verdere afname van het lezerspubliek en kunnen we straks de eerste Kafka-games en Kafka-apps tegemoet zien.
In dit licht is ook nog wel aardig te wijzen op het album Kafkatrax van Wolfgang Voigt (Profan 2011). Teksten van Kafka gebruikt als basis voor ambient/electronix.

Maar goed, hele innerlijke dialogen zijn erg lastig in films, als je tenminste niet voortdurend een voice-over wil laten horen, en hele beschrijvingen van interieurs en exterieurs kan je heel snel laten zien, blijft strikt genomen alleen nog de plot over en dan heb je al flink minutenwinst t.o.v. het boek.