Dark Matter (2007)

geregisseerd door Shi-Zheng Chen
met Aidan Quinn, Ye Liu en Meryl Streep

Het verhaal gebaseerd op ware gebeurtenissen over Liu Xing, één van de paar duizend Chinese academici die een speciale visumstatus ontvingen om in de VS te kunnen studeren. Aan de universiteit ontwikkelt hij zich onder leiding van Professor Reiser snel tot briljant wetenschapper. Hij wil zich specialiseren in de natuurkundige theorie van 'Donkere Materie'. Professor Reiser wil echter liever dat hij zich richt op diens theorieën en werkt hem tegen.

avatar van Chuck Taylor
Ben beniewd wat deze 'Donkere Materie' dan precies inhoudt.

SAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAI

heel saai, alleen onverwacht einde, maar als je dat wil zien raad ik aan meteen de laatste 10 minuten te kijken, dan snap je het ook.

had er veel meer van veracht, afrader. 1*

avatar van Hans58
Een film die weinig kijkers op het puntje van hun stoel zal laten zitten, misschien een klein beetje aan het einde van de film. De regisseur is meer met de vorm dan de inhoud bezig geweest, jammer want het verhaal biedt op zich genoeg mogelijkheden om er meer van te maken. Mevrouw Streep kan de film ook niet meer omhoog trekken, ze maakt een de indruk van een ziek oud vogeltje. Een kleine onvoldoende.

avatar van plompa
ongelooflijk saaie en nietszeggende film over het heelal ofzo. Geen klap aan. Goeie tip: kijk allen de laatste tien minuten!

avatar van mayhemblik
Hele mooie film met een kippenvel einde van heb ik jou daar.
Ook al begreep ik niet alles van de materie, ik vond het toch erg interessant.
Ik vond die jongen ook zeer aandoenelijk, perfecte rol.
Nu ga ik op mijn rug in de tuin liggen en de donkere materie tot de bodem toe uitzoeken.

avatar van mayhemblik
[quote="plompa" Goeie tip: kijk allen de laatste tien minuten!

Iedereen???

avatar van Woolf
Het gevoel van complete teleurstelling en eenzaamheid wordt goed overgebracht. Onverwacht einde.

avatar van muze1979
Woolf schreef:

En daar is dan ook inderdaad alles mee gezegd!
85 min lang kijken naar iets wat niet boeiend is.

Deze film is zeer ondergewaardeerd in mijn opinie.
Ik heb zelden zo'n goede film gezien die maar zo kort duurde : 1 uur 20
Als dit onderwerp je aanspreekt, dan is niet alleen het verhaal boeiend maar ook de materie waarover gesproken wordt.
Er wordt niet zomaar flauwe kul besproken maar ware wetenschap.
Ik geef deze film zeker 4 punten

avatar van breedbeeld
Was zeer gecharmeerd door deze film het eerste uur.
Okay geen mainstream maar zeker een moedige film qua onderwep en inhoud. Allemaal mooi in beeld gebracht goed geacteerd door Ye Liu en Quin goed gecasted.Script zeker in orde met een mooie metafoor over donkere materie en een leuke verwijzing naar de appel van Newton ( pan met schuim, iets alledaags dat een inzicht geeft ).
En dan ineens de scene met Streep en de cosmetica waarvan ik dacht huh? waar komt dit vandaan en waar gaat dat heen?
Naar een raar laatst kwartiertje dus met Chinese pathetiek, net niet helemaal uit de lucht komen vallend maar tamelijk abrupt .
zoals moeder en Streep krijgen ineens een drang om te gaan rennen/ fietsen want ze voelen iets aan komen en dat soort dingen.
Zonde. Voor mij blijft er van de potentiele 3.5 maar 2.5 ster over .

avatar van Karl van H.
Deze film hangt van los zand en slechte muziek aaneen. Ondanks een enorme veelheid aan scènes gebeurt er vooral het eerste halfuur maar bar weinig, en al helemaal niets dat interessant genoemd kan worden - en dat terwijl het onderwerp daartoe heus wel uitnodigt. Personages, wat mij betreft toch wel de kern van elke dramafilm, wandelen rond in beeld, maar geen een wordt er echt uitgediept; in plaats daarvan is de regisseur drukker bezig geweest alles zo lelijk mogelijk in beeld te brengen, van vreemde montage tot slechte muziekkeus tot afzichtelijke effecten toe. Nee, veel positiefs heb ik hier niet over te melden, en dat terwijl het basisgegeven - een Chinese student die in Amerika net zo onvrij is als in zijn eigen land - best sterk is en ik heus wel wat wil leren over donkere materie, dat nu slechts in vage metaforen wordt uitgelegd. O ja, Merryl Streep banjert af en toe ook even als een verloren schaap door het beeld.

avatar van blitzz
Mooie film over een briljante jonge gretige Chinese wetenschapper die in zijn baanbrekende theorie over zwarte materie gedwarsboomd wordt door zijn jaloerse Amerikaanse mentor, die toch met enige minachting naar zijn buitenlandse studenten kijkt. De 'dark matter' theorie wordt en passant met simpele pakkende metaforen aan de leek uitgelegd. De vijf hoofdstukken vertaald in de vijf elementen ontgaat mij. Daarvoor ontbreekt me voldoende kennis van de Chinese cultuur. Het personage van Meryl Streep had niet echt een toegevoegde waarde.

Het mag dan een Amerikaanse film zijn, maar je proeft heel duidelijk een sfeer die je in Chinese films tegenkomt. Daar is de gemiddelde westerling niet altijd van gecharmeerd, zoals hier ook te zien is in de waarderingen.

Het einde is dramatisch en gezien het op ware gebeurtenissen is gebaseerd, is het intriest dat de wereld zo een begenadigd wetenschapper heeft verloren.

Aanvankelijk is de film nogal saai, maar als je beseft dat dit een waar gebeurd verhaal is dan is dat ook nog een beetje te begrijpen.
Want het ganse verhaal is zo ongelooflijk en op het einde zo schokkend dat het toch een indrukwekkende film is geworden.
Prima film dus, waarbij Meryl Streep eigenlijk een overbodige rol speelt en wellicht heeft gefungeerd als publiekstrekker op de affiche.

avatar van Zeriel
plompa schreef:
Goeie tip: kijk allen de laatste tien minuten!

Kun je beter helemaal niet kijken, want het is weliswaar een onverwachte plotwending, maar is betekenisloos zonder de voorgeschiedenis, en bovendien ziet het er nogal B-film uit.

Interessante geschiedenis, matige onevenwichtige film.

avatar van Kronos
Tarkus schreef:
Gebaseerd op een waargebeurd verhaal is niet hetzelfde als een waargebeurd verhaal. Met de echte geschiedenis heeft het weinig te maken.

Gelukkig duurt de film niet al te lang want zonde van mijn tijd.

Zeriel schreef:
Helemaal niet kijken is inderdaad nog beter, want de voorgeschiedenis zoals die in de film te zien is houdt amper verband met het plot.